سرپرست وزارت خارجه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد

ایران به‌دنبال احیای برجام

شماره روزنامه: ۶۰۵۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۳۰ ...

 علی باقری‌‌‌‌کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه خبری  سی‌‌‌ان‌‌‌ان در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌‌‌ها گفت: هدفی که ما در این زمینه  تعقیب می‌‌‌کنیم، احیای توافق سال 2015 است. ما به دنبال توافق جدیدی نیستیم.باقری در پاسخ به فرید زکریا مجری برنامه جی‌پی‌اس شبکه سی‌ان‌ان درباره توافق جدید هسته‌ای گفت: نکته اول اینکه من و هیچ‌‌‌ شخص دیگری در ایران درباره توافق جدید صحبت نکرده و نمی‌‌‌کند. ما یک توافقی داریم که در سال 2015 منعقد شده است، این توافق با موافقت ایران و 1+5 نهایی شد. آمریکا از این توافق کنار کشید و باعث شد توافق صدمه ببیند.

ما هنوز عضو برجام هستیم. آمریکا هنوز به برجام نتوانسته است برگردد، بنابراین هدفی که تعقیب می‌‌‌کنیم، احیای توافق سال 2015 است. ما به دنبال توافق جدیدی نیستیم. باقری با اشاره به نکته دوم دیدگاه خود تاکید کرد: ما در موضوع هسته‌‌‌ای تلاش‌‌‌مان این است که از همه ظرفیت‌‌‌هایی که در چارچوب معاهده ان‌‌‌پی‌‌‌تی و توافق‌نامه پادمان برای جمهوری اسلامی ایران فراهم است، استفاده کنیم. نیازی نداریم که به ظرفیت‌‌‌های خارج از چارچوب معاهده ان‌‌‌پی‌‌‌تی یا توافق‌نامه پادمان فکر کنیم.علی باقری در پاسخ به این سوال فرید زکریا که آیا همچنان سیاست دولت ایران ممنوعیت توسعه سلاح‌‌‌های هسته‌‌‌ای به‌‌‌دلیل فتوای رهبران جمهوری اسلامی ایران است؟ گفت: این فتوای رهبری ایران است؛ رهبری ایران، هم عالی‌‌‌ترین مرجع دینی در ایران است و هم عالی‌‌‌ترین مرجع حکومت ایران است. بنابراین دستور و فتوایی که ایشان صادر می‌‌‌کنند برای تمامی اجزای حکومت لازم‌‌‌الاجراست و هیچ‌‌‌کس نمی‌‌‌تواند از آن تخطی کند و نخواهد کرد.

جنگ غزه

سرپرست وزارت خارجه ایران درباره گسترش جنگ غزه و ورود حزب‌الله لبنان به این جنگ گفت: ما به‌‌‌عنوان جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از تشدید تنش در منطقه و تسری درگیری از غزه به خارج از غزه استقبال نکرده و نمی‌‌‌کنیم. اما این صهیونیست‌‌‌ها هستند که بارها لبنان را تهدید کرده‌‌‌اند. به نظر می‌‌‌رسد که عدم‌موفقیت‌‌‌ها و ناکامی‌‌‌های صهیونیست‌‌‌ها آنها را به این سمت می‌‌‌کشد که با تسری دادن تنش به دیگر مناطق، ناکامی‌‌‌ها و عدم‌موفقیت‌‌‌های خودشان در غزه را جبران کنند.

رویکرد محور مقاومت

فرید زکریا با طرح این سوال که هدف نهایی و غایی گروه‌های مقاومت از  زدن موشک‌و هدف قرار دادن آمریکایی‌ها در منطقه چیست، پاسخ علی باقری را جویا شد و سرپرست وزارت خارجه پاسخ داد: جنایتی که صهیونیست‌‌‌ها در طول 9 ماه گذشته انجام داده‌‌‌اند هیچ‌گاه نتوانست شرایط را به نفع صهیونیست‌‌‌ها رقم بزند. هرچه جنایت صهیونیست‌‌‌ها بیشتر شد، شرایط بیشتر به ضرر آنها تغییر پیدا کرد. قبل از 7 اکتبر، هیچ‌گاه چنین انسجام و هم‌‌‌افزایی میان جریان‌‌‌های مقاومت در سطح منطقه وجود نداشت؛ اما اکنون وجود دارد. پیش از 7 اکتبر، هیچ‌گاه از سوی عراق یا یمن تهدیدی متوجه اسرائیلی‌‌‌ها نبود، اما پس از 7 اکتبر این اتفاق افتاده است. قبل از 7 اکتبر هیچ‌گاه تهدید مستقیمی از طرف جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی نبود، اما پس از اینکه صهیونیست‌‌‌ها به سفارت ایران در دمشق حمله کرده و چند تن از فرماندهان عالی‌‌‌رتبه ایرانی را به شهادت رساندند، مجبور شدند پذیرای موشک‌‌‌های ایرانی در داخل سرزمین‌‌‌های اشغالی باشند. بنابراین در طول این 9 ماه هرچه جنایت صهیونیست‌‌‌ها استمرار پیدا کرده یا تشدید شده، تهدیدات علیه آنها عینی‌‌‌تر شده است. لذا، هرچه از این مقطع زمانی جلوتر برویم، امکان دارد ظرفیت‌‌‌های جدید دیگری علیه صهیونیست‌‌‌ها در سطح منطقه فعال شود.

دیدگاه ایران درباره راه حل دو‌دولتی

باقری در پاسخ به این سوال که آیا ایران از راه‌‌‌حل دو‌دولتی حمایت می‌‌‌کند؟ تاکید کرد: چرا من و شما اینجا بنشینیم و درباره مردم فلسطین تصمیم بگیریم؟ این مردم فلسطین هستند که حق دارند درباره سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند، نه دیگران. فرید زکریا در ادامه این گفت‌وگو گفت: اجازه دهید درباره خبری که در مورد موافقت ولیعهد عربستان سعودی برای سفر رسمی به ایران منتشر شده است، بپرسم. این خبر صحت دارد؟ آیا روابط فی‌‌‌مابین رو به بهبود است؟ که باقری پاسخ داد: صحبت‌‌‌هایی بین دو طرف برای سفر سران دو کشور به تهران و ریاض انجام گرفته است و این مساله در دستور کار وزارت خارجه‌‌‌های دو کشور قرار دارد و در دست پیگیری است. در سطح سران هنوز سفری انجام نشده است، اما این موضوع هم در دستور طرف ایرانی و هم طرف سعودی قرار دارد.

تغییر سیاست خارجی ایران؟

فرید زکریا با طرح این سوال از علی باقری که شما به عنوان یک تندرو اساسا با توافق هسته‌‌‌ای ایران مخالف بودید و علیه رئیس‌‌‌جمهور و وزیر امور خارجه وقت استدلال کردید. اکنون افرادی که در انتخابات پیروز شده‌‌‌اند از همان بخش سیستم سیاسی ایران می‌‌‌آیند که گاه اصلاح‌‌‌طلب یا میانه‌‌‌رو نامیده می‌‌‌شوند. آیا به این معناست که سیاست خارجی ایران تغییر خواهد کرد؟ رقبای شما در حال رسیدن به قدرت هستند؟ اما باقری در پاسخ اظهار کرد:«‌در واقع عبارت تندرو یا میانه‌‌‌رو چیزهایی است که در چارچوب دسته‌‌‌بندی‌‌‌های سیاسی غرب تعریف می‌‌‌شود؛ ما در ایران چیزی تحت عنوان تندرو و میانه‌‌‌رو نداریم. افکار مختلفی برای اداره حکومت وجود دارد و این یک واقعیت است، اما تندرو یا غیرتندرو نداریم. قاعدتا این امر نشان‌‌‌دهنده آزادی، دموکراسی و نشاط سیاسی در ایران است که مردم می‌‌‌توانند بر اساس اولویت‌‌‌هایی که تشخیص می‌‌‌دهند، افراد یا جریان‌‌‌های گوناگونی را در دوره‌‌‌های زمانی مختلف برگزینند؛ این واقعیت چیزی‌‌‌است که آمریکایی‌‌‌ها و برخی کشورهای غربی نمی‌‌‌خواهند باور کنند.» دموکراسی در ایران یک واقعیت است و الزامات و اقتضائات خود را دارد. ما به این دموکراسی افتخار می‌‌‌کنیم و به آن می‌‌‌بالیم. طبیعی است که این دموکراسی باعث رشد و پیشرفت کشور و ملت ما خواهد بود.

وعده در مورد حجاب

فرید زکریا با طرح این سوال که آیا با دیدگاه‌‌‌های رئیس جمهور جدید در مورد حجاب موافق هستید؟ نظر باقری را پرسید و وی گفت: آقای رئیس‌‌‌جمهور مسوول اصلی اجرای قوانین در کشور هستند. قطعا ایشان در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران کشور را اداره خواهند کرد. قوانین مختلف در حوزه‌‌‌های مختلف قاعدتا مدنظر همه خواهد بود، و همه باید آن را قبول کنند؛ این یک امر طبیعی است. ایشان نگفته‌‌‌اند که قانون اجرا نشود. اگر کسی در هر جایگاهی هم باشد که آن قانون را درست یا کامل نداند یا به‌‌‌صورت ناقص بداند، قاعدتا در یک جامعه دموکراتیک باید به دنبال تغییر قانون از مسیر قانونی بود.

آینده تغییرات سیاسی در ایران

باقری در پاسخ به سوال فرید زکریا درباره آینده تغییرات سیاسی در ایران گفت: ما در قانون اساسی قبلی‌‌‌مان، هم رهبری بود و هم شورای رهبری. اما از چند دهه قبل که قانون اساسی ما بازنگری شد، شورای رهبری از قانون اساسی حذف شد و صرفا یک فرد به‌‌‌عنوان رهبر عالی ایران در جایگاه عالی اداره کشور قرار گرفت. لذا، اکنون چیزی تحت عنوان شورای رهبری در قانون اساسی‌‌‌ نداریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر