آکسیوس: پاسخ ایران به هشدار محرمانه هسته ای آمریکا

آکسیوس: ایرانی‌ها در واکنش به این پیام خصوصی آمریکا، توضیحاتی درباره این فعالیت‌های هسته‌ای داده و تاکید کرده اند که هیچ تغییری در سیاست‌ هسته ای آنها ایجاد نشده و آنها روی سلاح هسته‌ای کار نمی‌کنند.

یک رسانه آمریکایی مدعی شد آمریکا ماه گذشته به طور خصوصی به ایران در مورد برخی فعالیت‌های هسته‌ای هشدار داده است.

به گزارش عصرایران، باراک راوید خبرنگار امنیتی اسرائیلی، با انتشار گزارشی در آکسیوس به نقل از 3 مقام مطلع آمریکایی و اسرائیلی مدعی شد که دولت بایدن ماه گذشته یک هشدار خصوصی به ایران ارسال کرده و در آن نگرانی‌های جدی خود را درباره فعالیت‌های تحقیق و توسعه در ایران که می‌تواند برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده شود، ابراز کرده است.

بنا بر مدعای این گزارش، آمریکا و اسرائیل در ماه های گذشته "فعالیت‌های هسته‌ای مشکوکی" از طرف دانشمندان ایرانی را شناسایی کرده‌اند و نگرانی‌های مشترک خود را از این بابت به اشتراک گذاشته‌اند.  بنابر این مدعا، دانشمندان ایرانی در حال انجام مدل‌سازی‌های کامپیوتری و تحقیقات متالورژیکی بودند که می‌توانست برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود.

مقامات آمریکایی به باراک راوید گفته‌اند که دولت بایدن نگرانی‌های خود از فعالیت های مشکوک هسته ای ایران را چند هفته پیش از طریق یک کشور ثالث و نیز از کانال مستقیم به ایرانی‌ها منتقل کرده است. 

بنا بر اذعان مقامات آمریکایی، ایرانی‌ها در واکنش به این پیام محرمانه و خصوصی آمریکا، توضیحاتی درباره این فعالیت‌های هسته‌ای داده و تاکید کرده اند که هیچ تغییری در سیاست‌ هسته ای آنها ایجاد نشده و آنها روی سلاح هسته‌ای کار نمی‌کنند.

آکسیوس: پاسخ ایران به هشدار محرمانه هسته ای آمریکا

منابع اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل و مقامات ارشد سیاسی دو طرف برای درک فعالیت‌های ایران و اینکه آیا آنها تغییری در سیاست هسته‌ای ایران ایجاد می‌کنند یا خیر، در تلاش هستند.

به نوشته آکسیوس تبادل پیام‌ها و سایر اطلاعات به دست آمده توسط ایالات متحده و اسرائیل تا حدودی نگرانی‌ها را در مورد فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایران کاهش داده است.

یک مقام آمریکایی گفته که پیامی که ایالات متحده برای ایرانی‌ها فرستاد موثر بود، اما افزود که هنوز نگرانی‌های قابل توجهی در مورد برنامه هسته‌ای ایران  وجود دارد.

یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفت: "ما نشانه‌هایی نمی‌بینیم که ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی لازم برای تولید یک بمب هسته‌ای قابل آزمایش را انجام می‌دهد."

او در ادامه مدعی شد: "ما هرگونه تشدید تنش هسته‌ای توسط ایران را جدی می‌گیریم و همانطور که رئیس‌جمهوری (بایدن) تصریح کرده است، ما متعهد هستیم که هرگز اجازه ندهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد  و آماده‌ایم تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از حصول چنین نتیجه‌ای استفاده کنیم."

یک مقام دیگر نیز  گفت که بسیاری از نگرانی‌ها در مورد فعالیت‌های مشکوک ایران، که باعث شد اسرائیل چندین هفته پیش درخواست نشست مشترک آمریکا و اسرائیل را بدهد، از آن زمان بر طرف شده است؛ اما این نشست این هفته برگزار شده است؛ نشستی که از ماه مارس 2023 بدین سو بی سابقه بوده است.

طرفین در این نشست توافق کردند که هماهنگی بین واشنگتن و تل آویو در مورد برنامه هسته‌ای ایران، به ویژه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تقویت کنند؛ چون گمان می کنند ایران ممکن است از فرصت برگزاری انتخابات در آمریکا برای پیشبرد بی سروصدای ابعاد برنامه هسته ای خود استفاده کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر