ویژه‌های مشرق/

اعضای دبیرخانه شورای راهبردی انتخاب کابینه پزشکیان چه کسانی هستند؟/ کمیته‌های پیشنهاد دهنده وزرای دولت چهاردهم شفاف نیستند!

چیدمان‌های مختلف کابینه از سوی کارگروه‌های شکل گرفته به مذاق بسیاری از اصلاح‌طلبان خوش نیامده و یکدیگر را متهم به سهم‌خواهی می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز چهارشنبه 27 تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که گزارش ظریف از روند انتخاب وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، نگاهی به وضعیت رقابت انتخاباتی آمریکا پس از ترور نافرجام ترامپ و گزارش‌ها از عزاداری روز عاشورا در سراسر کشور در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

مسئله چیدن کابینه به خبر داغ در میان رسانه‌ها به ویژه روزنامه‌های اصلاح‌طلب تبدیل شده است، یک روزنامه اصلاح طلب در گزارشی نحوه انتخاب کابینه چهاردهم در قالب شورای راهبردی و کارگروه های پایین دستی را منتشر کرد.

روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به اینکه ایجاد سرمایه اجتماعی برای دولت چهاردهم در گروی انتخاب کابینه‌ای هماهنگ، متخصص و کارآمد است، نوشت:

پزشکیان برای این منظور برای نخستین بار اقدام به تشکیل شورای راهبردی کرده تا روند تمرین دموکراسی را از ابتدا و از برهه تشکیل کابینه آغاز کند.محمدجواد ظریف در راس هرم این شورای راهبردی قرار گرفته است. یک پله پایین‌تر این شورای راهبردی، دبیرخانه شورای راهبردی قرار گرفته که وظیفه پردازش و انتقال داده‌های اطلاعاتی برآمده از نهادهای پایین دستی را به عهده دارد.

بنا به گزارش اعتماد، بر اساس اعلام برخی رسانه‌ها در دبیرخانه چهره‌هایی چون، علی ربیعی، عباس عبدی، محمدجواد آذری‌جهرمی، هادی خانیکی، الیاس حضرتی و علی شکوری‌راد، نقش آفرینی کرده و وظیفه پردازش داده‌های اطلاعاتی را به عهده می‌گیرند. پس از دبیرخانه، کارگروه‌های تخصصی برای شناسایی افراد کابینه قرار گرفته‌اند.

این رسانه اصلاح طلب همچنین نوشت، 5کارگروه «سیاسی، امنیتی و دفاعی»، کارگروه«اقتصادی»، «زیربنایی»، «فرهنگی» و «اجتماعی» وظیفه پردازش جزیی‌تر چهره‌ها را به عهده دارند. در کارگروه سیاسی، امنیتی و دفاعی، تکلیف وزارتخانه‌هایی چون وزارت کشور، خارجه، دفاع، دادگستری، همچنین سازمان انرژی اتمی مشخص خواهد شد. در کارگروه اقتصادی، وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت، همچنین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تعیین تکلیف می‌شود و در کارگروه زیربنایی، اعضا در خصوص انتخاب مدیرانی شایسته برای حضور در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نفت، نیرو، ارتباطات و راه و شهرسازی تصمیم‌گیری می‌کنند.

در کارگروه فرهنگی مدیران وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، علوم و میراث فرهنگی انتخاب شده و نهایتا در کارگروه اجتماعی تکلیف حوزه‌های مهمی چون وزارت کار، وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، سازمان امور اداری و استخدامی، بنیاد شهید و نهایتا معاونت امور زنان مشخص می‌شود. بر اساس یک چنین ساز و کاری است که دولت چهاردهم برای نخستین بار روند انتخاب اعضای کابینه و مدیران اجرایی کشور را در ویترینی شفاف پیش روی افکار عمومی قرار داده است تا مردم در ابتدای امر بتوانند دیدگاه‌های خود را از طریق سامانه‌های تدارک دیده شده منتقل کنند و پس از آن در جریان انتخاب مدیران ارشد کشور و وزرا قرار بگیرند.

اعضای دبیرخانه شورای راهبردی انتخاب کابینه پزشکیان چه کسانی هستند؟/ کمیته‌های پیشنهاد دهنده وزرای دولت چهاردهم شفاف نیستند!

چیدمان‌های مختلف کابینه از سوی کارگروه‌های شکل گرفته به مذاق بسیاری از اصلاح‌طلبان خوش نیامده و یکدیگر را متهم به سهم‌خواهی می‌کنند! یک رسانه اصلاح طب بزرگترین ایراد کمیته های تشکیل شده برای معرفی وزرای پیشنهادی به رئیس جمهور منتخب را روند غیر شفاف انتخاب اعضای این کمیته ها، عنوان کرد.

تایید و تکذیب‌های متعدد درباره نقش‌آفرینی رادیکال‌ها در تعیین نامزدهای احتمالی وزارت در دولت جدید، نگرانی‌هایی را در میان کارشناسان و افکار عمومی موجب شده است. آنچه این نگرانی را تشدید می‌کند.

سهم‌خواهی و غنیمت‌طلبی برخی احزاب و پدرخوانده‌های سیاسی جبهه اصلاحات است که حتی صدای اعتراض برخی اصلاح‌طلبان را هم درآورده است. در عین حال حضور برخی بازداشتی‌های فتنه 1388 (آشوب علیه رای مردم و جمهوریت) در کمیته‌های تعیین وزرا، در کنار برخی متهمان سوءمدیریت اقتصادی در دولت سابق، بر ابهامات ماجرا افزوده است.

روزنامه آرمان امروز، در مطلبی با بیان اینکه این نخستین بار است که چنین مکانیزم مشارکت جویانه ای از طرف یک رئیس جمهور برای انتخاب همکارانش در کابینه مدنظر قرار می گیرد که جای تحسین دارد، می‌نویسد:

اما روندغیرشفاف انتخاب اعضای این کمیته ها و عدم اطلاع رسانی مناسب از مباحث مطروحه، جزو نقاط ضعفی تلقی می شود که انتقاد ناظران را برانگیخته کرده است. همچنین در برخی کمیته ها اکثریت اعضای کمیته نزدیک به یک حلقه سنتی و خاص بوده و طبیعی است خروجی نهایی نیز نزدیک به همان حلقه باشد. گرچه شورای راهبری به عنوان نهادی بالادستی وظیفه نظارت بر عملکرد کمیته ها را بر عهده دارد اما نحوه انتخاب اعضای این شورا نیز از انتقاد مصون نیست و پرسش های زیادی پیرامونش وجود دارد.

اعضای دبیرخانه شورای راهبردی انتخاب کابینه پزشکیان چه کسانی هستند؟/ کمیته‌های پیشنهاد دهنده وزرای دولت چهاردهم شفاف نیستند!

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

عدم دعوت از برخی چهره های شاخص و شناخته شده در کمیته ها و نادیده گرفته شدن برخی اعضای ستادهای انتخاباتی، به بروز گلایه هایی منجر شده و اگر خروجی نهایی فابل دفاع نباشد، کل ساز و کار در نظر گرفته شده زیرسوال جدی قرار میگیرد. لذا ضرورت دارد شورای راهبری، نظارت تام و تمام و ویژه ای بر عملکرد کمیته ها داشته و ضمن ارائه گزارش های شفاف و مسئولانه، گزینه های نهایی را با معیارهای مهمی همچون پاکدستی، خوشنامی و سابقه درخشان مدیریتی مورد سنجش قرار دهد!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر