غذا برای فضانوردان طعم دیگری دارد!

محققان دانشگاه RMIT با هدف درک این موضوع که چرا وعده‌های غذایی فضانوردان در فضا بی‌مزه می‌شود، یک مطالعه پیشگامانه بر روی غذا انجام داده‌اند.

غذا برای فضانوردان طعم دیگری دارد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این تحقیق که در مجله بین‌المللی علوم و فناوری غذایی منتشر شده است، نتایج ارزشمندی برای بهبود رژیم غذایی افراد منزوی، از جمله ساکنان خانه سالمندان، با شخصی‌سازی عطرها برای افزایش اشتهای این افراد دارد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که عطر نقش زیادی در طعم غذا دارد؛ در مطالعه‌ای که انجام شد، محققان نحوه تغییر عصاره‌های وانیل، بادام و لیمو از محیط‌های معمولی روی زمین به محیط محدود ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی برای شبیه‌سازی VH بررسی کردند.

محقق ارشد دکتر جولیا لو از دانشکده علوم گفت که رایحه وانیل و بادام در محیط شبیه‌سازی شده، شدیدتر است، در حالی که رایحه لیمو بدون تغییر باقی مانده است. این تیم یک ماده شیمیایی شیرین خاص در رایحه وانیل و بادام به نام بنزآلدئید پیدا کردند که می‌تواند تغییر در ادراک را توضیح دهد.

لو گفت:« احساس تنهایی و انزوا نیز ممکن است در تغییر ادراک عطر غذا تاثیرگذار باشد.»

غذا برای فضانوردان طعم دیگری دارد!
استادیار دانشگاه RMIT در حال انجام آزمایش بررسی رایحه‌ها با عینک واقعیت مجازی

این همچنین اولین مطالعه‌ای است که حجم نمونه بزرگی با 54 بزرگسال را شامل می‌شود و تنوع تجربه شخصی افراد از عطرها و طعم‌ها را در محیط‌های مجزا نشان می‌دهد.

لو گفت:«یکی از اهداف بلندمدت این تحقیق، تهیه غذاهای مناسب‌تر برای فضانوردان و همچنین سایر افرادی است که در محیط‌های ایزوله هستند، تا مصرف مواد غذایی آن‌ها تا 100 درصد افزایش یابد.»

او گفت که یافته‌های آن‌ها مبنی بر اینکه ادراک فضایی نقش مهمی در چگونگی استشمام عطر افراد دارد، نتایج مطالعات دیگر در مورد تجربه غذا خوردن فضانوردان در فضا، از جمله پدیده جابجایی مایعات را تکمیل کرد. بی وزنی باعث انتقال مایعات از قسمت‌های پایینی به قسمت‌های بالایی بدن می‌شود که باعث تورم صورت و احتقان بینی می‌شود که بر حس بویایی و چشایی تأثیر می‌گذارد. این علائم معمولاً در عرض چند هفته پس از حضور در ایستگاه فضایی شروع به ناپدید شدن می‌کنند.

لو گفت: «فضانوردان هنوز از غذای خود لذت نمی‌برند، حتی بعد از اینکه اثرات جابجایی مایعات از بین رفته است، که نشان می‌دهد چیز دیگری در این مورد وجود دارد.»

علیرغم برنامه‌های غذایی که به دقت طراحی شده بود، فضانوردان نمی‌توانستند نیازهای تغذیه‌ای خود را برآورده کنند، که برای ماموریت‌های طولانی مدت خطرناک بود. آنچه در آینده با مأموریت‌های آرتمیس خواهیم دید، مأموریت‌های بسیار طولانی‌تر، به طول سال‌ها، به ویژه زمانی که به مریخ می‌رویم، است، بنابراین ما واقعاً باید مشکلات رژیم غذایی و غذا و نحوه تعامل خدمه با غذای خود را درک کنیم.

پروفسور جایانی چاندراپالا، کارشناس شیمی مواد غذایی از RMIT، گفت که رایحه شیرین بنزآلدئید، یک ترکیب شیمیایی رایج در وانیل و بادام، نقش مهمی در تغییر درک مردم از عطر در شبیه سازی فضایی ایفا می کند.

لو گفت: «نتایج این مطالعه می‌تواند به شخصی‌سازی رژیم غذایی افراد در موقعیت‌های منزوی از نظر اجتماعی، از جمله در خانه‌های سالمندان و بهبود مصرف مواد مغذی آنها کمک کند.»

منبع: SCITECHDAILY

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر