اشک چشم از کجا و چگونه تولید می شود؟

قطعا همه ما در مورد وظایف اشک چشم چیزهایی می دانیم. اما اگر می خواهید بدانید اشک از کجا و چگونه تولید شده تا به سطح چشم ارسال گردد پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب ما را تا اتمام شدن آن مطالعه کنید.

همانطور که می دانیم یکی از روش های بیان احساسات، اشک ریختن می باشد. در این بین تنها پرسشی که ذهن فرد را به خود درگیر می کند اشک چشم از کجا و چگونه تولید می شود؟ می باشد. در پاسخ این سوال باید اشاره کرد که فرایند تولید اشک در چشم بسیار ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی می باشد. در حالات روحی مختلف اشک از غده های موجود در داخل چشم ترشح می شود.

به گزارش دلگرم، پس از صادر شدن فرمان اشک ریختن توسط مغز، تارهای عصبی در کمتر از چند ثانیه دستور را اجرا خواهند کرد. اشک چشم از غده های داخلی به تدریج سرازیر می شود. این فرایند تا جایی ادامه پیدا می کند تا هیچ گونه اشکی در داخل غده ها باقی نماند.

پس از اتمام فرایند اشک ریختن دوباره غده های داخل چشم فعالیت خود را ادامه خواهند داد. به نوعی اشک به صورت آماده در داخل غده ها وجود دارد. فقط در برخی از حالات روحی خاص به دستور مغز سرازیر خواهد شد. اشک در اثر هیجانات روحی که مغز در شرایط مختلف تجربه می کند؛ جاری خواهد شد.

اشک ها از کجا تولید می شوند؟

اشک ها از طریق غده های اشکی جاری می شوند و همچنین این غده ها در گوشه داخلی چشم قرار دارند. ساختار این غده ها به گونه ای است که در حالات روحی مختلف به سرعت جاری می شوند. همچنین پس از جاری شدن اشک حالات روحی و روانی خاصی را فرد تجربه خواهد کرد.

پلک ها نیز نقش کلیدی در جاری شدن اشک ها دارند. به نوعی با هر بار پلک زدن با سرعت بیشتری اشک ها جاری خواهند شد. مخاط داخل چشم به گونه ای است که پس از هر بار اشک ریختن مخاط بیرونی پاکسازی می شوند. کیسه های اشک در گوشه خارجی و داخلی کره چشم قرار دارند. اشک ها به تمیز شدن قسمت های مختلف بینی و چشم کمک خواهند کرد.

همچنین فرایند اشک ریختن تا جایی ادامه پیدا می کند که هیچ گونه اشکی در داخل غده ها باقی نماند. مقدار باقی مانده اشک نیز از طریق بینی و مخاط دهان تخلیه خواهد شد‌. همچنین اشک ریختن به نوعی موجب پاکسازی مخاط تنفسی نیز می شود. اشک ریختن یک فعالیت غیر ارادی است که جاری شدن آن به بهبود وضعیت روحی کمک خواهد کرد.

اشک چشم چگونه تولید می شود؟

اشک چشم از داخل غده های کره چشم جاری می شود‌. همچنین فرایند اشک ریختن به گونه ای می باشد که تمامی قسمت های کره چشم را درگیر می کند. با هر بار پلک زدن سطح چشم آغشته به اشک خواهد شد. همچنین اشک نقش کلیدی در پاکسازی سطح چشم نیز دارد.

به نوعی اشک ریختن موجب مرطوب نگه داشتن چشم می شود. میزان رطوبت چشم را به واسطه اشک می توان تا حد قابل توجهی افزایش داد. اشک اگر از غده ها ترشح نشود؛ چشم ها دچار سوزش و التهاب خواهند شد.

کمبود برخی از مواد معدنی و مواد مغذی می تواند باعث ایجاد اختلال در روند تولید اشک شود‌. با افزایش سن غده های اشکی تحریک پذیر می شوند. در صورتی که اشک به مقدار کافی در چشم ها وجود نداشته باشد؛ عارضه های مختلف و مزمنی در انتظار چشم خواهد بود.

در افراد سالخورده و میانسال غده های اشکی بیشتر فعال می شوند. در صورتی که اشک به مقدار کافی در چشم ترشح نشود پزشک اقدام به تجویز داروهای مختلف در قالب قطره خواهد کرد. فرایند درمان غده های اشکی در صورت انتخاب مسیر درست بسیار کوتاه خواهد بود.

علت اصلی تولید اشک چشم

برخی از حالات روحی خاص و هیجانی می توانند منجر به جاری شدن اشک شوند. همچنین پس از جاری شدن اشک هیجان و احساسات درونی نیز تخلیه خواهند شد. اشک مربوط به ناراحتی از چشم سمت چپ جاری می شود.

مغز در شرایط مختلف قدرت شناسایی و درک احساسات را دارد‌. احساسات که پیام ناراحتی را به مغز القا می کنند، مربوط به تارهای عصبی در نیم کره چپ هستند. به همین دلیل اولین قطره اشک مربوط به ناراحتی از غدد چشم چپ جاری می شوند.

همچنین اشک چشم ناشی از شادی و خوشحالی نیز از غدد داخلی چشم راست ترشح می شود. علت اصلی این مسئله تجزیه و تحلیل احساسات مربوط به شادی و خوشحالی در نیم کره راست مغز می باشد‌. تمامی غدد اشکی پس از صادر شدن پیام توسط مغز وظیفه جاری شدن را بر عهده دارند.

جاری شدن اشک تا جایی ادامه پیدا می کند که اشک های مازاد در غدد از بین بروند. ترکیبات اشک به گونه ای است که مانع از خشکی چشم خواهد شد. اشک نقش کلیدی و بسیار مهمی در تامین سلامتی چشم ها دارد.

علت ریزش اشک چشم

در برخی از موارد نادر فقط یک چشم اشک را تجربه می کند. این مسئله می تواند زنگ خطر بروز بیماری های مختلف چشمی را به حرکت در بیاورند. ایجاد هرگونه عارضه و اختلال در غدد چشمی می تواند مانع ریختن اشک از چشم دیگر شود‌. همچنین در صورتی که چشم دچار حساسیت شده باشد فقط یک چشم اشک خواهد ریخت. همچنین این مشکل را باید به صورت جدی مورد بررسی قرار داد.

در غیر این صورت چشمی که اشک نمی ریزید؛ دچار التهاب و سوزش شدید خواهد شد. تحت هر شرایطی باید به این نکته بسیار مهم توجه کرد. همچنین علت ریزش اشک از یک چشم می تواند بروز برخی از بیماری های خود ایمنی در بدن باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر