چشمک نیما به بورس

شماره روزنامه: ۶۰۵۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۸ ...

 قابل‌توجه‌ترین اتفاق داخلی بازار رشد دلار نیما بوده و این موضوع در کنار کاهش وسعت نرخ‌گذاری دستوری بازار را به آینده کوتاه‌مدت مثبت نیز خوشبین کرده‌است. از طرفی با افزایش احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات و تقویت احتمال رشد قیمت‌های جهانی بازار از این‌سو نیز سیگنال‌های مثبتی دریافت کرده‌است. به‌نظر می‌رسد بازار در هفته آینده مشغول کف‌سازی باشد و وضعیت متعادل رو به مثبتی را تجربه کند و ادامه حرکت به بعد از تعیین کابینه اقتصادی دولت چهاردهم موکول شود.

فرصت تاریخی حرکت بورس

حاجعلی نیو copy

فاطمه حاجعلی، تحلیلگر بازار سهام گفت: بازار سرمایه این روزها بعد از خبر ترور ترامپ و مشخص‌شدن خط‌مشی دولت چهاردهم در حالت سردرگمی به‌سر می‌برد. اعلام نام اعضای کابینه به واسطه عملکرد آنها در گذشته، سیگنال‌های لازم را به بازار‌‌‌‌‌‌ها مخابره می‌کند و از آنجا که بازار‌‌‌‌‌‌ها انتظارات آتی را در قیمت لحاظ می‌کنند، پیش از اجرایی‌شدن برنامه‌‌‌‌‌‌ها، این واکنش در آینده اتفاق خواهد افتاد. این هفته به علت بین‌‌‌‌‌‌‌تعطیلی قرارداشتن و نبود اخبار مهم داخلی و ترور ترامپ بازار را کمی در فاز ‌احتیاط و محافظه‌‌‌‌‌‌کاری وارد کرد و بورس شرایط جذابی را تجربه نکرد. به‌نظر می‌رسد ترامپ دموکرات‌‌‌‌‌‌ها را شکست دهد و این یک اتفاق عجیب و خاص برای اقتصاد و بازار سرمایه ما نیز خواهد بود و از همین حالا باید در این‌خصوص استراتژی‌های لازم را به‌کار برد. وی ادامه‌داد: طی چند روز گذشته فشار فروش برخی حقوقی‌‌‌‌‌‌ها در بازار به شکل غیرعادی افزایش‌یافته و به محض مثبت‌شدن بازار، فروش از سوی آنها آغاز می‌شود و این یک هشدار اولیه است که اگر ذره‌‌‌‌‌‌ای سیاسی‌کاری پشت این ماجرا باشد، نهاد ناظر ملزم به افشای اسامی این افراد است و باید صریح و شفاف اعلام کنند که آیا دلیلی برای این میزان فروش دارند، چراکه نباید در این مقطع حساس که هرگونه واکنشی منجر به رنج و ترس بیشتر بازار می‌شود، با عملکرد خود به ریزش بیشتر بازار دامن بزنند.

این تحلیلگر گفت: بازار سرمایه به عواملی از جمله دنیای سیاست، تحولات و گزارش شرکت‌ها در گزارش‌‌‌‌‌‌‎های مالی، گزارش‌های ماهانه، مجامع، نرخ تسعیر ارز و نرخ بهره متکی است. خوشبختانه نرخ دلار نیما طی این مدت مبلغ 43هزار و 600‌تومان را لمس کرد و اختلافش با دلار آزاد کمتر شد که این امر به منطقی‌‌‌‌‌‌‎تر‌شدن شرایط بیشتر کمک خواهد کرد و به‌نظر می‌رسد با استقرار دولت چهاردهم این فضا منطقی‌‌‌‌‌‌تر و این فاصله کمتر نیز شود. از سوی دیگر خبرهایی از تغییرات جدی از عدم‌دخالت‌های بانک‌مرکزی درخصوص نرخ بهره انتشار یافته و شنیده شده که بانک‌ها دیگر تمایلی به پرداخت نرخ‌های بالای 27‌درصد ندارند و از اعداد 30 و 31‌درصد فاصله گرفته‌‌‌‌‌‌اند.

حاجعلی تاکید کرد؛ نرخ تسعیر ارز و نرخ بهره دو عامل مهمی هستند که می‌توانند تاثیر بسزایی در مثبت و منفی بازار داشته باشند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کنترل جریان نرخ بهره یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدت اخیر بازار بوده که آنطور که باید و شاید مورد‌توجه قرار نگرفته و زیر سایه سیاست گم شده‌است.  وی گفت: شوربختانه سیاست در کشور ما (به علت حضور در خاورمیانه) هر روز دستخوش یک خبر جدید است، اما در حال‌حاضر علاوه‌بر اخبار بین‌المللی، موج خبرهای سیاسی، تغییر و تحولات در دولت جدید از هفته اول مرداد آغاز خواهد شد. 9 مرداد روز تحلیف ریاست‌جمهوری است و تا آن مقطع که نبض اتفاقات و رویدادها را به‌دست می‌گیرد، گزارش‌های میان‌دوره‌‌‌‌‌‌ای، بر‌‌گزاری مجامع و گزارش‌های ماهانه و رفت و آمد نمادها مهم‌ترین اتفاق بازار خواهد بود، البته گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها، گزارش‌های قوی برای بازار نخواهد بود و انتظار زیادی نیز نباید از آن داشت. در حال‌حاضر بازار آن ترس و یاس ناامید‌کننده قبل را ندارد، اما عاملی هم که بتواند آن را به سمت رشد ببرد، دیده نمی‎شود که البته تا تیم اقتصادی دولت مستقر نشده، نمی‌توان خیلی در مورد تحولات بازار صحبت کرد و بازار فعلا در حالت انتظار به‌سر می‌برد. این تحلیلگر افزود: هرقدر زودتر تیم اقتصادی دولت مشخص شود و با اظهارنظرهای خود کار را آغاز کند، تکلیف بازار روشن‌‌‌‌‌‌تر خواهد بود. براین اساس اکثریت بازار نمی‌دانند چه سیاستی در انتظار بازار است. پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آتی اخبار سیاسی، تحولات اقتصادی، کابینه، گزارش‌های مالی شرکت‌ها و اخبار تقسیم سود شرکت در صدر اخبار قرار گیرد. براین اساس در این فضا مدیریت اخبار و اتفاقات و رویدادهای بازار سرمایه ‌برای جذاب‌‌‌‌‌‌تر‌شدن جذب پول‌های بیرونی بسیار حساس و مهم است و از همین‌روست که اعلام می‌کنیم، اگر تیم اقتصادی به این موضوع واقف نباشد یکی از فرصت‌های تاریخی حرکت بازار را از دست خواهد رفت.

حاجعلی گفت: در حال‌حاضر طول موج ایجادشده ناشی از تحولات بنیادی بازار قوی نیست، ولی روی سهم‌‌‌‌‌‌های کوچک آثار قوی دارد و اگر دلار نیما بتواند خود را به فاصله منطقی از دلار آزاد برساند، بازار می‌تواند سر یک پیچ حساس و حیاتی از سایر بازارها سبقت بگیرد، بنابراین در مقطع کنونی نباید از افت نرخ ارز نگران باشیم و اگر دولت در مسیر متعادل‌سازی نرخ دلار نیما گام برندارد، باید نگران شویم اما در هر صورت این افت نرخ و ثبات در بازار آزاد دلار، یک جهان فرصت برای بازار خواهد بود تا بتواند در رکود و آرامش سایر بازارها به بهبود فضای بازار سرمایه امیدوار شود.

جو کوتاه‌مدت مثبت است

سعید مشکانی copy

سعید مشکات، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال‌حاضر مهم‌ترین اتفاقی که در بازار سهام رخ‌داده این است که نرخ دلار نیما به آرامی در حال رشد است، گفت: از طرف دیگر وسعت نرخ‌گذاری دستوری در حال کاهش است و این چشم‌انداز وجود دارد که این مسائل اصلاح شود و از این‌سو این مسائل می‌تواند جو مثبتی در بازار ایجاد کند و در کوتاه‌مدت ما شاهد یک جو مثبت با محرک‌هایی که به آنها اشاره شد، خواهیم بود.

وی ادامه‌داد: از طرف دیگر قیمت‌های جهانی نیز رو به تقویت‌شدن هستند و این در حالی است که در چند ماه گذشته در حال تضعیف‌ بودند، چون آمار تورم آمریکا کاهشی است احتمال اینکه نرخ بهره را کاهش دهند نیز وجود دارد، برای مثال طلا رشد داشته و سایر قیمت‌های جهانی نیز به سمت نزول نیستند، یا درجا می‌زنند یا رشد محدودی دارند، بنابراین رشد دلار نیما از یک‌سو و رشد در بازارهای جهانی از سوی دیگر چشم‌انداز کوتاه‌مدت مثبتی برای بازار ایجاد می‌کند. مشکات گفت: موضوع موردانتظار بعدی برای بازار تعیین‌تکلیف وضعیت صندلی‌هایی است که سرنوشت بازار را تغییر می‌دهند، وزارت اقتصاد، ریاست بانک‌مرکزی و ریاست سازمان بورس و... با مشخص‌شدن تیم اقتصادی رئیس‌جمهور و مخصوصا وزرای مرتبط با بازار، بورس تاثیرات بعدی را خواهد گرفت اما مادامی‌که این افراد مشخص نشوند، نمی‌توان نظری در مورد سمت و سوی سیاست‌های دولت داد اما با تعیین افرادی هم‌راستا با بازار سرمایه اعتماد سهامداران مقداری افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد که از نظر تکنیکال به‌نظر می‌رسد حوالی محدوده 2.2‌میلیون‌واحدی شاخص‌کل کف خوبی تشکیل شده‌است و بازار چندین‌بار به این محدوده واکنش نشان‌داده و حمایت روانی را در این محدوده شاهدیم. از طرفی نیز ارزش دلاری بازار پایین است و در چند سال‌گذشته تغییر خاصی نداشته و الان بازار از نظر دلاری نیز ارزان است. احتمالا در هفته پیش‌رو نیز جو مثبت است و بازار در حال کف‌سازی در این محدوده است و به سهامداران توصیه می‌کنم اخبار پیرامون تیم اقتصادی دولت را پیگیری کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر