دادگاه بین المللی : اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل، غیرقانونی است

حکم دادگاه بین المللی به سود فلسطینی ها، مشورتی است اما حمایت از اسرائیل را تضعیف می کند.

دادگاه بین المللی حکم داد اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل، غیرقانونی است.

به گزارش عصرایران،‌ دادگاه عدالت بین المللی روز جمعه اعلام کرد اشغال سرزمین های فلسطینی از سوی اسرائیل و شهرک های اسرائیلی برپا شده در این سرزمین ها، غیرقانونی هستند و باید در سریع ترین زمان ممکن به حضور خود پایان بدهند.

در این حکم منظور از سرزمین های فلسطینی، سه منطقه کرانه باختری ،‌ بخش شرقی شهر قدس / اورشلیم / بیت المقدس و غزه است. اسرائیل کل شهر قدس / اورشلیم را به عنوان پایتخت خود، بخش هایی از خاک رسمی خود می داند. ارتش اسرائیل همچنین کرانه باختری و غزه را در اشغال خود دارد یعنی در این دو منطقه حضور دارد و فعال است. اقدام به عملیات نظامی می کند و بازداشت انجام می دهد.

این حکم دادگاه بین المللی، مشورتی است اما حمایت از اسرائیل را تضعیف می کند.
دادگاه بین المللی عدالت (دادگاه بین المللی دادگستری) ( International Court of justice)  عالی ترین دادگاه وابسته به سازمان ملل متحد است.

"نواف سلام" رئیس دادگاه به هنگام قرائت حکم گفت نتایجی که کمیته متشکل از 15 قاضی به آن دست یافتند این است که " تاسیس و نگه داشتن شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری،‌ قدس شرقی و سیستم مرتبط با آنها،‌ مخالف قوانین بین المللی است.

دادگاه بین المللی

دادگاه همچنین حکم داد تعهداتی که بر عهده اسرائیل است شامل این موارد می شود: پرداخت خسارت/ غرامت در برابر ضرر و جمع آوری همه شهرک نشینان از شهرک های ایجاد شده.

واکنش اسرائیل

وزارت خارجه اسرائیل در واکنش سریع ، این حکم دادگاه بین المللی را رد کرد و آن را "اساساً اشتباه" و یکطرفه دانست. وزارت خارجه اسرائیل موضع خود را دوباره تکرار کرد: حل سیاسی در منطقه تنها از طریق مذاکرات قابل دستیابی است.

دفتر نخست وزیر اسرائیل (بنیامین نتانیاهو) هم در بیانیه ای گفت : "غیرممکن است ملت یهودی اشغالگر سرزمین خود باشد".

این حکم دادگاه، باعث خشم شهرک نشینان در کرانه باختری و چهره های سیاسی شهرک نشینان از جمله "بتسلئیل سموتریچ" (وزیر امور مالی) شد. حزب این سیاستمدار نزدیک به شهرک نشینان است و خود او هم در یکی از شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری زندگی می کند.

سموتریچ در واکنش خواستار اضافه شدن کرانه باختری به خاک رسمی اسرائیل شد. او توییت کرد :" واکنش به لاهه - حاکمیت همین الان".

شهرک های اسرائیلی نشین در کرانه باختری

شهرک های اسرائیلی نشین در کرانه باختری

رئیس بزرگترین شورای شهرک نشینان (یسرائیل گانتس) هم گفت حکم دادگاه بین المللی با کتاب مقدس (تورات) و اخلاق و قانون بین المللی در تعارض است.

بی بی سی هم نوشت: تصمیم روز جمعه قضات دادگاه لاهه می تواند برای اسرائیل به خاطر اشغال کرانه باختری، بیت المقدس شرقی و غزه تبعاتی داشته باشد.

دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید که اسرائیل باید فعالیت شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن،‌ بیت‌المقدس شرقی و غزه را متوقف و به اشغال «غیرقانونی» خود در این مناطق پایان دهد.

حکم دادگاه که نظر مشورتی است و نظر قانونی الزام‌آور نیست، همچنان ارزش سیاسی مهمی دارد. این اولین بار است که دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اشغال 57 ساله اراضی فلسطینی توسط اسرائیل قضاوت می‌کند.

دیوان بین المللی دادگستری بنا به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل که اوایل سال‌جاری میلادی تشکیل شده بود این موضوع را بررسی کرد.

از دادگاه خواسته شده بود که به طور مشخص درباره سیاست‌ها و عملکرد اسرائیل در قبال اراضی فلسطینی و وضعیت حقوقی اشغال این زمین‌ها نظرش را بیان کند.

 "بتسلئیل سموتریچ" (وزیر امور مالی) و از چهره های تندرو و شهرک نشین اسرائیل


"نواف سلام" رئیس دادگاه بین‌المللی با ارائه یافته‌های دادگاه گفت که «تداوم حضور اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی غیرقانونی است.» او گفت: «دولت اسرائیل موظف است در اسرع وقت به حضور غیرقانونی خود در اراضی اشغالی فلسطین پایان دهد.»

دادگاه همچنین اعلام کرد که اسرائیل باید تمامی شهرک‌نشینان خود را از این مناطق خارج کند و بابت خسارت ناشی از اشغال به فلسطینی‌ها غرامت بپردازد.

اسرائیل از سال 1967 میلادی حدود 160 شهرک مسکونی برای حدود 700 هزار یهودی در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی ساخته است. دادگاه می‌گوید که ساخت این شهرک‌ها غیرقانونی است.
اسرائیل بارها ناسازگاری شهرک‌ها با قوانین بین‌المللی را زیر سوال برده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر