مهاجرانی : پزشکیان می‌تواند حلقه وصل یا پل پیوند باشد

پزشکیان که هم کرد است و هم ترک، بیش از این نسبت قومیتی ، هویت ایرانی و ملی دارد. قومگرا ها که به قوم خود رجحان می دهند، گاه می گویند من اول کرد یا ترک هستم و بعدا ایرانی. پزشکیان اول ایرانی است.

سید عطاءالله مهاجرانی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:
 
سال ها پیش در ضیافتی در حاشیه کنفرانسی در نیویورک با پطرس غالی (1922-2016) دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد و اخضر ابراهیمی  صحبت بود. پطرس غالی  یک دوره از سال 1992 تا 1996 دبیر کل سازمان ملل بود.برای دوره دوم با دخالت آمریکا انتخاب نشد. از خود عزت نفس و استقلال رآی نشان داد و امریکایی ها نپسندیدند و جلو انتخاب مجدد او را گرفتند. 
 
پطرس غالی گفت: « من از جوانی علاقه داشتم دبیر کل سازمان ملل بشوم. دیدم من دو امتیاز دارم، مسیحی هستم و افریقایی! زبان فرانسه و انگلیسی را هم خیلی خوب یاد گرفتم. دیدم اگر بخواهم وارد این ماجرا شوم بایست زن یهودی بگیرم! با همسرم لیا نادلر ازدواج کردم. کامم شیرین شد! پدر لیا بزرگترین مراکز شیرینی سازی مصر را داشت. به هدف رسیدم! شدم همزه وصل بین افریقایی و دنیا، بین مسیحی و مسلمان، بین سیاه و سفید،  شکلاتی هم هستم، نه سفیدم نه سیاه، خلاصه همزه وصلم!»
 
برخی چنین مقتضیاتی در زندگی پیدا می کنند که حلقه وصل یا پل پیوند باشند. مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب به شکل طبیعی و یا از حُسن تقدیر چنین موقعیتی دارد.
 
1- در یک خانواده از مادر کرد و پدر آذری در مهاباد متولد شده است. زبان مادری او کردی و زبان پدری او آذری است. تا همین جا او حلقه وصل بین کرد و ترک است. به هر دو زبان صحبت می کند. اگر یادتان باشد در سال های ابتدای انقلاب رابطه کرد و ترک در ارومیه و نقده ماجرا شده بود.
 
2- پزشکیان که هم کرد است و هم ترک، بیش از  این نسبت قومیتی ، هویت ایرانی و ملی دارد. قومگرا ها که به قوم خود رجحان می دهند، گاه می گویند من اول کرد یا ترک هستم و بعدا ایرانی. پزشکیان اول ایرانی است.
 
 در انتخابات شاهد بودیم که مخالفان می کوشیدند او را در حصار قومیت قرار دهند و یا بگویند او گرایش پان تورکی دارد. این قضیه بعد از انتخاب ایشان جناح رقیب با تکیه بر رای پزشکیان در استان های آذربایجان شرقى و غربی و اردبیل و زنجان، توسط اتاق فکر رسانه وابسته ایران- اینترنشنال، که دستور العمل براندازی نظام جمهوری اسلامی را داشته است، دامن زده شده است که رآی پزشکیان و پیروزی او قومی است و نه ملی. توجه ندارند که اصلاح طلبان همیشه در همین استان ها دست برتر را داشته اند. تبریز همیشه یک شهر  پیشتاز و کانون اصلاح طلبان بوده است. حسن روحانی درسال 1396 هم همین نسبت رای پزشکیان را دارد. فراتر از این آذربایجان و تبریز همواره نقشی تعیین کننده در حفظ ایران داشته است.
 
3-پیوند بین ارکان نظام
 
پزشکیان با تاکید بر اجرای سیاست های کلی نظام و تصریح به تبعیت از ولایت فقیه و ولی فقیه، در واقع رئیس جمهوری است، که در صدد همدلی و همراهی با ارکان نطام است و نمی خواهد آهنگ دو گانگی ساز کند. او با این صراحت خط روشن تمایزی با ساختار شکنان ترسیم کرده است.
 
4- حالا دیگر همه مردم ایران از سلوک و گرایش مذهبی-سنتی پزشکیان با خبرند. دهه محرم و شرکت ایشان در هیات های مختلف، در میدان و خیابان، سینه زدن و نوحه خواندن، نشان داد او رئیس جمهوری دقیقا از جنس مردم است. از سوی دیگر او جراح فوق تخصص قلب است و استاد تمام دانشگاه. عالیترین درجه علمی و عالیترین موقعیت دانشگاهی. با چنین موقعیتی مثل کارگری ساده یا معلمی در روستا، در مسجد و حسینیه، در خیابان و بازار با مردم حرف می زند و غباری از تصنع بر چهره او و نشانی از غرور در چشمان او نیست.
 
5- پزشکیان از تعبیر «اصولگرای اصلاحطلب» برای معرفی خود استفاده کرد. این تلفیق که ممکن است برخی آن را متضاد یا متقابل تلقی کنند، همان اکسیری است که امروزه بدان نیازمندیم. با همین رویکرد می توان دولت فراگیر تشکیل داد. دولتی که در قلمرو یک گرایش و یا حتی  یک جبهه محصور نماند. چنین تجربه ای را در دولت اول و یا حتی دولت دوم  آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی داشته ایم. چهره های شاخص هر دو گرایش اصولگرا و اصلاح طلب در دولت های ایشان حضور داشتند. افراطی ها و ماجراجویان را برای اینکه به کناری برانیم تا در شیوه و خط مشی خود تجدید نظر کنند؛ راهش مجال دادن به افراد عاقل و کاردان و متعادل از هر دو جبهه اصولگرایان و اصلاح طلبان و مستقلان در دولت است!
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر