چرا تعریق برخی از افراد زیاد است؟

اگر بیش از حد عرق می‌کنید، ممکن است به وضعیتی به نام هیپرهیدروزیس مبتلا باشید.

چرا تعریق برخی از افراد زیاد است؟

به گزارش خبرآنلاین، عرق کردن در گرما، هنگام ورزش یا زمانی که تحت استرس هستید طبیعی و مورد انتظار است اما اگر بدون چنین مواردی بیش از حد عرق می‌کنید، ممکن است به وضعیتی به نام هیپرهیدروزیس مبتلا باشید.

ایسنا در گزارشی به نقل از هلث نوشت: دکتر شوشانا مارمون، استادیار بالینی پوست در کالج پزشکی نیویورک گفت این شکل از تعریق بیش از حد می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد. نه فقط عوارض جسمی، از عرق کردن و ایجاد لکه روی لباس گرفته تا دانه‌های قابل مشاهده عرق روی بدن، بلکه اغلب مولفه احساسی به دلیل ناراحتی اجتماعی یا خودآگاهی مرتبط با این بیماری وجود دارد.

برخی از افراد ممکن است در معرض خطر بالاتری قرار بگیرند، ازجمله افرادی که قبلا یکی از اعضای خانواده آنان به این عارضه مبتلا شده است، شرایط بیماری که عرق بیش از حد را به‌عنوان علامت دارد، یا افرادی که غذاها یا مکمل‌هایی مصرف می‌کنند که می‌تواند باعث تعریق شود.

به گفته مارمون گرما، احساس استرس و غذاهای تند یا مواد غذایی دارای کافئین می‌توانند باعث تشدید هیپرهیدروزیس شوند.

برخی از علائم هیپرهیدروزیس

• تعریق که در فعالیت‌های روزمره، ازجمله ایجاد لکه‌های عرق آشکار در لباس یا دست‌ها اختلال ایجاد می‌کند، بنابراین کارهای معمولی به دلیل این تعریق زیاد مانند چرخاندن دستگیره در یا استفاده از صفحه کلید رایانه سخت می‌شوند.

• عرقی که معمولا روی پوست قابل مشاهده است

• پوستی که در نواحی خاصی نرم، سفید و حتی پوسته پوسته می‌شود

• عفونت‌های پوستی مکرر، مانند خارش ژوک یا پای ورزشکاران

دکتر مارمون گفت اگرچه هیچ درمانی برای هیپرهیدروزیس وجود ندارد اما درمان‌ها می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی به مدیریت علائم کمک کنند. اگر تعریق شما بدون تسکین ادامه دارد، با متخصص پوست مشورت کنید تا برنامه درمانی مناسب برای شما ایجاد کند.

در این بین، اقدامات ساده نیز ممکن است به مهار تعریق بیش از حد کمک کند.

مارمون بیان کرد استفاده از ضد تعریق به جای دئودورانت می‌تواند کمک کننده باشد. ضد تعریق‌ها با مسدود کردن غدد عرق، مانع از تعریق می‌شوند، در حالی که دئودورانت‌ها بوی عرق و بوی بدن را می‌پوشانند.

استفاده از ضد تعریق روی پوست خشک قبل از خواب و سپس استفاده دوباره از آن در صبح توصیه می شود. به گفته مارمون، آن را در هر ناحیه از بدن که به‌طور قابل توجهی عرق می‌کند، از جمله کف دست، پشت و پشت زانوهایتان بمالید.

او افزود: همیشه پارچه‌ها با الیاف قابل تنفس مانند پنبه ترجیح داده میشوند و برخی از افراد ممکن است از محافظ زیر بغل برای جلوگیری از لکه روی لباس استفاده کنند.

کفش خود را مرتبا عوض کنید و بگذارید کفش‌ها خشک شوند (2 روز پشت سر هم یک جفت کفش را نپوشید). مواد طبیعی مانند چرم به گردش بهتر هوا نسبت به کفش‌های مصنوعی یا پلاستیکی کمک می‌کند. جوراب‌های نخی برای خود انتخاب کنید زیرا رطوبت را از پوست دور کند.

مارمون خاطرنشان کرد تمام راهکارهای فوق می‌توانند به کاهش احتمال ابتلا به پای ورزشکاران و سایر عفونت‌ها کمک کنند.

همچنین سعی کنید به مکان‌ها و موقعیت‌هایی که در آنها عرق کردن شایع است نروید و در این مورد یادداشت‌برداری داشته باشید، تا بتوانید در آینده از رفتن به این مکان‌ها اجتناب کنید.

در نهایت مراقب سلامت روان خود باشید؛ هیپرهیدروزیس می‌تواند افراد را بسیار خودآگاه کند و حتی می‌تواند منجر به افسردگی شود.

233236

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر