ویژه‌های مشرق/

سهم‌خواهی از پزشکیان نه تنها نادرست بلکه رویکردی فاسد است/ اصلاح‌طلبان ساختاری دوباره آدرس غلط داند!

شدت گرفتن سهم خواهی‌ها از دولت پزشیکان آنچنان بالا گرفته که رسانه ها و شخصیت‌های اصلاح طلب به صراحت از حق خود برای سهم خواهی سخن به میان می آورند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز یکشنبه 31 تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که حضور رئیس‌جمهور منتخب در جمع فعالان حوزه‌های اقتصادی، ادامه حواشی پیرامون گمانه‌ها از کابینه چهاردهم، حمله هوایی تل‌آویو به بندر «الحدیده» یمن، سیاست خارجی دولت پزشکیان و پروژه تنهاسازی پزشکیان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

تاملی بر برخی اظهارات و کنش های سیاسی اصلاح طلبان ساختاری بیانگر آن است که آنان طی مطالبی می کوشند تا ضمن کانونی سازی برخی از ایده های خود، این موارد را به عنوان مطالبه مردم طرح و اقدام به جهت دهی به رئیس جمهور منتخب نمایند. در همین راستا بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از اصلاح طلبان ساختاری در وهله اول می کوشند تا شرایط کشور را بحرانی القاء کرده و تاکید کنند که حضور یک دولت اصلاح طلب شانس آخر نظام برای عبور از بحران هاست.

در همین زمینه آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات ایران طی گفتگویی با شرق، ضمن تلاش برای هجمه به دولت سیزدهم و تعریف یک دولت ناکارآمد از دولت شهید رئیسی، گفت:

پیشنهادم به دکتر پزشکیان این است که قبل از هر اقدامی وضعیت موجود را با مردم در میان بگذارند تا مشخص شود که این اسب زین کرده‌ای که می گویند نه یال و کوپال و دمی دارد و نه رمقی برای راه رفتن! بنابراین دکتر پزشکیان با وضعیت بسیار دشواری روبروست. در گام اول باید بتواند از فقیرتر شدن بیشتر مردم جلوگیری کند؛ تحریم‌ها را رفع و موضوع fatf را حل کند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت اما در ادامه و در راستای تحریف گفتمان مورد تاکید رئیس جمهور منتخب تلاش کرد تا مطالبه اصلاح طلبان ساختاری را برجسته و پزشکیان را نماینده این طیف از اصلاح طلبان تعریف کرده و بگوید: دکتر پزشکیان جریانی را نمایندگی می کند که در سیاست خارجی و داخلی به دنبال اصلاح ساختارهای حکمرانی و سیاستگذاری‌هاست.

وی در ادامه در تلاش برای عاریت گیری از اظهارات بازرگان در دادگاه پهلوی که این گروه را آخرین گروهی دانست که با زبان قانون با رژیم پهلوی سخن می گوید: شاید این آخرین تلاش های ما باشد که با توجه به دشواری‌های پیش‌رو و موانعی که نهادهای موازی دولت پیش پای دولت‌های منتخب ایجاد می کنند، تکلیف روشن است. منصوری اما در ادامه همچنین در تلاش برای تعریف جریان اصلاحات در برابر حاکمیت مدعی شد که پزشکیان نماینده جمهور مردم در حاکمیت است.

سهم‌خواهی از پزشکیان نه تنها نادرست بلکه رویکردی فاسد است/ اصلاح‌طلبان ساختاری دوباره آدرس غلط داند!

گفتنی با توجه به این مطالب می توان گفت؛

1- اصلاح طلبان ساختاری در تلاش های پیدا و پنهان خود علاوه بر اینکه به دنبال ترسیم فضای بحرانی شرایط کشور هستند از دیگر سو می کوشند تا مطالبات رادیکال خود مبنی بر لزوم اصلاحات ساختاری را به عنوان گفتمان و هدف رئیس جمهور منتخب القاء سازی کنند. این در حالی است که مسعود پزشکیان در طول تبلیغات انتخاباتی و حتی پس از پیروزی در انتخابات بارها بر ضرورت وفاق ملی، پرهیز از تنش های سیاسی، پیگیری عدالت و التزام به سیاست های اصولی نظام و انقلاب تاکید کرده و هیچ یک از محورهای مورد اشاره اصلاح طلبان ساختاری و برساختار را طرح و بیان نکرده بود

2- اصلاح طلبان رادیکال همچنان به دنبال القای شکاف مردم – حاکمیت بوده و تلاش می کنند دوگانه مردم/اصلاح طلبان – حاکمیت را مطرح و اینگونه القاء کنند که آنان بنای بر ایفای نقش بال چپ نظام را نداشته و دنبال نمایندگی سیاسی حاکمیت در جامعه نمی باشند بلکه آنان در کسب نمایندگی سیاسی جامعه خواهند بود. محوری که البته در تضاد کامل با منش و دیدگاه های رئیس جمهور منتخب می باشد.

رادیکال های اصلاحات با طرح مطالبی در تضاد با واقعیت های موجود جامعه هیچ اشاره ای به این موضوع ندارند که اتفاقا این نظام است که شانس دوباره ای به اصلاح طلبان داده و این اصلاح طلبان هستند که باید قدر این فرصت برای حضور در حاکمیت بدانند نه اینکه با نعل وارونه و مطالبه گری های حاشیه ای واقعیات را واژگونه کرده و به تولید حاشیه برای دولت جدید بپردازند.

خطر سهم‌خواهی در میان رادیکال ها

عباس عبدی معتقد است که نگاه سهم خواهانه به دولت پزشکیان نه تنها رویکردی نادرست بلکه رویکردی فاسد است.

عباس عبدی طی گفتگویی با روزنامه اعتماد در پاسخ به این پرسش که «برخی فعالان ستادهای آقای پزشکیان انتظار داشتند که بیش از این تحویل گرفته شوند، آیا فکر نمی‌کنید که این رفتار موجب سرخوردگی آنان می‌شود؟»، اظهار داشت:

تا آنجا که من شاهد بوده‌ام بیش از آنکه ناشی از اراده‌ای سیاسی برای نادیده گرفتن دیگران باشد، ناشی از تحولات سریع و ناکارآمدی ساختار تشکیلاتی ستادها است. من در طول یک ماه فعالیت انتخاباتی بارها با مشکلاتی مواجه می‌شدم که ممکن بود صبر هر کس را سرریز کند، ولی هنگامی که برای‌شان توضیح داده می‌شد، متوجه می‌شدند که این مشکلات ناشی از ساختار سیاسی غیرحزبی ایران است. ساختاری که آقای پزشکیان مجبور می‌شود طی 20 روز از اعلام صلاحیت او تا پایان رای‌گیری همه کارها را از صفر تا صد انجام دهد و این امر غیرممکنی است و اگر هم اجرایی شود، با مشکلات فراوان انجام خواهد شد. از این نظر گمان می‌کنم که باتوجه به این شرایط تاکنون خیلی خوب جلو آمده‌اند. شاید یک علت آن نیز رفتارهای اخلاقی شخص آقای پزشکیان بود که مشکلات را تخفیف می‌داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از این نقدها نادرست بوده و ناشی از یک رویکرد نادرست است، تصریح می کند:

این رویکرد نادرست بیانگر آن است که گویی دوران انتخابات کار گِل بوده و اکنون دوران جشن و سرور و میوه‌چینی و... است و فعالان انتخاباتی به آقای پزشکیان کمک کرده و او را مدیون خود نموده‌اند و اکنون او نیز باید دِین خود را ادا نماید. به نظرم این رویکرد نادرست و حتی فاسد است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین تاکید می کند:

درست است که همه ما در کمک به رای‌آوری پزشکیان سهیم بوده‌ایم، ولی او هم در ایجاد زمینه برای حضور ما جهت شکل‌گیری یک فضای سیاسی مفید برای کشور نقش اصلی را داشته است، پس اگر بخواهم از این منظر تحلیل کنم، صادقانه و بدون ذره‌ای مجامله باید بگویم که او طلبکارتر از من است تا من از او و این را می‌دانم که برای من ساده‌ترین کار رفتن به خانه و ادامه روال قبلی زندگی است، درحالی که مشکلات پزشکیان تازه آغاز شده است. انجام وعده‌های داده شده بسیار سخت است و او را نباید تنها گذاشت. پس از این منظر سهم‌خواهی نه یک رفتار نادرست، بلکه یک رفتار غیرمنطقی و زیان‌بار است.

سهم‌خواهی از پزشکیان نه تنها نادرست بلکه رویکردی فاسد است/ اصلاح‌طلبان ساختاری دوباره آدرس غلط داند!

گفتنی است شدت گرفتن سهم خواهی ها از دولت پزشیکان آنچنان بالا گرفته که رسانه ها و برخی شخصیت های اصلاح طلب به صراحت از حق خود برای سهم خواهی سخن به میان می آورند.

در همین حال اما برخی دیگر از چهره‌های اصلاح طلبان نیز هستند که بر این باورند همین که با دولت پزشکیان فرصت بازسازی جریان اصلاحات داده شده باید خوشحال بود و این سهم خواهی نباید منجر به از دست رفتن شیرازه جریان اصلاح طلبی و رها سازی گفتمان سازی و نوسازی تشکیلاتی جریان اصلاحات شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر