واکنش‌ها به شرکت پزشکیان در مراسم عزاداری

پزشکیان در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) به مراسم‌های برگزار شده در حسینیه امام خمینی (ره)، ریاست‌جمهوری رفت و در جلسات مداحانی از جمله سعید حدادیان، محمدرضا طاهری، سیدمجید بنی‌فاطمه و محمدحسین پویانفر در مهدیه امام حسن مجتبی (ع)، فرماندهی انتظامی تهران برزگ (فاتب)، حسینیه ریحانة الحسین و امامزاده صالح تجریش نیز شرکت کرد.

حضور رئیس‌جمهور منتخب در مراسم‌های عزاداری مختلف دهه اول محرم، واکنش‌های متضادی میان اصولگرایان داشت. برخی از پزشکیان به خاطر حضور در مجالسی که مداحان آن‌ها با او تفاوت فکری داشتند یا در جریان انتخابات در اردوگاه رقیب بودند، از رئیس‌جمهور منتخب تقدیر کردند و این حرکت را مقدمه وفاق ملی دانستند و برخی دیگر – به طور عمده کاربران سایبری – با حمله پزشکیان گفتند که او کار تشکیل دولت را روی زمین گذاشته و از این مجلس به آن مجلس می‌رود.
 
به گزارش فرارو، مسعود پزشکیان در دهه اول محرم امسال، ابتدا به مجلس شیخ حسین انصاریان، واعظ مشهور تهران رفت. آنچه در آن دیدار مورد توجه قرار گرفت، هدیه کردن دستمال اشک و تسبیح شخصی انصاریان به رئیس‌جمهور منتخب بود. او در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) به مراسم‌های برگزار شده در حسینیه امام خمینی (ره)، ریاست‌جمهوری رفت و در جلسات مداحانی از جمله سعید حدادیان، محمدرضا طاهری، سیدمجید بنی‌فاطمه و محمدحسین پویانفر در مهدیه امام حسن مجتبی (ع)، فرماندهی انتظامی تهران برزگ (فاتب)، حسینیه ریحانة الحسین و امامزاده صالح تجریش نیز شرکت کرد.
 
اما این‌ها تنها مراسم‌هایی نبود که پزشکیان را در خود دید. پزشکیان به هیئت واقع در حسینیه منزل علی‌اکبر ولایتی (حسینیه ثارالله) واقع در تجریش و هیئت‌ها آذربایجانی‌ها در منیریه و مراسمی در عبدل‌آباد تهران نیز رفت. فیلم نوحه‌خوانی او به زبان آذری در حسینیه اعظم مکتب‌العباس (ع) در عبدل‌آباد، در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. رئیس‌جمهور منتخب نماز ظهر عاشورا را نیز در خیابان جمهوری و میان مردم خواند و دوازدهم محرم نیز به بازار تهران رفت. رئیس‌جمهور منتخب روز عاشورا و روز دوازدهم محرم به صحبت با مردم پرداخت.
 
واکنش‌ها به شرکت پزشکیان در مراسم عزاداری

روزنامه اصولگرا: رئیس‌جمهور نه پیرغلام اهل‌بیت

فرهیختگان راجع به حضور رئیس‌جمهور منتخب در مراسم‌های عزاداری نوشت: «رئیس جمهور منتخب با آغاز ماه محرم در جلسات عزاداری حضرت سید الشهدا حاضر شد، بازخورد‌های مناسبی که در بخشی از افکار عمومی گرفته شد احتمالا تیم مشاوران او را به این نتیجه رساند که همین مسیر را ادامه دهد و پزشکیان به هفت یا هشت هیات دیگر هم رفت، در کنار این تصاویر اخباری از جلسات بررسی کابینه با ریاست جواد ظریف به گوش می‌رسید. از آنجایی که تصویر رئیس جمهور منتخب هنوز در ذه‍ن همه جامعه شکل نگرفته و می‌توان آن را اصلاح کرد، توجه به این نکات شاید بتواند کمک رسان دولت جدید باشد:
 
1. هیات رفتن رییس جمهور اقدام مناسبی است، اما اگر کنارش این تصویر القا شود که از باقی امور برکنار است به ضد خود تبدیل می‌شود، مردم رئیس جمهوری انتخاب کرده‌اند که دوستدار اهل بیت هم هست نه صرفا پیرغلام اهل بیت. غیبت رییس جمهور در فرآیند انتخاب و اصل 44‌ای برخورد کردن با ماجرا اثر مطلوبی ندارد.
 
2. بازنمایی سازوکار انتخاب کابینه به نحوی است که شائبه اداره رئیس جمهور توسط تیمی دیگر را تشدید می‌کند، ارائه این تصویر به نفع رئیس جمهور منتخب نیست. علاوه بر اینکه تذکرات از جنس سخنان بهزاد نبوی شائبه سهم‌خواهی را در فرآیند تشدید کرده است.
 
3. آقای ظریف شب گذشته در صدا و سیما خود را طراح فرآیند انتخاب کابینه و معرفی کرد در عین حال اسامی وزارت خانه‌ها را به یاد نداشت و برخی وزارت خانه‌ها مثل علوم را با نام دهه هفتادی‌اش خطاب می‌کرد. این رویکرد بازنمایی تصویر ناآماده بودن آقای پزشکیان و تیمش برای اداره کشور را تشدید می‌کند.»
 
واکنش‌ها به شرکت پزشکیان در مراسم عزاداری

تلاش برای کاهش تنش در کشور

سیدعباس صالحی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر فعلی موسسه اطلاعات در توئیتر (شبکه ایکس) نوشت: «حضور رییس‌جمهور منتخب در محافل متفاوت عزاداری، نشان داد که او می‌خواهد از تنش حاد در کشور بکاهد و تمام فعالان را در خدمت رفع مشکلات عمومی بکار گیرد. این عزم و رویکرد فرصت ملی است، انتظار می‌رود همگان همدلی و همکاری کنند. البته منتظر توجه بیشتر ایشان به جامعه رای نداده هم هستیم.»

حمله شریعتمداری

حضور محمدجواد ظریف به عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم در تلویزیون، باعث انتقاد تندرو‌ها، به خصوص حسین شریعتمداری شد. ظریف در تلویزیون با تشریح سازوکار انتخاب وزرای پیشنهادی زیر نظر رئیس‌جمهور منتخب، از قصد دولت چهاردهم برای میدان دادن به اقلیت‌ها خبر داد. این صحبت که نوید شایسته‌سالاری در جریان انتخاب هیئت دولت را می‌داد، به خاطر این که گفته شد صرف شیعه بودن امتیاز خاصی برای نامزد‌ها محسوب نمی‌شود، با واکنش‌هایی مواجه شد که هنوز هم در فضای مجازی از سوی کاربران موسوم به سایبری ادامه دارد. 
 
شریعتمداری در این باره نوشت: «عجیب‌ترین و سؤال برانگیزترین نکته در اظهارات چهارشنبه شب ظریف، مغایرت و تناقض آشکار دیدگاه اعلام شده ایشان با دیدگاه رسماً اعلام شده و به وضوح دیده شده جناب دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب است. آقای پزشکیان در طول یک هفته اخیر بیشترین حضور را در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام داشته و در هیئت‌ها و مراسم مختلف حضور یافته و در سوگ امام حسین بر سینه و سر زده‌اند. اظهارات آقای ظریف علیه تشیع با ارادت رسماً و بار‌ها اعلام گردیده و دیده شده جناب پزشکیان در تناقض و مخالفت آشکار است.
 
اصلی‌ترین سخن در این وجیزه پرسشی است که از رئیس جمهور محترم و منتخب در میان است و آن پرسش این که؛ آقای پزشکیان! آیا ریاست جمهوری را به آقای ظریف اجاره داده اید؟! پاسخ به یقین منفی است، ولی اگر خدای نخواسته مثبت باشد! باید خاضعانه به جناب پزشکیان گفت: آقای ظریف مستأجر خوبی نیست. ریاست جمهوری را از ایشان پس بگیرید!»

کنایه مشاور زاکانی

عبدالله گنجی مدیرمسئول سابق روزنامه‌های همشهری و جوان با انتشار تصویری از روضه‌خوانی پزشکیان در توئیتر نوشت: «رئیس‌جمهور استعداد مداحی هم دارد. زیباست! روشنفکران خجالت نکشند. بهشان بر نخورد!»
 
این کنایه عجیب گنجی، با واکنش تند عباس عبدی مواجه شد. عبدی نوشت: امام حسین که همیشه مورد اقبال ایرانیان حتی غیرمسلمانان بوده. پزشکیان از این راه نان نمی‌خورد. او خودِ خودش است. کسانی باید خجالت بکشند که محرم و عاشورا را تبدیل به دکان سه نبش برای رانت‌خواری و ظلم و ستم و فحاشی کردند و اعتقادات مردم را نابود کردند و تازه متوجه ماجرا شده‌اند.»
 
واکنش‌ها به شرکت پزشکیان در مراسم عزاداری
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر