مشرق گزارش می‌دهد/

سرویس مخفی زیر بار انتقاد و اتهام/ این حجم از سهل‌‎انگاری در ترور ترامپ اتفاق نیست!

به دنبال تیراندازی مرگبار که منجر به زخمی شدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در راهپیمایی شنبه شب او شد، سرویس مخفی ایالات متحده به شدت زیر انتقاد و موشکافی امنیتی قرار گرفته است.

سرویس جهان مشرق - به دنبال تیراندازی مرگبار که منجر به زخمی شدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در راهپیمایی شنبه شب او شد، سرویس مخفی ایالات متحده به شدت تحت نظارت قرار گرفته است.

سرویس مخفی زیر بار انتقاد و اتهام/ این حجم از سهل‌‎انگاری در ترور ترامپ اتفاق نیست!

این تیراندازی که منجر به کشته شدن یک شرکت کننده در تجمع و زخمی شدن دو تن دیگر شد، به عنوان یک سوءقصد در حال بررسی است. سرویس مخفی اعلام کرد که تیرانداز کشته شده است.

در حالی که اخبار تیراندازی هنوز در حال انتشار بود، چهره‌های شناخته‌شده به سرعت سرویس مخفی و فرماندهی آن را پس از تیراندازی زیر سوال بردند.

در حالی که تحقیقات در مراحل اولیه خود باقی مانده است، کارشناسان مجری قانون به خبرگزاری Business Insider گفتند که این تیراندازی تاریخی مطمئناً باعث بازنگری گسترده رویه سرویس مخفی خواهد شد.

سرویس مخفی زیر بار انتقاد و اتهام/ این حجم از سهل‌‎انگاری در ترور ترامپ اتفاق نیست!

مت شومیکر، افسر اطلاعاتی سابق در آژانس اطلاعات دفاعی، تا آن‌جا پیش رفت که تیراندازی را "شکست بزرگ" سرویس مخفی خواند.

شومیکر می‌گوید: «من قبلاً در این نوع رویدادها بوده‌ام، و لایه‌های لایه‌ای امنیتی وجود دارد. بنابراین این که تیرانداز ادعا شده روی پشت بام باشد، با یک شلیک واضح به سمت سکو - حیرت انگیز است که بگوییم این موضوع {عامدانه} نادیده گرفته شده است.»

ترامپ در پست خود در شبکه اجتماعی حقیقت چند ساعت پس از تیراندازی ساعت 6:15 گفت که یک گلوله به قسمت بالایی گوش راستش برخورد کرده است. در ویدئوهای منتشرشده از تیراندازی ، رئیس جمهور سابق را می توان دید که دستش را به صورت خونین خود می چسباند و بعدا مشت خود را با پیروزی بالا می برد در حالی که توسط سرویس مخفی از صحنه بیرون برده می شود.

سخنگوی سرویس مخفی، خبرنگاران بیزینس اینسایدر را به اظهارات عمومی منتشر شده توسط آژانس فدرال در رسانه های اجتماعی احاله داد و از پاسخ به سوالات خاص در مورد این حادثه خودداری کرد. آنتونی گوگلیلمی ، سخنگوی سرویس مخفی ایالات متحده ، در پست خود در X نوشت که تیرانداز مشکوک "از موقعیت بالا در خارج" محل گردهمایی رئیس جمهور سابق ترامپ ، چندین گلوله به سمت صحنه شلیک کرد."

او اضافه کرد:

"سرویس مخفی آمریکا به سرعت با اقدامات محافظتی پاسخ داد و رئیس جمهور سابق در امان است و مورد ارزیابی قرار می گیرد"

بیانیه گوگلیلمی ادامه داد و اشاره کرد که اف بی آی در مورد تیراندازی در جریان قرار گرفته است. در بیانیه ای جداگانه، اف بی آی اعلام کرد که رهبری تحقیقات را بر عهده خواهد گرفت. نمایندگان اف بی آی بلافاصله به درخواست اظهار نظر از طرف خبرنگار بیزینس اینسایدر پاسخ ندادند. در یک جلسه مطبوعاتی کمی بعد از نیمه شب، مامور ویژه اف بی آی، کوین روجک، اشاره کرد که "شگفت آور است" که تیرانداز موفق به شلیک چندین گلوله شد قبل از این که توسط سرویس مخفی خنثی شود. نمایندگان سرویس مخفی در کنفرانس مطبوعاتی حضور نداشتند تا به سوالات مربوط به این حادثه پاسخ دهند.

سرویس مخفی زیر بار انتقاد و اتهام/ این حجم از سهل‌‎انگاری در ترور ترامپ اتفاق نیست!

شومیکر به بیزینس اینسایدر گفت که به نظر می رسد تیرانداز "از میان شکاف‌ها{ی امنیتی} به درون لغزید"، علیرغم وجود گزارش‌های دست اول یک شاهد که به بی بی سی گفت که او مقامات را در مورد حضور مردی با تفنگ در سقف نزدیک گردهمایی دیده بود و تلاش کرد تا ماموران حفاظتی را آگاه کند.

شومیکر می افزاید:

" شاید آن‌ها توجه چندانی به این هشدار نکردند. شاید آن‌ها این موضوع را جدی گرفته باشند، اما زمان کافی برای شلیک وجود نداشت، اما واقعیت این است که این شلیک اصلا اتفاق افتاده است. تنها چیزی که در حال حاضر منجی سرویس مخفی است، این واقعیت است که رئیس جمهور ترامپ کشته نشده است، به این معنی که آن‌ها صرفا «شانس» اورده‌اندکه فردی که آن‌ها متعهد به محافظت از او هستند ، نمرده است. اگر آن‌ها صرفا به شانس تکیه می کنند، به این معنی است که یک مشکل وجود دارد و به این معنی است که یک شکست در جایی وجود دارد."

شومیکر تنها کسی نبود که این تیراندازی او را به صرافت بررسی کلی سیاست ها و رویه های سرویس مخفی انداخته است. کِن گِرِی، یک مامور بازنشسته اف بی آی و استاد در بخش عدالت کیفری دانشگاه نیوهیون، به بیزینس اینسایدر گفت که با توجه به این واقعیت که تیرانداز خارج از محوطه‌ی «کلییِر» شده برای تجمع، قرار داشت، انتظار دارد که در رویدادهای آینده "محیط منطقه امن را گسترش دهند یا حتی به سمت برگزاری در محیط‌های سربسته بروند. با این حال، گری اشاره کرد که "خیلی زود است که ارزیابی کنیم که آیا این حادثه باید به عنوان یک شکست امنیتی کامل در نظر گرفته شود، به ویژه با توجه به سیل اطلاعات تایید نشده در مورد تیراندازی در فضای مجازی"

در میان منتقدان برجسته‌ی عملکرد سرویس مخفی، مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک بود که برای اولین بار، به طور علنی از ترامپ حمایت کرد و از مدیر سرویس مخفی، خانم کیمبرلی چیتل انتقاد کرد. چیتل قبلا قبل از رهبری سرویس مخفی به عنوان رئیس امنیت شرکت نوشابه پپسی خدمت کرده بود. ایلان ماسک در پستی در شبکه اجتماعی خود، یعنی ایکس، در طعنه به سابقه‌ی قبلی چیتل نوشت:

"قبل از این که مسئول محافظت از رئیس جمهور شود،از کیسه های چیتوز محافظت می کرد."

سرویس مخفی زیر بار انتقاد و اتهام/ این حجم از سهل‌‎انگاری در ترور ترامپ اتفاق نیست!
کیمبرلی چیتل، رییس سرویس مخفی

ماسک کمی بعد این پست خود را حذف کرد.

کمپین ترامپ و همچنین کمیته ملی جمهوری خواهان اعلام کردند که کنوانسیون برنامه‌ریزی شده حزب در میلواکی در این هفته پس از واقعه تیراندازی، ادامه خواهد یافت. مشخص نیست که در این رویداد چه تغییراتی در رویه های امنیتی صورت خواهد گرفت.

شومیکر گفت که انتظار دارد شیشه‌های ضد گلوله‌ای را در اطراف رئیس جمهور سابق در حضور مردمی آینده و همچنین استفاده بیشتر از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت هوایی در رویدادهای مشابه ببیند:

"من انتظار دارم که حداقل گزارش های اولیه از یافته های اساسی در 48 تا 72 ساعت آینده منتشر شود. اگر بیشتر از این طول بکشد، سوال‌های زیادی را به وجود خواهد آورد که مشکل از کجاست. آیا مشکل این است که آنها تخصص کافی در این مورد ندارند ؟ "

سرویس مخفی زیر بار انتقاد و اتهام/ این حجم از سهل‌‎انگاری در ترور ترامپ اتفاق نیست!

مایک جانسون ، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، در پست خود در x قول داد که مجلس "حوادث غم انگیز" را که در این گردهمایی رخ داده است، بررسی خواهد کرد. جانسون نوشت:" مردم آمریکا سزاوار دانستن حقیقت هستند. ما مدیر سرویس مخفی کیمبرلی چیتل و دیگر مقامات مرتبط از DHS و اف بی آی را برای جلسه‌ای در کمیته های خود به زودی حاضر خواهیم کرد."

اف بی آی تحقیقات رسمی در مورد این حادثه را بر اساس بیانیه‌ای که عصر شنبه منتشر شد، رهبری خواهد کرد. آژانس تحقیقات فدرال اعلام کرد که" نزدیک " به شناسایی یک مظنون به ارتکاب تیراندازی است، اما شناسایی رسمی در انتظار تایید از طریق آزمایش DNA است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر