بذرپاش در پاسخ به «دنیای اقتصاد» از مداخله دولت در بازار دفاع کرد

ریشه تورم مسکن از نگاه وزیر

شماره روزنامه: ۶۰۵۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۳۱ ...

وی اقدامات انجام شده برای مهار تورم را بیان کرد: وضع مالیات بر خانه‌‌های خالی به جهت مقابله با احتکار اولین گام برای مقابله با گرانی مسکن بود، مقابله با احتکار زمین گام بعدی وزارتخانه به جهت مقابله با گرانی زمین بود، شورای عالی معماری و شهرسازی برای تحقق این هدف مصوبه‌‌ای را وضع کرد که مطابق با آن اگر فرد یا نهادی نسبت به دریافت زمین مسکونی اقدام کرده باشد و برای 10 سال نسبت به ساخت مسکن در این زمین اقدام نکند، این شورا حق ورود و تغییر کاربری زمین مورد نظر را دارد. این قانون با تسریع ساخت‌‌وساز در زمین‌‌های خالی شهری و افزایش عرضه خانه مسیر کنترل قیمت مسکن را محقق می‌کند.

وی ادامه داد: افزایش عرضه زمین گام بعدی انجام شده از سوی وزارت مسکن برای مقابله با تورم در بخش مسکن بود؛ طی فعالیت دولت سیزدهم به 500‌هزار متقاضی زمین واگذار شد. در طول فعالیت دولت سیزدهم 100‌هزار هکتار زمین در بخش شهری و روستایی به اراضی مسکونی اضافه شد. تسهیلات مالی توسط بانک‌ها و تسهیلات شهرسازی توسط وزارت راه و شهرسازی میسر شد و به این ترتیب کار ساخت‌‌وساز برای مردم آسان شد. کاهش واسطه‌‌گری و اجرای قانون ساماندهی زمین و مسکن از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برای مهار تورم در بازار مسکن بود. به این ترتیب با اقدامات مداخله‌‌ای و تنظیم‌‌گری دولت، تورم در بخش مسکن کنترل شد.

وزارت مسکن برای تکمیل مجموعه اقدامات خود برای کنترل بازار مسکن لایحه اعمال مالیات بر معاملات مکرر مسکن را نیز تقدیم مجلس کرد که با وجود گذشت یک سال از آن، هنوز تبدیل به قانون نشده است. در صورت تصویب این قانون، اگر خانه‌‌ای در طول یک سال چند مرتبه معامله شود، با دریافت مالیات به شکل تصاعدی مواجه می‌شود؛ این موضوع با کاهش سوداگری در بازار خرید و فروش مسکن به تنظیم بازار مسکن کمک می‌کند. مسکن کالای سرمایه‌‌ای نیست و اقدامات دولت سیزدهم با کنترل سوداگری در این بازار باعث مهار تورم بخش مسکن شد. موفقیت دولت سیزدهم در مهار تورم بازار مسکن نشان داد که ورود دولت به این بازار امری درست و نتیجه‌‌بخش بوده است.

بذرپاش گفت: دو نگاه به بخش مسکن وجود دارد؛ نگاهی که در آن نقشی را برای دولت در زمینه تامین مسکن متصور نمی‌‌داند و طی دوره فعالیت آقای روحانی شاهد چنین رویه‌‌ای بودیم و همین امر نیز به کاهش قابل‌توجه ساخت مسکن در کشور انجامید و رویه‌‌ای دیگر که معتقد است دولت وظیفه ورود به بازار مسکن و ساماندهی آن را دارد. در طول 8 سال فعالیت دولت روحانی اقدامی در زمینه ساخت مسکن حمایتی انجام نشد؛ امیدواریم این رویه در دولت چهاردهم تکرار نشود. وی به موفقیت دولت سیزدهم در نوسازی بافت فرسوده پرداخت و گفت: طی فعالیت دولت سیزدهم به طور میانگین سالانه 94‌هزار واحد در بافت فرسوده پروانه ساخت گرفت؛ این در حالی بود که این رقم در طول دولت دوازدهم میانگین 47‌هزار پروانه در سال بود.

بذرپاش در ادامه وضع قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجاره‌بها و اعمال سقف قیمت 25 درصدی بر قراردادهای اجاره‌‌بها را موفقیت بزرگ دولت سیزدهم عنوان کرد. وی افزود: آغاز رشد ساخت مسکن در کشور زمینه‌‌ساز فروکش تورم در بخش خرید بود؛ اثرگذاری این داده بر بازار اجاره به زمان بیشتری نیاز دارد، اما با توجه به تعریف 2 میلیون و 600‌هزار واحد نهضت ملی در کشور و تکمیل آنها به مرور زمان باید منتظر فروکش تورم در بخش اجاره‌‌بها نیز باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر