افزایش نجومی قیمت موبایل؛ سردرگمی بازار در پی توقف ارز ترجیحی و افزایش تعرفه

بازار موبایل در شوکی دیگر! توقف تخصیص ارز ترجیحی و افزایش تعرفه واردات، طوفان گرانی را در این بازار به پا کرد. قیمت گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار تا ۳۷.۵ درصد و گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. رئیس کمیسیون تخصصی موبایل خواستار تک‌نرخی شدن ارز و مشورت با اصناف در سیاستگذاری‌ها شد.

به گفته رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران توقف تخصیص ارز ترجیحی به واردات انواع موبایل و افزایش تعرفه واردات به افزایش قیمت موبایل و سردرگمی بازار انجامیده است.

سیدحسین سادات حسینی، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با ایلنا، شرحی از آخرین وضعیت بازار موبایل در پی محدودیت‌های واردشده بر واردات این اقلام ارائه داد و گفت: از حدود 150 روز پیش تاکنون ارز نیمایی که به واردات گوشی‌های ارزان‌تر از 600 دلار اختصاص پیدا می‌کرد متوقف شده و این سبب افزایش چشمگیر قیمت این گوشی‌ها در بازار شده و به طور مثال گوشی‌هایی که پیش از این اتفاق حدود 8 میلیون تومان قیمت داشتند تا حدود 11 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. 

وی افزود: همچنین تعرفه واردات گوشی‌های بالاتر از 600 دلار افزایش یافته و این سبب شده قیمت شماری از این گوشی‌ها از جمله آیفون13 که پیش از این اتفاق حدود 38 میلیون تومان بود به 53 میلیون تومان افزایش پیدا کند. 

سادات حسینی درباره تاثیر تولید داخلی گوشی موبایل بر بازار گفت: چیزی به عنوان تولید داخل هنوز محقق نشده و به نظر می‌رسد منظور از تولید، مونتاژ قطعاتی باشد که به احتمال زیاد از چین به ایران وارد می‌شود و ممکن است تنها نر‌م افزار آن در کشور نصب شود. 

رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران تصریح کرد: امیدواریم با تغییر دولت شاهد تغییراتی در رویه جاری باشیم و صنف موبایل از سردرگمی کنونی نجات پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که دولت جدید چنانچه آقای پزشکیان وعده داده بودند در سیاستگذاری‌ برای بازار از خود بازاریان و اتحادیه‌ها و اصناف مرتبط با آنها مشورت بگیرد، صنف موبایل راه‌حل‌های کارآمدی برای گره‌گشایی از مشکلات حتی با وجود محدودیت‌های ارزی دارد و این صنف همچنین راهکارهایی دارد که می‌توان با بکارگیری آنها بار تامین ارز برای واردات موبایل را از دوش دولت بردارد.  

سادات حسینی در نهایت گفت: صنف موبایل خواهان تک‌نرخی شدن ارز است. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر