جمعیت جهان تا ۲۰۸۰ به ۱۰.۳ میلیارد نفر می‌رسد و سپس کاهش می‌یابد

بر اساس گزارش جدید سازمان ملل، جمعیت جهان در اواسط دهه ۲۰۸۰ به اوج خود ۱۰.۳ میلیارد نفری خواهد رسید و سپس به سطحی پایین‌تر از آنچه در سال ۲۰۱۳ پیش‌بینی شده بود، کاهش می‌یابد. این امر به دلیل کاهش نرخ باروری، به ویژه در کشورهای بزرگ مانند چین، است.

طبق این گزارش، جمعیت جهان در اواسط دهه 2080 با حدود 10.3 میلیارد نفر به اوج خود می‌رسد.

به گزارش دیجیاتو، به‌گفته سازمان‌ملل‌متحد، جمعیت جهان در اواسط دهه 2080 با حدود 10.3 میلیارد نفر به اوج خود خواهد رسید و سپس به سطح بسیار پایین‌ترین نسبت به پیش‌بینی یک دهه قبل سقوط می‌کند.

در گزارش جدیدی با عنوان «چشم‌انداز جمعیت جهان در سال 2024» گفته‌شده که جمعیت فعلی (8.2 میلیارد نفر) در 60 سال آینده به حداکثر خود خواهد رسید، سپس تا پایان قرن به 10.2 میلیارد نفر کاهش خواهد یافت. در این گزارش گفته‌شده که اندازه جمعیت جهان در سال 2100 شش درصد یا 700 میلیون نفر کمتر از چیزی خواهد بود که در ژوئن سال 2013 پیش‌بینی شده بود.

در این گزارش از دلایل متعددی از جمله سطح پایین باروری در برخی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان مانند چین برای اوج غیرمنتظره جمعیت جهان یاد شده است.

روند افزایش جمعیت جهان

نکته قابل‌توجه دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده این است که بیش از یک چهارم یا 28 درصد از جمعیت فعلی جهان در یکی از 63 کشور یا منطقه‌ای که جمعیت در آن‌ها به اوج خود رسیده است زندگی می‌کنند، مانند چین، روسیه، ژاپن و آلمان. نزدیک به 50 کشور دیگر از جمله برزیل، ایران و ترکیه نیز باید طی 30 سال آینده به این دسته از کشورها بپیوندند.

همچنین رشد جمعیت در بیش از 120 کشور تا بعد از سال 2054 نیز ادامه خواهد داشت. به گفته سازمان ملل، این کشورها شامل هند، اندونزی، نیجریه، پاکستان و ایالات متحده می‌شوند.

در طول چند سال گذشته دلایلی از جمله همه‌گیری کووید باعث کاهش امید مردمان سراسر جهان به زندگی شده بود، اما اکنون این داده‌ها نشان می‌دهد که یک‌بار دیگر شاهد افزایش این نوع از رضایت جمعی هستیم. در سال 2024 میانگین طول عمر 73.3 سال است و در سال 2054 به 77.4 سال خواهد رسید. همچنین در این مطالعه پیش‌بینی‌شده که جمعیت افراد بالای 65 سال تا اواخر دهه 2070 به بیشتر از 2.2 میلیارد نفر خواهد رسید که از افراد زیر 18 سال بیشتر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر