سناتور تازه کار معاون ترامپ شد/ نخستین موضع گیری جیمز دونالد ونس: بایدن ایران را به آمریکا ترجیح می دهد

جیمز دونالد ونس، معاون ترامپ به شدت مخالف برجام و در عین حال مخالف جنگ است و می گوید باید فشار حداکثری بر ایران متمرکز کرد..

سناتور جمهوریخواه ایالت اوهایو که حدود 40 سال دارد و ترامپ چهره او را به "آبراهام لینکن جوان" تشبیه کرده، از سوی ترامپ به عنوان گزینه معاونت ریاست جمهوری خود اعلام شد.

به گزارش عصرایران، سناتور جمهوریخواه " جیمز دونالد ونس" که هیچ سابقه اجرایی در پیشینه خود ندارد قرار است در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری به مدت 4 سال سکان پست معاونت او را بر عهده بگیرد.

ترامپ این انتخاب را همزمان با نخستین روز از  گردهمایی ملی حزب جمهوری خواه برای انتخاب نامزد نهایی این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری (که بیشتر حالتی تشریفاتی دارد) در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین، اعلام کرد.


معاون ترامپ : مخالف برجام / موافق فشار بر ایران

 " جیمز دونالد ونس" معاون ترامپ در زمینه ایران هم دیدگاهی سخت گیرانه دارد و به شدت مخالف برجام و طرفدار سرسخت ادامه سیاست فشار حداکثری ترامپ است.

با این حال او مخالف جنگ است و از ایده جنگ با ایران حمایت نمی کند و بیشتر معتقد است که باید ایران را در محاصره اقتصادی قرار داد؛ در حالی که در موضعی متناقض همزمان در مصاحبه ای پس از اعلام نامزدی اش گفته : اگر قرار است ایران را بزنید باید محکم بزنید.

او در نخستین موضع گیری اش پس از کسب عنوان معاون ترامپ در مصاحبه ای با شبکه محافظه کار "فاکس نیوز" مواضعی را نیز علیه ایران گرفت و به اجمال  چند نکته را نیز درباره ایران گوشزد کرد.

سناتور تازه کار معاون ترامپ شد/ نخستین موضع گیری

او با حمله سیاست بایدن در قبال ایران گفت که بایدن ترجیح می‌دهد که به جای ایالت پنسیلوانیا از ایران خرید کند در حالی که آمریکا بر روی یک منبع گاز طبیعی لایزال معادل یک عربستان سعودی نشسته است.

او با تمجید از سیاست های ترامپ در قبال ایران در دوران 4 ساله نخست ریاست جمهوری خود از جمله در مواردی مثل ترور شهید سلیمانی، تاکید کرد که در اثر سیاست های ترامپ، ایران تا مرز شکست کامل و فروپاشی رفت و بهترین راه در برابر ایران ادامه سیاست فشار حداکثری است.

معاون ترامپ کیست؟

ونس از چهره های سیاسی تازه کاری است که در انتخابات میاندوره ای اخیر آمریکا با حمایت ترامپ توانست یکی از 2  کرسی ایالت اوهایو را در مجلس سنا از آن خود کند.

عکس آرشیوی

سناتور تازه کار معاون ترامپ شد/ نخستین موضع گیری

پیشینه و سابقه چندانی از این سناتور جوان تازه کار وجود ندارد؛ جز اینکه در او بیش از کار اجرایی و سیاسی، سابقه وکالت و کسب و کار فناوری داشته است.

نکته جالب اینکه ونس در عمر کوتاه سیاسی خود چرخش های جدی داشته و پیشتر در دوران انتخابات ریاست جمهوری 2016 که رقابت بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ بود، او کاملا در جبهه مقابل ترامپ قرار داشت و ترامپ را یک احمق توصیف کرده و حتی به او لقب" هیتلر آمریکا" را داده بود.

اما به مرور و طی 6 سال بعد، موضعش را نسبت به ترامپ تعدیل کرد به ویژه اینکه دیدگاه های ترامپ در زمینه برخی مسایل تجاری (سیاست تعرفه گذاری برای کالاهای چینی)، سیاست خارجی و مهاجران و نیز شعار" اول آمریکا" به مذاق او خوش آمد.

تا اینکه در انتخابات میاندوره ای کنگره در سال 2022، ونس از ایالت اوهایو نامزد کرسی سنا شد و ترامپ از او حمایت کرد و این چهره جوان و تازه کار توانست با حمایت ترامپ به مجلس سنا راه یابد.

از آن تاریخ دیدگاه های دو طرف همپوشانی جدی یافت و ونس در نقش یکی از طرفداران پروپاقرص ترامپ ظاهر شد.

"جی دی ونس"  8 سال پیش و پس از انتشار کتاب خاطراتش  که کتابی پرفروش شد، در افکار عمومی مطرح شد.

او در سال 2016 یعنی در همان سال نخستین رقابت انتخاباتی ترامپ برای راهیابی به کاخ سفید، به عنوان یک وکیل جوان کتاب خاطراتش تحت عنوان" مرثیه هیل بیلی: خاطره ای از خانواده و فرهنگ در بحران" را منتشر کرد.

این کتاب روایتگر زندگی ونس به عنوان عضوی از جامعه کارگری ایالت های غرب میانه آمریکا بود که به نوعی خود را زیان دیده اصلی سیاست های جهانی سازی طی دهه های گذشته می دیدند و ورود انبوه کالاهای چینی و برون سپاری تولید کالاها در چین، آنها را از فرصت های شغلی پیشین و موقعیت اجتماعی گذشته محروم کرده بود.

ترامپ هم به نوعی در انتخابات سال 2016، به عنوان سخنگوی همین قشر کارگران سفیدپوست بیکار شده و شاکی از تعطیلی کارخانه های تولیدی در آمریکا ظاهر شده بود.

ونس در این کتاب خود همزمان با مرور خاطراتش، وضعیتی از مشکلات اجتماعی و فقر مردم سفید پوست تهیدست و کارگر منطقه غرب میانه را هم ارایه کرده است.

ونس 40 ساله در سال 1984 در خانواده ای کم درآمد و فقیر در شهر "میدل تاون" ایالت اوهایو به دنیا آمده است؛ و به دلیل طلاق پدر و مادرش از سوی پدربزرگ و مادربزرگ خود نگهداری شده و در خانه آنها به مدرسه رفته است.

ونس و همسرش در گردهمایی ملی حزب جمهوریخواه در 15 ژوئیه 2024 در شهر میلواکی پس از اعلام نامزدی ونس به عنوان معاون از سوی ترامپ/ گتی ایمجز

سناتور تازه کار معاون ترامپ شد/ نخستین موضع گیری

او پس از پایان تحصیلات متوسطه، راهی ارتش آمریکا می شود و به عنوان یک تفنگدار دریایی خدمت می کند. او در جنگ عراق به عنوان یک خبرنگار نظامی خدمت می کند.

او سپس برای ادامه تحصیلات دانشگاهی در رشته علوم سیاسی راهی دانشگاه ایالتی اوهایو می شود و پس از دریافت مدرک لیسانس برای ادامه تحصیل در دوره فوق لیسانس و در رشته حقوق راهی دانشگاه "ییل" می شود.

پس از پایان تحصیل در دوره حقوق او به عنوان یک وکیل وارد بازار کار آمریکا می شود.

از نظر دیدگاه های سیاسی او یک محافظه کار با دیدگاه های راست جدید است که در بسیاری از جهات با دیدگاه های سنتی جامعه محافظه کار آمریکا در حزب جمهوریخواه آمریکا همپوشانی ندارد.

دیدگاه ها

او طرفدار سرسخت سیاست های ملی با اولویت دادن به منافع آمریکا و مخالف جنگ های جهانی و هزینه کردن از جیب مالیات دهندگان آمریکایی برای کمک به دیگر کشورهاست.

تنها استثنای او کمک به اسرائیل است؛ چون او از طرفداران سرسخت اسرائیل و حامی کمک های مالی و نظامی همه جانبه به رژیم تل آویو است. او به شدت از ایده عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل (طرح موسوم به ابراهیم) حمایت می کند.

او همچنین به شدت مخالف کمک به اوکراین و توسعه جنگ در مرزهای روسیه است. وی نیز همانند ترامپ موافق سرسخت ایده جنگ تجاری با چین با وضع تعرفه و ایجاد فرصت های شغلی برای کارگران آمریکایی از طریق احیای کارخانه های فرامرزی شرکت های آمریکایی از اقصی نقاط دنیا به داخل کشور است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر