کاهش ۲.۲ میلیارد دلاری درآمد مصر از کانال سوئز در نتیجه حملات انصارالله/ تعطیلی بندر ایلات اسرائیل

درآمد کانال سوئز امسال ۲.۲ میلیارد دلار کاهش یافته چون نزدیک به ۶ هزار کشتی از بیم حملات انصارالله از عبور از دریای سرخ منصرف شده اند.

دولت مصر روز پنجشنبه (امروز) از کاهش 24 درصدی درآمد خود از کانال سوئز در سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش عصرایران به نقل از العربیه، دولت قاهره روز پنجشنبه از کاهش 23.4 درصدی درآمد خود ناشی از اختلال در کشتیرانی دریای سرخ در سال گذشته خبر داده که نشانه تاثیر جدی حملات انصارالله یمن به کشتی های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ است.

با وجودی که انصارالله یمن در حملات خود تنها کشتی های اسرائیلی و غربی حامی اسرائیل را هدف می گیرد، اما ناامنی در دریای سرخ به قیمت دور زدن کانال سوئز و کاهش ترافیک دریایی این کانال راهبردی دریایی مصر هم تمام شده است.

کانال سوئز یک منبع مهم تامین ارز خارجی برای دولت مصر است که در حال حاضر با یک بحران مالی شدید دست و پنجه نرم می کند.

کاهش 2.2 میلیارد دلاری درآمد مصر از کانال سوئز در نتیجه حملات انصارالله/ تعطیلی بندر ایلات اسرائیل

از ماه نوامبر سال گذشته، انصارالله حملات متعددی را به کشتی ها در خلیج عدن و دریای سرخ انجام داده اند.

دولت صنعا می‌گوید که هدف این حملات کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در همبستگی با فلسطینی‌ها در نوار جنگ‌زده غزه است.

این حملات بسیاری از شرکت های بزرگ کشتیرانی را مجبور کرده است که عبور از دریای سرخ را که معمولا حدود 10 درصد تجارت جهانی دریایی را شامل می شود، متوقف کرده و یا کاهش دهند و کشتی ها مجبور شوند برای گریز از دریای سرخ، راه خود را هزاران مایل دورتر کرده و دماغه امید نیک در جنوب قاره آفریقا را دور بزنند. 

این مساله هم هزینه حمل و نقل کالا از جمله بیمه های دریایی را افزایش داده و هم مدت زمان انتقال کالاها در دریاها را طولانی تر کرده است.

اداره کانال سوئز روز پنحشنبه (امروز) در بیانیه ای اعلام کرد که این کانال در سال مالی جاری عبور 20 هزار و 148 کشتی را ثبت کرده است که درآمدی معادل 7.2 میلیارد دلار برای دولت قاهره داشته است.

کاهش 2.2 میلیارد دلاری درآمد مصر از کانال سوئز در نتیجه حملات انصارالله/ تعطیلی بندر ایلات اسرائیل

این در حالی است که در سال مالی گذشته  25 هزار و 911 کشتی از کانال سوئز عبور کرده بودند که درآمدی معادل 9.4 میلیارد دلار برای دولت مصر به همراه داشت. 

سال مالی در مصر از ابتدای ژوئیه تا پایان ژوئن سال بعد محاسبه می شود.

"اسامه ربیعی" رئیس سازمان دولتی که مدیریت کانال سوئز را بر عهده دارد، این کاهش را ناشی از "تاثیر شدید بحران دریای سرخ بر ترافیک در کانال می‌داند، زیرا مشکلات امنیتی بسیاری از مالکان و اپراتورهای کشتی را تشویق می‌کند تا مسیرهای جایگزین را انتخاب کنند."

وی گفته است که استفاده از این مسیرهای جایگزین "به افزایش زمان و هزینه سفر منجر شده است."

از سوی دیگر منابع رسانه ای اسرائیل از ورشستگی بندر "ایلات" (در عربی به این شهر بندری ام الرشراش می گویند) در جنوب فلسطین اشغالی خبر داده اند.

این هفته "گدعون گلوبر" مدیر بندر ایلات اعلام کرد که این بندر به دلیل کاهش 85  درصدی فعالیت در نتیجه حملات یمنی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ، اعلام ورشکستگی می کند و از مقامات رژیم اسرائیل درخواست کرد که به این بندر کمک کنند. 

گلوبر که در جلسه روز یکشنبه در کمیسیون امور اقتصادی پارلمان رژیم اسرائیل سخن می گفت افزود که فعالیت بندر ایلات از 8 ماه پیش و همزمان با آغاز حملات انصارالله به این بندر و کشتی‌های عازم آن، متوقف شده است.

این بندر که مهم ترین بندر اسرائیل در دریای سرخ است، از زمان آغاز جنگ در غزه و حملات انصارالله یمن به تجارت دریایی اسرائیل، به حالت نیمه تعطیل درآمده است و حالا به نظر می رسد با استمداد مدیر این بندر از دولت تل آویو به تعطیلی کامل کشیده شده است.

مقامات اسرائیل پس از اعلام ورشکستگی این بندر، نگران آن هستند که بنادر مهم دیگر اسرائیل از جمله عسقلان و حیفا نیز در صورت تشدید تنش با حزب الله لبنان، به سرنوشت بندر ایلات دچار شوند.

انصارالله یمن و گروه های مقاومت عراقی طی ماه های گذشته بارها بنادر ایلات، حیفا و عسقلان را با موشک و پهپاد هدف قرار داده اند. این در حالی است که در صورت جنگ فراگیر با حزب الله، به طور قطع و یقین مقاومت اسلامی لبنان با سلاح هایی دقیق و مهیب بنادر عسقلان و حیفا را نیز درهم خواهد کوبید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر