گزارش ویژه؛

شرور سایبری و راهبر صنعت هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کیست؟ +عکس

سازنده‌ی جاسوس‌افزار بدنام و تحریم‌شده‌ی «پگاسوس»، اکنون با احیای برند و شخصیت خود، یکی از راهبران اصلی حوزه هوش مصنوعی صهیونیست‌ها است و در عملیات ترور هوشمند فلسطینی‌ها در غزه نقش اساسی دارد.

به گزارش سرویس جهان مشرق، پایگاه تحلیلی آمریکایی «The Intercept»، در گزارشی(به تاریخ 23 می)، فاش کرد که سازنده‌ی جاسوس‌افزار بدنام و تحریم‌شده‌ی «پگاسوس»، اکنون با احیای برند و شخصیت خود، یکی از راهبران اصلی حوزه هوش مصنوعی صهیونیست‌ها است.

گزارش شده که این فرد و امکانات جاسوسی و شنود او به طور کامل در خدمت سرویس‌های جاسوسی و سایبری رژیم صهیونیستی از جمله موساد و یگان 8200 قرار دارد و در عملیات ترور هوشمند فلسطینی‌ها در غزه، نقشی اساسی دارد.

«شرور سایبری» و راهبر صنعت هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کیست؟ +عکس

پس از این که نرم‌افزار جاسوسی اسراییل موسوم به پگاسوس در لیست سیاه بین‌المللی قرار گرفت، مدیر عامل آن سوگند یاد کرد که از فعالیت‌های مرتبط با جاسوس‌افزار کناره بگیرد. اکنون او پادشاه هوش مصنوعی اسرائیل است.

«شالِف هولیو» ( Shalev Hulio) در حال بازسازی تصویر خود است اما همچنان با همکاران قدیمی خود از NSO Group درگیر شبکه‌ای از سرمایه‌گذاری های امنیتی سایبری است.

«شرور سایبری» و راهبر صنعت هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کیست؟ +عکس

هولیو، که زمانی «پسر بد سایبری اسرائیل» لقب گرفته بود، سخت تلاش کرده تا خود را بازسازی کند. همه‌ی ظواهر حکایت از موفقیت بزرگ او در این زمینه دارد.

چند سال پیش زمانی که شرکت او، شرکت اسرائیلی NSO Group، رسوایی به بار آورد، اوضاع بد به نظر می رسید. نرم افزار جاسوسی پگاسوس آن شرکت، به عنوان امکان بسیار قوی نقض حقوق بشر افشا شده بود. در نهایت، NSO توسط دولت ایالات متحده در لیست سیاه قرار گرفت و در آگوست 2022، هولیو از سمت مدیرعاملی استعفا داد.

«شرور سایبری» و راهبر صنعت هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کیست؟ +عکس

با این حال، در دو سال گذشته، هولیو درگیر شبکه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های جدید امنیت سایبری شده است. به نظر می رسد او برگشته است و بهتر از همیشه.

در ماه نوامبر، در ویدئویی که در نوار غزه فیلم‌برداری شد، هولیو استارت‌آپ جدید خود، Dream Security را اعلام کرد، یک شرکت هوش مصنوعی متمرکز بر دفاع از زیرساخت‌های حیاتی.

در ماه آوریل، به گفته بزرگترین روزنامه اسرائیل، یکی از بنیانگذاران IntelEye - شرکتی که بر "وب تاریک" نظارت می کند - همکار سابق خود در NSO، یعنی هولیو را به عنوان یک سرمایه گذار معرفی کرد. (یکی دیگر از مقامات IntelEye بعداً به پایگاه خبری اینترسپت گفت که هولیو سهامدار نیست اما از توضیح بیشتر خودداری کرد.)

«شرور سایبری» و راهبر صنعت هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کیست؟ +عکس

اکنون، هولیو کارآفرینی امنیت سایبری خود را به عرصه جدیدی منتقل می کند: آکادمی.

در ماه جاری، او از تأسیس «انستیتو» (Institute) خبر داد، یک ابتکار جدید در دانشگاه بن گوریون اسرائیل در نِگِو(نقب) که هدف آن تبدیل شدن به یک مرکز اسرائیلی برای آموزش و تحقیق در مورد هوش مصنوعی است.

هولیو حرفه خود را پس از NSO به عنوان دوری از کار "تهاجمی" امنیت سایبری توصیف کرده است. هنگامی که او Dream را راه اندازی کرد، به مطبوعات گفت: "ما تصمیم گرفتیم که بخش اطلاعاتی، یا اگر این‌طور ترجیح می دهید «بخش تهاجمی»، را ترک کرده و به سمت بخش دفاعی حرکت کنیم. "

در دست گرفتن سکان هدایت مؤسسه، جدیدترین گام در تغییر شکل هولیو از یک شرور عمومی به یک قهرمان سایبری است که آموزش فنی یک کشور را رهبری می کند. در مراسم راه اندازی بسیار پر سر و صدا و جنجالی مؤسسه، او صحنه‌ای را با رئیس جمهور اسرائیل، ایزاک هرتزوگ، به اشتراک گذاشت.

شرکت‌هایی که هولیو در آن‌ها مشارکت داشته است – تأسیس، رهبری، راه‌اندازی یا سرمایه‌گذاری در آن‌ها – دارای یک تیم ثابت از افراد دخیل هستند که فقط در این شرکت‌ها می چرخند. از NSO گرفته تا Dream و IntelEye، ماموریت‌های مختلف و گاهی متقاطع وجود دارد، اما یک چیز ثابت است: هر سه از دولت اسرائیل در تلاش‌های جنگی‌اش حمایت می‌کنند.

«شرور سایبری» و راهبر صنعت هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کیست؟ +عکس

هولیو در نوامبر لاف زده بود که از نرم‌افزار Pegasus NSO برای ردیابی گروگان‌های اسرائیلی استفاده می‌شود و گزارش اکتبر را تایید می‌کرد. در همین حال، هولیو یک ماه پس از حمله حماس به مرز غزه برای نشان دادن مقاومت اسرائیل و کمک به دولت، تأسیس Dream را اعلام کرد.

«شرور سایبری» و راهبر صنعت هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کیست؟ +عکس

IntelEye در کارهای اطلاعاتی مستقیم و تهاجمی شرکت دارد. طبق گزارش‌ها، به درخواست دولت اسرائیل، این شرکت اطلاعاتی را کشف کرد که یک جفت برادر فلسطینی را شناسایی کرد و تبلیغات حماس را متوقف کرد که منجر به کشته شدن یکی از برادران و حمله پلیس به دیگری شد.

با این حال، دقیقاً آنچه از کار IntelEye حاصل شد، موضوع گزارش‌های متناقض است. این بسیار واضح است: این شرکت در تجارت نظارت سایبری با مخاطرات بالا حضور دارد.

«شرور سایبری» و راهبر صنعت هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کیست؟ +عکس

زیو هابا، عضو کهنه کار NSO و یکی از بنیانگذاران IntelEye، پس از یافتن برادران فلسطینی توسط شرکتش، به روزنامه اسرائیل هیوم گفت:

"ما به نظارت و جستجو برای عناصر تروریستی که می توانند کشور اسرائیل را تهدید کنند، ادامه می دهیم. نظارت بسیار نزدیک است، نزدیک‌تر از چیزی که می‌توانید تصور کنید. "

"موسسه" ای برای ترور

راه اندازی «موسسه» در دانشگاه بن گوریون خود با سردرگمی همراه بود. مقاله‌ای در جروزالم پست که این ابتکار را اعلام کرد، آن را مشارکت با واحد جاسوسی سایبری نخبه نیروهای دفاعی اسرائیل، معروف به 8200 توصیف کرد. بنیان‌گذاران NSO - از جمله هولیو - و بسیاری از کارکنان آن از کهنه سربازان 8200 هستند.

با این حال، چند روز پس از انتشار مقاله اولیه، تمام ارجاعات آن به 8200 بدون اطلاع قبلی پاک شد.

یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل به «اینترسپت» گفت:

"ارتش اسرائیل به طور کلی و واحد 8200 به طور خاص در برنامه فوق الذکر شرکت نمی کنند. " (شموئل دورات، سخنگوی دانشگاه بن گوریون، گفت که این موسسه پس از انتشار اولیه با جروزالم پست در تماس نبوده است، اما گفت: "خوشحالم که آنها آن مقاله را به دلیل اطلاعات اشتباه، تغییر دادند. ")

طبق یک بیانیه مطبوعاتی، مؤسسه افراد برجسته هوش مصنوعی را گرد هم می آورد و برنامه های آموزشی و تحقیقاتی را اجرا می کند که هولیو و سایر کارکنان Dream در میان برگزارکنندگان آن هستند. بر اساس گزارشی که در یکی از سایت‌های خبری فناوری بریتانیا منتشر شده است، در سال آینده، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی «موسسه» با همکاری با بازیگران در سراسر صنعت، دست اسرائیل را در دنیای فناوری تقویت خواهند کرد.

سیوان کوهن سابان، روزنامه‌نگار اسراییلی که مدیرعامل این موسسه است، در مرسام راه‌اندازی آن در 8 می، مدعی شد:

"از طریق سخت‌کوشی ناشی از عشق و تعهد به کشور اسرائیل، ما تیمی از بهترین کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های پیشرو در جهان ساخته‌ایم تا به اسرائیل کمک کنیم تا به یک رهبر جهانی در هوش مصنوعی تبدیل شود. "

«شرور سایبری» و راهبر صنعت هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کیست؟ +عکس
سیوان کوهن سابان

«شرور سایبری» و راهبر صنعت هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کیست؟ +عکس

بر اساس پوشش رسانه‌ای مراسم، مقامات شرکت های جهانی مانند مایکروسافت و جنرال موتورز و همچنین سیاستمداران رده بالای اسرائیلی مانند هرتزوگ، رئیس جمهور، در مراسم رونمایی حضور داشتند. (سخنگوی جنرال موتورز به The Intercept گفت که آن‌ها نمی توانند حضور نمایندگان این شرکت را تایید کنند.)

هرتزوگ گفت این موسسه به مبارزه با انزوای اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه کمک خواهد کرد. او در سخنانی که بعداً در یک ویدیوی تبلیغاتی در یوتیوب منتشر شد، گفت:

"امروز اینجا تاریخ ساخته می‌شود. کشورهایی هستند که می خواهند رابطه خود را با ما قطع کنند و فقط به خاطر شما این کار را نمی کنند. "

تال وکسلر، سخنگوی Drea,، به اسنترسپت گفت:

"DREAM مفتخر است که در خط مقدم فناوری‌های هوش مصنوعی قرار دارد و در «Institute» مشارکت دارد. "

آموزش ها و سایر برنامه های ارائه شده توسط موسسه توسط کارمندان Dream Security و سایر شرکت های فناوری پیشرو اسرائیلی اجرا می شود. از جمله تومر سایمون و آلون هایموویچ، دانشمند ارشد و مدیر کل مایکروسافت در اسرائیل، و ناتی آمستردام، مدیر ارشد در Nvidia، غول دنیای هوش مصنوعی مستقر در کالیفرنیا.

«شرور سایبری» و راهبر صنعت هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کیست؟ +عکس

سابان، مدیرعامل، مانند سیاستمداران حاضر در افتتاحیه پروژه «موسسه»، تأسیس موسسه را با حمله 7 اکتبر به اسرائیل مرتبط دانست. او در پستی در ایکس گفت:

"در کنار نگرانی برای سربازانمان، ربوده شدگانمان، خانواده های داغدار و وضعیت کشور، تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم. "

"وب عمیق و تاریک"

در راه اندازی موسسه، هولیو تنها کهنه سرباز NSO نبود. حابا، یکی از بنیانگذاران IntelEye، شرکتی که ادعا می کند اعماق وب تاریک را در رصد دارد، نیز حضور دارد. حابا در یک پنل، بر اساس نمایه لینکدین شرکتش، در کنار هولیو برای بحث در مورد حملات سایبری هوش مصنوعی شرکت کرد.

هولیو و حابا تا آگوست 2022 در NSO با هم کار کرده بودند، یعنی تا زمانی که هولیو از سمت خود کنار رفت. طبق پست‌های رسانه‌های اجتماعی برای رویدادی که در آن شرکت داشت، حابا در حالی که هنوز در NSO فعالیت داشت، در حال کار بر روی شرکت نوپای IntelEye بود.

مشارکت IntelEye در عملیات جنگی-اطلاعاتی رژیم اسراییل خبرساز شد. رسانه‌های محلی از حذف سایبری مصطفی و محمد عیاش، دو برادر فلسطینی که ادعا می‌شود کانال تلگرامی غزه را اداره می‌کردند، گزارش دادند. به گفته اسرائیل هیوم، کار IntelEye منجر به "تلاش های هماهنگ بین قاره ای توسط سازمان های دولتی" برای بستن کانال شد.

سلک، در ایمیل‌های خود به اینترسپت، گفت که IntelEye در "کمک به نیروهای پلیس و سازمان‌های مجری قانون در اسرائیل و سراسر جهان" کار می‌کند. او گفت که این شرکت «به سازمان‌های مجری قانون کمک کرد تا اپراتورهای کانال تلگرامی سازمان حماس یعنی «غزه اکنون» را پیدا کنند.

کانال «غزه اکنون» که توسط آزمایشگاه تحقیقات قانونی دیجیتال شورای آتلانتیک "همسو با حماس" توصیف شد، از 340000 مشترک پس از 7 اکتبر به نزدیک به 1.9 میلیون مشترک رسید. وزارت خزانه داری ایالات متحده این کانال و بنیانگذاران آن را به جمع آوری کمک های مالی برای حماس متهم و تحریم هایی را علیه آن وضع کرد. .

در اسرائیل هیوم، مقامات IntelEye ادعا کردند که هویت رهبران کانال، برادران عیاش را فاش و آن‌ها را در اتریش و غزه ردیابی کردند. مصطفی در نهایت توسط پلیس اتریش تحت بازجویی قرار گرفت و محمد در غزه کشته شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر