کاخ دار الحجر؛ نمونه ای منحصر به فرد از معماری یمنی(+تصاویر)

کاخ دار الحجر در یمن از هفت طبقه تشکیل شده است. طبقات به گونه طراحی شده اند که با شکل طبیعی صخره (پایه سازه) هماهنگی داشته باشند.

عصر ایران - دار الحجر یک کاخ سلطنتی سابق است که در دره وادی ظهر در حدود 15 کیلومتری شهر صنعا، یمن قرار دارد. این بنا در سال 1920 به عنوان اقامتگاه تابستانی یحیی محمد حمید الدین، حاکم یمن بین سال های 1904 تا 1948 ساخته شد.

دار الحجر بالای سازه ای قرار دارد که در سال 1786 برای امام منصور ساخته شد. خانواده سلطنتی تا زمان جنگ داخلی یمن شمالی در این کاخ اقامت داشتند. دار الحجر که به نام کاخ سنگی امام نیز شناخته می شود، اکنون به موزه تبدیل شده است.

کاخ دار الحجر یمن

ساخت این کاخ به اواخر قرن هجدهم باز می گردد، زمانی که امام یمن، المنصور علی بن عباس، به وزیر خود علی بن صالح العماری دستور ساخت یک کاخ تابستانی در وادی ظهر را داد. تاریخ نگاران نقل می کنند که این بنا روی خرابه های یک کاخ باستانی سبایی معروف به دژ ذی سیدان ساخته شد که توسط حمیری ها در 3000 پیش از میلادی ساخته شد.

این دژ توسط ترکان ویران شد و در اوایل قرن بیستم توسط امام یحیی حمید الدین بازسازی شد. دار الحجر در حال حاضر یک جاذبه گردشگری است. این بنا سال ها به شکل اولیه خود باقی ماند تا اینکه امام یحیی بن حمید الدین طبقه فوقانی (مفرج) را به آن اضافه کرد.

کاخ دار الحجر یمن

این کاخ از هفت طبقه تشکیل شده است. طبقات به گونه طراحی شده اند که با شکل طبیعی صخره (پایه سازه) هماهنگی داشته باشند. در ورودی آن درخت کهنسال تالوقه وجود دارد که قدمت آن حدود 700 سال تخمین زده می شود. ورود به کاخ از طریق گذرگاهی پهن که با سنگ های بزرگ فرش شده است، صورت گرفته و به محل استراحت منتهی می شود. مفرج در قسمت شمالی و مشرف به حوض آب دایره ای شکل ساخته شده از سنگ بازالت سیاه قرار دارد.

این کاخ کوچک نمونه ای جالب توجه از معماری یمنی است.

کاخ دار الحجر یمن

کاخ دار الحجر یمن

کاخ دار الحجر یمن

کاخ دار الحجر یمن

کاخ دار الحجر؛ نمونه ای منحصر به فرد از معماری یمنی

کاخ دار الحجر؛ نمونه ای منحصر به فرد از معماری یمنی

کاخ دار الحجر یمن

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر