تاخیر در آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها

با توجه به اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۳ در اوایل دهه دوم مهر ماه سال جاری، سال تحصیلی دانشجویان ورودی‌های جدید دانشگاه‌ها با تاخیر دو هفته‌ای آغاز می‌شود.

نوبت دوم آزمون سراسری سال 1403 طی دو روز یعنی پنجشنبه و جمعه 21 و 22 تیرماه در 5 گروه آزمایشی تجربی، علوم انسانی، فنی و ریاضی، هنر و زبان‌های خارجی در 408 شهرستان، 625 حوزه امتحانی اصلی و 1747 حوزه امتحانی فرعی و در 5 نوبت با رقابت 984 هزار 214 داوطلب برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نتایج اولیه نوبت دوم کنکور سراسری 1403 به صورت نمرات خام و نمرات کل کنکور در هفته آخر مردادماه اعلام می‌شود. همزمان با این موضوع به داوطلبانی که در دو نوبت کنکور 1403 و یا چهار نوبت کنکور‌های 1402 و 1403 شرکت کرده اند در گروه‌های آزمایشی مختلف شرکت کرده باشند، اجازه داده می‌شود گروه آزمایشی اصلی خود را انتخاب کنند. اگر کسی انتخاب نکند آخرین نوبت برگزاری آزمونی که در آن شرکت کرده است ملاک عمل قرار می‌گیرد.

انتشار کارنامه نهایی ملاک عمل برای انتخاب رشته در کنکور سراسری 1403 که شامل دو نوبت 1403 و دو نوبت 1402 است، در هفته اول شهریورماه صورت می‌گیرد. دفترچه شماره دو و راهنمای انتخاب رشته مجازی و فرآیند انتخاب رشته در دهه اول شهریورماه انجام می‌شود.

همزمان با انتخاب رشته، ثبت نام و انتخاب رشته‌های پذیرش با سوابق تحصیلی در هفته اول شهریور صورت می‌گیرد. کسانی که علاقمند به رشته‌های بدون آزمون هستند و در کنکور هم شرکت کرده اند نیازی به ثبت نام مجدد ندارند. اسامی معرفی شدگان در رشته‌های دارای شرایط خاص در هفته سوم شهریورماه انجام می‌شود.

با توجه به اینکه نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 در دهه اول مهر ماه 1403 یعنی 10 یا 11 مهر اعلام می‌شود ثبت نام پذیرفته شدگان از نیمه دوم مهر ماه آغاز و سال تحصیلی نیز با دو هفته تاخیر شروع می‌شود.

تأثیر سوابق تحصیلی آموزش و پرورش آزمون سراسری امسال 50 درصد است؛ به همین جهت ضرایب نسبت به سال گذشته که تأثیر سوابق تحصیلی 40 درصد بود، تغییر کرده است. داوطلبانی که سنوات قبل، نمره کل سوابق تحصیلی ایجاد کرده بودند، نمره کل آن‌ها با توجه به ضرایب جدید تغییر می‌کند.

نمره آزمون اختصاصی برای داوطلبان کنکور 1402 معتبر است و تغییری ندارد، ولی با سابقه تحصیلی جدیدی که بر اساس ضرایب جدید ساخته می‌شود نمره کل نهایی آن‌ها استخراج می‌شود. این نمره برای سه گروه اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی و علوم تجربی به میزان 50 - 50 و برای گروه‌های هنر و زبان با ضریب 28 به دلیل اینکه فقط دروس عمومی محاسبه می‌شود.

داوطلبان 1403 در صورتی که فقط در کنکور 1403 شرکت کرده باشند چه در نوبت اول و چه در نوبت دوم، برای محاسبه نمره کل باید تلفیق 50 درصد یا 28 درصد سوابق تحصیلی و کنکور درنظر بگیرند. نمره کل نهایی می‌شود حاصل بیشترین نمره کل مرحله اول و مرحله دوم آنها. برای داوطلبان 1402 نیز به همین ترتیب است. برای داوطلبانی که در چهار نوبت 1402 و 1403 شرکت کرده باشند بیشترین نمره ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر