محققان؛ برای پیشگیری از سکته قلبی، به هر دو شماره فشار خون توجه کنید

فشار خون در دو سطح اندازه گیری می‌شود؛ یکی در زمانی که قلب منقبض است و خون وارد سرخرگ‌ها می‌شود که در این حالت فشار خون به حداکثر مقدار خود می‌رسد که به آن فشار حداکثر، سیستول یا ماکزیمم می‌گویند و دیگری در زمانی که قلب در حالت استراحت است و در این حالت فشار خون به حداقل مقدار می‌رسد که به آن فشار حداقل، دیاستول یا مینیمم می‌گویند.

یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد هر دو شماره فشار خون؛ یعنی ماکزیمم و مینیمم می‌تواند حمله یا سکته قلبی را پیش‌بینی کند و برای جلوگیری از این دو ضایعه قلبی توجه و کنترل هر دو این شماره‌ها لازم است.
 
به گزارش ایرنا، فشار خون در دو سطح اندازه گیری می‌شود؛ یکی در زمانی که قلب منقبض است و خون وارد سرخرگ‌ها می‌شود که در این حالت فشار خون به حداکثر مقدار خود می‌رسد که به آن فشار حداکثر، سیستول یا ماکزیمم می‌گویند و دیگری در زمانی که قلب در حالت استراحت است و در این حالت فشار خون به حداقل مقدار می‌رسد که به آن فشار حداقل، دیاستول یا مینیمم می‌گویند.
 
بیماری قلبی و سکته مغزی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است؛ در حالیکه بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، تقریباً یک‌چهارم مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قابل پیشگیری است.
 
اندازه گیری فشار خون برای همه بیماران به ویژه بیماران قلبی بسیار مهم است و با استفاده از اندازه‌گیری دو شماره فشار خون سیستولیک و دیاستولیک ثبت می‌شود. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند اعداد فشار خون زیر 12 روی 8 (12 فشار خون ماکزیمم و 8 فشار خون مینیمم) طبیعی است. فشار خون بالا یا بیماری فشار خون نیز زمانی روی می‌دهد فشار خون فرد به طور متناوب باید بالاتر از 13 روی 8 باشند.
 
هنگامی که پزشکان خطر فشار خون بالا را در یک بیمار بررسی می‌کنند، معمولاً به فشار خون ماکزیمم بیشتر توجه دارند و آن را عامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی در افراد مسن می‌دانند.
 
چند دهه تحقیق منبع مورد اعتماد نشان داده فشار خون ماکزیمم بالا بیشتر از فشار مینیمم برای پیش‌بینی بیماری قلبی است؛ اما اکنون یک مطالعه جدید نشان می‌دهد هر دو عدد در خواندن فشار خون ارتباط قوی با خطر حمله قلبی و سکته دارد.
 
محققان در مرکز بهداشتی و در مانی کیزر در اوکلند کالیفرنیا مطالعه‌ای انجام داده‌اند که شامل بیش از 36 میلیون سنجش فشار خون از یک میلیون و 300 هزار نفر بود. نتایج این مطالعه، یافته‌های مطالعات قبلی را به چالش کشید و اهمیت فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را نشان داد.
 
دکتر الکساندر سی فلینت، متخصص سکته قلبی و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: این تحقیق حجم زیادی از داده‌ها را برای پاسخ به یک سؤال اساسی به ارمغان آورد و پاسخ روشنی به سوال ما داد.
 
دکتر فلینت توضیح می‌دهد تحقیقات قبلی برای تدوین راهنماهای قلب و عروق عمدتاً بر فشار خون ماکزیمم برای پیش‌بینی خطر بیماری قلبی متمرکز بود. البته برخی کارشناسان حتی استدلال می کنند ممکن است بتوان عدد ماکزیمم را نادیده گرفت.
 
اما مطالعه جدید که از جهت تعداد نمونه بررسی شده بزرگترین مطالعه در نوع خود است، این یافته‌ها را تایید کرد که فشار ماکزیمم تاثیر بیشتری دارد، اما هر دو شماره فشار خون ماکزیمم و مینیمم می تواند خطر حمله قلبی یا سکته را پیش بینی کنند.
 
دستورالعمل‌های انجمن قلب و عروق آمریکا که اخیراً به‌روزرسانی شده‌، توصیه می‌کند افرادی که در معرض خطر افزایش فشار خون هستند، با دقت بیشتری تحت نظر باشند. یافته‌های مطالعه جدید همچنین تاکید دارد هر دو فشار خون ماکزیمم و مینیمم در آستانه و پایین‌تر از 13 روی 8 باشند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر