ویژه‌های مشرق/

تغییر موضع روزنامه ای که پزشکیان را گورباچف ایرانی نامیده بود/ پزشکیان پزشکیان است!

روزنامه «آرمان امروز» که در شماره پیشین خود در روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه، صفحه یک خود را به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب با تیتر «مانیفست گورباچف ایرانی» اختصاص داده بود، امروز موضعش را عوض کرد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

وزنامه‌های امروز شنبه 30 تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که حمله مقاومت یمن به قلب تل آویو، مطالبه دولت وحدت ملی در گرو پذیرش تفاوت‌ها، حواشی شورای راهبری انتخاب وزرای کابینه 14، صفحه آبی، هرج و مرج غیرمنتظره‌ای در جان رایانه‌های دنیا، واکنش‌ها به تیتر گورباچف ایرانی در یکی از روزنامه‌ها در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روزنامه «آرمان امروز» که در شماره پیشین خود در روز پنجشنبه 28 تیرماه، صفحه یک خود را به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب با تیتر «مانیفست گورباچف ایرانی» اختصاص داده بود، امروز در گزارشی با عنوان «پزشکیان» پزشکیان است، به توضیح درباره تیتر قبلی خود پرداخته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است:

انتخاب این تیتر موجب جنجال رسانه ای و موجب واکنش بسیاری از کاربران و مشخصا از سوی برخی فعالان سیاسی منتسب به جریان اصلاح طلب شد. در این ارتباط برخی این تیتر را (اُفی) دانسته اند که به رهرو کلام علی علیه السلام نمی چسبد. برخی هم اعلام کردند که این گونه تیتر زدن در وقت کنونی عامدانه و معنایی جز تضعیف گفتمان توافق سازی دکتر پزشکیان ندارد. برخی نیز این تیتر را سفارشی خوانده که از سوی جریان رقیب تمهید یافته است. برخی هم این تیتر را بلاهتی دانسته اند.

تغییر موضع روزنامه ای که پزشکیان را گورباچف ایرانی نامیده بود/ «پزشکیان» پزشکیان است!

گورباچفی کردن پزشکیان آن‌هم در روزهای که رئیس‌جمهور نه مراسم تحلیف و تنفیذ خود را برگزار کرده و نه کابینه‌اش آماده‌شده حکایت قابل‌توجهی دارد و نشان می‌دهد دست‌هایی مرموز در تلاش است که از همین ابتدای کار بحران پس از بحران را به دولت پزشکیان تحمیل کرده و از او شخصیتی بسازد که نه سرنوشت گورباچف بلکه روزگار بنی‌صدر را پیدا کند!

یک رسانه اصلاح‌طلب نسبت به تکرار تندروی های اصلاح طلبان حامی مسعود پزشکیان هشدار داد و تصریح کرد اصلاح طلبان باید از رادیکالیسم دوره خاتمی عبرت بگیرند، روزنامه اعتماد نیز کنایه به تولید رادیکالیسم در میان اصلاح‌طلبام با هدف گورباچفی کردن پزشکیان زده و می‌نویسد:

در مورد دولت پزشکیان و اصلاحات مورد انتظار از او باید دقت داشت که تجربه تندروی‌های برخی اصلاح‌طلبان در دوره ریاست‌جمهوری خاتمی تکرار نشود. آن زمان برخی حامیان کم صبر نهضت دوم خرداد، بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های سیستم سیاسی ایران و قابلیت‌ها و محدودیت‌های شخص خاتمی و دولت او چنان فتیله توقعات اصلاحی رادیکال را از دولت بالا کشیدند که خیلی زود در شعله ناامیدی از خاتمی و اصلاحاتش دمیدند و چون بالطبع سرعت انتظارات آنها از سرعت مقدور خاتمی و دولتش بیشتر بود از او عبور کردند و تعارضاتی بین حاکمیت و دولت نیز به وجود آمد. همه این عوامل قابلیت دولت خاتمی در انجام اصلاحات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را کاهش داد.
این روزنامه اصلاح طلب همچنین می‌نویسد:

حامیان رییس‌جمهور منتخب باید مراقب باشند که وی را با وزنه‌هایی سنگین بر دست و پا به پیست مسابقه نفرستند و خودشان با موتور در کنارش گاز بدهند و انتظار داشته باشند با این شرایط همپای آنها بدود.

اعتماد اما در ادامه با بیان اینکه حفظ سرمایه اجتماعی و سیاسی پزشکیان اقدام ضروری است بر لزوم توجه به دو اقدام از سوی حامیان پزشیکان تاکید و تصریح می‌کند:

اول اینکه جریان فکری و رسانه‌ای حامی پزشکیان تلاش کند شتاب انتظارات را با توان و قابلیت دولت همگام و از پروژه ناامیدسازی و عبور از پزشکیان جلوگیری کند و دوم اینکه تیم اجرایی تلاش کند این امید را از حالت منفعل و ذهنی خارج کرده و از دل‌ها به زبان و از زبان به دست‌ها منتقل کند. یعنی امید نهفته در دل و ذهن مردم به میدان عمل بیاید و در میدان اجرا در کنار دولت جدید قرار بگیرد.

تغییر موضع روزنامه ای که پزشکیان را گورباچف ایرانی نامیده بود/ «پزشکیان» پزشکیان است!

این روزها اصلاح طلبان می‌کوشند تا پزشکیان را مصادره و وی را یک اصلاح طلب شش دانگ تعریف و تفسیر کنند که این موضوع نیز با اظهارات شخص رئیس جمهور منتخب در تضاد است.

براساس این شنیده‌ها با توجه به اینکه انتخاب وزرا از تکالیف رئیس‌جمهور است، رئیس‌جمهوری منتخب به غیر ازمشورت گرفتن از اعضای شورای راهبری احتمالا از کانال‌های دیگری نیز برای انتخاب وزرا مشورت خواهد گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر