ارتش اسرائیل : حمله به تل‌آویو با پهپاد صماد-۳ انجام شد که نمونه یمنی از شاهد ایرانی است

گفته می‌شود پهپاد دوربرد صماد، که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد، بر اساس الگوبرداری از یک نسخه از پهپاد شاهد ایرانی تولید شده و برد آن متناسب با نیاز حوثی‌ها افزایش پیدا کرده است./ عکس: حمله پهپادی به تل‌اویو در اسرائیل

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز جمعه 19 ژوئیه (29 تیر) در یک کنفرانس خبری مدعی شد که پهپاد مملو از مواد منفجره‌ای که شب گذشته به تل‌آویو حمله کرد و مسئولیت آن را حوثی‌های یمن بر عهده گرفته‌اند، یک پهپاد «صماد-3» ساخت ایران بوده که برای داشتن برد بیشتر اصلاح شده است.
 
به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ این پهپاد ساعات اولیه روز جمعه مرکز تل‌آویو در نزدیکی کنسولگری آمریکا را هدف قرار داد. در اثر اصابت این پهپاد یک مرد کشته شد و بیش از 10 نفر دیگر مجروح شدند.
 
سخنگوی ارتش اسرائیل ادعا کرد: «این پهپاد توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران از یمن پرتاب شده و با طی مسیر روی دریا به تل‌آویو رسیده است.»
 
آقای هاگاری گفت: «در جریان جنگ غزه ده‌ها پهپاد از به سمت اسرائیل پرتاب شده است که اکثر آنها توسط نیروهای آمریکایی و همینطور جنگنده‌های اسرائیلی سرنگون شده‌اند».
 
قطعات پهپاد مهاجم در تل‌اویو
قطعات پهپاد
 
وی اشاره کرد که ارتش در روزهای آینده ارزیابی‌های لازم درباره این حمله را انجام خواهد داد تا بفهمد که برای دفاع بهتر از خود چه راهکاری را باید در پیش بگیرد.
 

هشدار وزیر دفاع اسرائیل

همزمان یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در پی حمله پهپادی به تل‌آویو به ایران و حوثی‌ها هشدار داد.
 
وی که پس از شرکت در یک نشست بررسی عملیاتی با مقامات ارشد نظامی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «ما هر کسی را که به کشور اسرائیل آسیب برساند یا علیه آن دست به حملات تروریستی بزند پاسخگو خواهیم کرد.»
 
وی اضافه کرد: «اقداماتی برای تقویت پدافند هوایی در حال انجام است و اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی علیه عاملان حمله و حامیان آنها برنامه‌ریزی شده است.»
 
 
پهپادهای صماد / عکس: وزارت جنگ حوثی‌ها
پهپاد «صماد-3»
 
هنوز مشخص نیست چرا به هنگام این حمله آژیر خطر هوایی به صدا درنیامده است. ارتش اسرائیل گفته مشغول تحقیق این حادثه است.
 
پیش‌تر در صبح روز جمعه حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته بودند. یحیی سریع، سخنگوی نظامی این گروه، در پیامی تصویری گفت: «این عملیات با یک پهپاد جدید به نام 'یافا' انجام شده است که می‌تواند سامانه‌های رهگیری دشمن را دور بزند».
 
حوثی‌ها این پهپاد را دارای بردی شامل 1500 تا 1800 کیلومتر و سرجنگی 20 تا 50 کیلوگرمی اعلام کرده‌‌اند.
 
توئیت حمله پهپادی به تل آویو
 
گفته می‌شود پهپاد دوربرد صماد، که برای اولین بار در سال 2018 رونمایی شد، بر اساس الگوبرداری از یک نسخه از پهپاد شاهد ایرانی تولید شده و برد آن متناسب با نیاز حوثی‌ها افزایش پیدا کرده است.
 
حوثی‌ها تا کنون از 4 مدل مختلف پهپاد صماد رونمایی کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند این پهپاد‌ها در مقایسه با نسخه‌های مشابه ایرانی «ساده‌تر و فاقد تجهیزات پیچیده» هستند.
 
مشخصات فنی پهپاد صماد 3 ساخت یمن
پهپاد «صماد-3»
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر