سیاره‌ ای غول‌ پیکر در فاصله ۱۱۰۰ سال نوری کشف شد

یک سیاره غول پیکر در حال چرخش به دور ستاره‌ای در ۱۱۰۰ سال نوری دورتر، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. این سیاره که به نام TIC ۲۴۱۲۴۹۵۳۰ b شناخته می‌شود، چند برابر مشتری ما است و در جهت مخالف ستاره خود می‌چرخد.

یک سیاره غول پیکر در حال چرخش به دور ستاره‌ای در 1100 سال نوری دورتر، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. این سیاره که به نام TIC 241249530 b شناخته می‌شود، چند برابر مشتری ما است و در جهت مخالف ستاره خود می‌چرخد.
 
به گزارش تسنیم، یک سیاره غول پیکر در حال چرخش به دور ستاره‌ای در 1100 سال نوری دورتر، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. این سیاره که به نام TIC 241249530 b شناخته می‌شود، چند برابر مشتری ما است و در جهت مخالف ستاره خود می‌چرخد.
 
اما چیز عجیب‌تر مدار آن است. این سیاره در مسیری بسیار کشیده به دور ستاره خود می‌چرخد که باعث می‌شود در نزدیک‌ترین نقطه خود به ستاره، بسیار داغ و در دورترین نقطه خود بسیار سرد باشد. دانشمندان معتقدند که این مدار در اثر رویدادی در گذشته تغییر کرده است.
 
این کشف نشان می‌دهد که سیارات فراخورشیدی می‌توانند در اشکال و اندازه‌های بسیار متنوعی وجود داشته باشند و سرنخ‌هایی در مورد نحوه شکل‌گیری و تکامل آنها ارائه می‌دهد. تحقیقات بیشتر در مورد TIC 241249530 b می‌تواند به ما در درک بهتر منظومه شمسی خود و سیارات فراخورشیدی در سراسر کهکشان کمک کند.
 
گروهی از محققان با استفاده از ابزارهای پیشرفته NESSI و NEID بر روی تلسکوپ 3.5 متری WIYN در آریزونا، مشاهدات جدیدی را انجام دادند و با این ابزارها، سیاره‌ای عظیم به اندازه پنج برابر مشتری را کشف کردند.
 
اما نکته قابل توجه اینجاست: مدار این سیاره به طور غیرمعمولی کشیده است. گریز از مرکز، که معیاری برای سنجش دایره‌ای بودن مدار سیاره است، بین 0 تا 1 اندازه‌گیری می‌شود. سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده، با گریز از مرکز فوق‌العاده بالا 0.94، صاحب کشیده‌ترین مدار در بین سیارات فراخورشیدی کشف شده است.
 
تصور کنید این سیاره عجیب غریب در منظومه شمسی ما قرار داشت. با این میزان گریز از مرکز، در نزدیکترین نقطه به ستاره میزبان و به شدت سوزان خواهد بود، 10 برابر نزدیکتر از عطارد به خورشید! این گرما به قدری شدید است که تیتانیوم را به راحتی ذوب می‌کند. سپس، در مدار خود به سمت بیرون، تا فاصله‌ای نزدیک زمین حرکت می‌کند، جایی که دما به طور قابل توجهی خنک‌تر خواهد شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر