صندوق در صندوق‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

بورس خلوت در ترافیک مجامع

شماره روزنامه: ۶۰۵۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۳۱ ...

بازار از دریچه آمار

یکی از نکات جالب‌توجه بازار در روز گذشته، ثبت ارزش معاملات پایین بود که این موضوع به دلیل متوقف‌‌‌‌‌بودن نمادهایی بود که به دلیل بر‌‌گزاری مجامع عمومی عادی سالانه معامله نشدند. با توجه به اینکه در متن قانون تجارت ذکرشده که شرکت‌ها تا 4 ماه پس از پایان سال‌مالی وقت دارند تا مجامع سالانه خود را برگزار کنند و از آنجا که سال‌مالی اکثر شرکت‌های حاضر در بازار سهام منتهی به پایان اسفند است، بسیاری از مجامع در واپسین روزهای تیرماه برگزار می‌شوند. در روز گذشته، ارزش معاملات بازار رقم ‌هزار و 992‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد و 214‌میلیارد‌تومان هم از تالار شیشه‌ای خارج شد.

پذیره‌‌‌‌‌نویسی فراصندوق جدید

در روز گذشته پذیره‌‌‌‌‌نویسی یک صندوق در صندوق جدید در بازار آغاز شد. این نوع از صندوق‌ها نیز از ابزارهای جدید و صندوق‌های نوپای بازار سهام محسوب می‌شوند که به دلیل سرمایه‌گذاری منابع در واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر، ریسک بسیار پایینی در قلمرو خرید سهام برای سرمایه‌گذاران دارند. در چند سال‌اخیر در بازار ابزارهای پیشرفته‌ای مانند صندوق‌های اهرمی، بخشی و فراصندوق‌ها ایجادشده و طرفداران خاص خود را پیدا کرده‌اند. با توجه به گنگ و ناشناخته‌بودن بودن فراصندوق‌ها برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، در ادامه به ویژگی‌های این نوع از صندوق‌ها اشاره خواهد شد.

صندوق در صندوق چیست؟

صندوق در صندوق، فراصندوق یا همان FUND OF FUNDS یک صندوق تلفیقی است که دارایی خود را در واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مختلف، سرمایه‌گذاری می‌کند. مدیر فراصندوق‌ با تحلیل صندوق‌های مختلف، یک پرتفوی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تهیه می‌کند تا بازدهی بالایی داشته‌باشد. این نوع صندوق‌ها، یک نوع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به‌شمار می‌روند؛ چراکه سهامدار با تحلیل بازار سرمایه، واحدهای فراصندوق را به‌جای چند سهم یا صندوق خریداری می‌کند. معامله این صندوق‌ها همچون دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو روش قابل خرید و فروش در بورس و غیرقابل معامله در بورس انجام می‌شود. صندوق در صندوق‌ها با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلف همچون صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های سهامی، صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های مختلط ریسک سرمایه‌گذاری را به‌طور معناداری کاهش می‌دهند.

مزایای فراصندوق‌ها

مهم‌ترین مزایای فراصندوق‌ها، خدمات حرفه‌ای و تحلیل مضاعف است. با توجه به اینکه فراصندوق‌ها از گردآوری سرمایه و تخصیص منابع در صندوق‌های خرد تشکیل شده‌اند، بنابراین امکان استفاده از مزایای یک مجموعه سرمایه‌گذاری بزرگ برای دارندگان آن فراهم می‌شود. مزیت بعدی این است که به دلیل حجم بالای سرمایه فراصندوق‌ها هزینه‌هایی از قبیل تحلیل، بررسی، ارزش‌گذاری، خرید و فروش و سایر هزینه‌ها در بین سرمایه‌گذاران سرشکن و برای سرمایه‌گذار صرفه‌جویی زیادی به‌همراه خواهد داشت. مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تشکیل سبد سرمایه‌گذاری مناسب، اقدام به تحلیل اوراق‌بهادار می‌کنند، درحالی‌که مدیران فراصندوق‌ها علاوه‌‌‌‌‌بر تحیل واحدهای سرمایه‌گذاری، اقدام به تحلیل سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند، لذا با توجه به اینکه در فراصندوق‌ها یک لایه اضافی تحلیل اعمال می‌شود، به‌نظر می‌رسد که این صندوق‌ها از اطمینان بیشتری برخوردار هستند. در حال‌حاضر در بازار سهام، 4 صندوق از نوع صندوق در صندوق فعال هستند که 2صندوق از نوع ETF و 2 صندوق از نوع صدور و ابطالی محسوب می‌شوند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر