چه خطراتی در تابستان سلامتی شما را تهدید می‌کنند؟

اگر دوست دارید از تابستان و روزهای گرم و طولانی آن لذت ببرید باید نسبت به خطرات احتمالی این فصل آگاه باشید. خطراتی که احتمال دارد گرمای تابستان و کم آبی برای شما به وجود بیاورد می تواند جبران ناپذیر باشد.

چه خطراتی در تابستان سلامتی شما را تهدید می‌کنند؟
گرمای بیش از اندازه در تابستان می تواند برای همه و حتی برای افراد با بیماری های زمینه ای مضر باشد.
 
تبیان نوشت، ‌اگر دوست دارید از تابستان و روزهای گرم و طولانی آن لذت ببرید باید نسبت به خطرات احتمالی این فصل آگاه باشید. خطراتی که احتمال دارد گرمای تابستان و کم آبی برای شما به وجود بیاورد می تواند جبران ناپذیر باشد.
 
کم‌آبی بدن (دهیدراسیون)
 
بیش از 78 درصد از وزن بدن از آب است، بنابراین وقتی به‌اندازه کافی آب به بدن نرسد طبیعتاً نمی‌تواند خوب کار کند. در گرمای زیاد، دهیدراته شدن بدن می‌تواند خطرناک و حتی کشنده باشد.
 
در تابستان باید بیشتر آب بنوشید، خصوصاً اگر در فضای بیرون کار یا ورزش می‌کنید. اگر در وضعیتی به این فعالیت‌ها بپردازید که بدنتان دهیدراته باشد، جایگزین‌کردن مایعات بدن خیلی سخت خواهد بود.
 
میزان نیاز بدن هر کسی به آب متفاوت است و بستگی به وضعیت سلامت، میزان فعالیت و یک سری فاکتورهای دیگر دارد؛ اما به‌طورکلی بدن به تقریباً 2 لیتر آب در روز نیاز دارد. ضمناً بعضی از غذاها نیز می‌توانند به آب‌رسانی به بدن کمک کنند.
 
حواستان باید به رنگ ادرارتان نیز باشد، خصوصاً وقتی هوا خیلی گرم است. ادرار باید به رنگ زرد روشن باشد و تیره بودن ادرار از علامت‌های کم‌آبی بدن است.
 
آفتاب‌سوختگی
 
آفتاب‌سوختگی در اثر پرتوهای فرابنفش خورشید اتفاق می‌افتد. حتماً می‌دانید که آفتاب‌سوختگی باعث پیری زودرس پوست و سرطان پوست می‌شود. آفتاب‌سوختگی‌های شدید در کوتاه‌مدت که با تاول و بدحالی همراه‌اند می‌توانند موجب دهیدراسیون و مسمومیت آفتابی و عفونت شوند.
 
شما باید در روزهای ابری نیز از پوست خود مراقبت کنید. از ضدآفتاب شیمیایی یا مینرال که حاوی دی‌اکسید تیتانیوم است استفاده کنید. خیلی مهم است که تمام قسمت‌های پوست خود را که در معرض نور خورشید است کاملاً با ضدآفتاب بپوشانید. گوش‌ها و لب‌ها و پلک‌ها را فراموش نکنید، همچنین روی پاها و دست‌ها.
 
نشان‌داده‌شده کلاه ایمنی حین دوچرخه‌سواری می‌تواند احتمال ضربه به سر را تا 53 درصد کاهش بدهد؛ اما چهار پنجم افراد هنگام دوچرخه‌سواری از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند. استفاده از کلاه ایمنی در روزهای گرم سال کمتر هم می‌شود؛ اما لازم است بدانید دوچرخه‌سواری بدون کلاه ایمنی واقعاً خطرناک است.
 
انواع گرمازدگی‌ها
 
دهیدراسیون و آفتاب‌سوختگی تنها خطرات تابستان نیستند. گرمای زیاد تابستان می‌تواند شما را دچار گرمازدگی نیز بکند:
. راش گرمایی یک راش پوستی قرمز و سوزش‌دار است که وقتی عرق در غدد تعریق گرفتار می‌شود رخ می‌دهد.
 
. گرفتگی‌های گرمایی شامل گرفتگی‌های دردناک عضلانی می‌شود که زمانی رخ می‌دهد که تعریق زیاد بوده و بدن مایعات و املاح از دست می‌دهد.
 
. گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نمی‌تواند با عرق‌کردن خودش را خنک کند. اگر درمان فوری صورت نگیرد می‌تواند خیلی زود منجر به سکته گرمایی شود.
 
. سکته گرمایی زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن به میزان خطرناکی بالا می‌رود. در موارد شدید سکته گرمایی می‌تواند کشنده باشد.
 
سعی کنید مدت‌زمان بیرون بودنتان را در ساعات گرم روز محدود کنید. اگر مجبورید بیرون بروید هر چند دقیقه به سایه یا جایی که کولر دارید بروید و استراحت کنید.
 
نیش و گزش حشرات
 
حشرات هم هوای گرم را دوست دارند و باید مراقب موارد زیر باشید:
. نیش زنبور
. نیش پشه
. نیش کک و ساس
. نیش عنکبوت
 
یکی از بهترین راه‌های دورماندن از نیش و گزش حشرات، استفاده از اسپری‌های دورکننده حشرات است، و اما روش‌های دیگر:
 
. از محصولات عطردار استفاده نکنید: از عطر و لوسیون‌های معطر استفاده نکنید و سراغ رایحه‌های طبیعی بروید. عطرهای شیمیایی پشه‌ها و زنبورها و دیگر حشرات را جذب می‌کنند.
 
. آب راکد نگه ندارید: پشه‌ها عاشق آب‌های راکد هستند. پس آب گلدان و... را مرتباً عوض کنید.
 
. لباس محافظ بپوشید: لباس با آستین‌بلند و شلوار بپوشید، خصوصاً وقتی در فضای بیرون هستید. می‌توانید به لباس‌هایتان پرمترین بزنید که دافع حشرات است.
 
. غذاها را روباز نگذارید: اگر پیک‌نیک می‌روید روی غذاها را بپوشانید و ظروف کثیف را دراسرع‌وقت بشویید.
 
غرق‌شدن
 
روزهای تابستان روزهای شنا و آب‌تنی هستند؛ اما این تفریح می‌تواند برای همه بخصوص بچه‌ها خطرناک باشد. غرق‌شدن عامل مرگ خیلی از بچه‌های 1 تا 3 سال است و باید این موارد را رعایت کنید:
 
. احیای قلبی ریوی (CPR) را یاد بگیرید. شما باید بدانید چگونه این حرکت نجات‌دهنده را انجام دهید.
 
. از جلیقه نجات استفاده کنید: جلیقه نجات فقط برای بچه‌ها نیست. هر زمانی که از تفریحات آبی مثل قایق و اسکی روی آب استفاده می‌کنید باید جلیقه نجات بپوشید و کودک و بزرگسال ندارد. فرقی هم نمی‌کند شنا بلد هستید یا نه.
 
. شنا یاد بگیرید: همه افراد باید شنا بلد باشند و هر چه از سن پایین این یادگیری شروع شود بهتر است. ضمناً قبل و بعد از شنا دوش بگیرید تا در اثر آلودگی‌های آب استخر یا دریا و رودخانه بیمار نشوید.
 
غذاهای ناسالم تابستانی
 
تقریباً همه افراد غذای بیرون را دوست دارند؛ اما متأسفانه این غذاها همیشه هم سالم نیستند. مثلاً گوشت‌های دودی هر چند پرطرفدار و خوشمزه‌اند اما طی فرایند دودی شدن دارای مواد مضری به نام هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای و آمین‌های هتروسیکلیک می‌شوند که باعث تغییراتی در DNA و در نتیجه انواع سرطان‌ها می‌شوند.
 
ضمناً اگر گوشت در دمای مناسبی پخته نشود ممکن است باکتری داشته باشد و شما را مریض کند. بهترین غذاها در تابستان باید پخته یا آب‌پز باشند و ترجیحاً کبابی یا گریل نشده باشند.
 
سبزیجات سالادی که در رستوران می‌خورید ممکن است خوب شسته نشده باشد و این اتفاق در فصل گرم سال به‌احتمال بیشتری می‌افتد.
 
سنگ کلیه
 
آیا می‌دانستید سنگ کلیه در تابستان شایع‌تر است؟ تقریباً 80 درصد از سنگ‌های کلیه، کلسیمی هستند و بدن ما در زمستان کلسیم بیشتری می‌سازد. سنگ‌های کلیه اغلب در فصول سرد سال شروع به تشکیل شدن می‌کنند و تا تابستان به اوج خود می‌رسند.
 
وقتی هوا گرم می‌شود، افزایش دما و دهیدراته شدن بدن منجر به بزرگ‌تر شدن سنگ‌هایی می‌شود که طی زمستان شکل‌گرفته‌اند و ناگهان شروع به حرکت می‌کنند. برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه باید:
 
. بدنتان همیشه هیدراته باشد
. کمتر نمک مصرف کنید
. بیشتر میوه و سبزی مصرف کنید
. در مورد تغییرات غذایی بیشتر با پزشک مشورت کنید.
 
زخم و تاول پا در کفش
 
به‌طورکلی پاهای شما در زمستان پوشیده‌تر و حفظ ترند اما در تابستان که بیشتر احتمال دارد صندل و کفش باز بپوشید در معرض آسیب‌اند. انگشت‌های شما در کفش‌های تابستانی در معرض‌اند و باید بیشتر مراقب باشید.
از آن‌سو پوشیدن کفش‌های کتانی یا بسته در تابستان می‌تواند باعث عرق‌سوز شدن پاها و زخم و تاول شود. اگر پاهایتان زیاد عرق می‌کنند پس بیشتر احتمال دارد عرق‌سوز شوید، خصوصاً لای انگشتان. سعی کنید پاهای خود را خشک نگه دارید، مثلاً جوراب‌های جاذب عرق بپوشید و پیش از ورزش به پاهایتان یک ماده خشک‌کننده مثل آلومینیوم کلراید بزنید.
 
آسیب‌های ناشی از دوچرخه‌سواری
 
نشان‌داده‌شده کلاه ایمنی حین دوچرخه‌سواری می‌تواند احتمال ضربه به سر را تا 53 درصد کاهش بدهد؛ اما چهار پنجم افراد هنگام دوچرخه‌سواری از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند. استفاده از کلاه ایمنی در روزهای گرم سال کمتر هم می‌شود؛ اما لازم است بدانید دوچرخه‌سواری بدون کلاه ایمنی واقعاً خطرناک است.
 
افسردگی فصلی
 
بله اختلال خلقی فصلی در تابستان هم می‌تواند رخ بدهد که البته بیشتر مربوط به شروع پاییز و کوتاه‌تر شدن روز است؛ اما برخی از افراد با رسیدن به تابستان هم ممکن است دچار افسردگی بشوند.
 
افسردگی تابستانی نسبت به افسردگی زمستانی کمتر معمول است؛ اما افسردگی تابستانی باعث تحریک‌پذیری عصبی و بی‌خوابی و کمبود انرژی و بی‌انگیزه بودن می‌شود.
 
دلایل افسردگی تابستانی می‌تواند موارد زیر باشد:
. احساس بی‌قراری و کلافگی به‌خاطر گرمای هوا
. احساس ناخوشی به دلیل آلرژی فصلی
. تغییراتی در روتین مثلاً تعطیلی مدرسه بچه‌ها
. اضطراب اجتماعی به دلیل تحت‌فشار بودن مثلاً اجبار به مسافرت و...
 
آلرژی فصلی
 
اگر آلرژی فصلی‌تان در تابستان شدت می‌گیرد شما تنها نیستید. خیلی از افراد در هوای گرم و مرطوب تابستان دچار علائم آلرژی می‌شوند. آلرژی فصلی درمانی ندارد اما می‌توانید از داروهای بدون نسخه آلرژی برای کنترل علائم استفاده کنید.
مصرف داروهای آلرژی را پیش از شروع فصل آغاز کنید تا وقتی گرده‌ها پخش می‌شوند بدن شما آمادهٔ دفاع باشد و علائم آن‌قدر شدت نگیرند که کنترلشان سخت شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر