آیا می توان با تسمه تایم پاره استارت زد و رانندگی کرد ؟

اگر تسمه تایم خودرو پاره شود، این ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در موتور خودرو شود. تسمه تایم یکی از اجزای اصلی موتور است که تنظیم و هماهنگی حرکت اجزای داخلی موتور را انجام می‌ دهد، اما آیا با تسمه تایم پاره می شود حرکت کرد ؟

تسمه تایم جزء لوازم یدکی ضروری موتور خودرو به حساب می‌آید؛ زیرا تضمین می‌کند که میل لنگ و میل بادامک در هماهنگی کامل به کار خود ادامه می‌دهند. آیا می‌دانید با پارگی تسمه تایم در حین رانندگی، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

در صورت بروز این مشکل، می‌بایست در اسرع وقت برای جلوگیری از رخداد مشکلات جبران‌ناپذیر به مکانیک مراجعه نمایید. با آگاهی از علائمی که نشان‌دهنده پارگی یا شکستن تسمه تایم خودرو هستند، شما می‌توانید از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید.

به گزارش دلگرم، در صورت مشاهده هرگونه نشانه دال بر این‌که تسمه تایم در معرض پارگی قرار دارد، در تلاش باشید تا پیش از این اتفاق، درصدد تعویض آن برآیید.

هنگام پاره شدن تسمه تایم چه کنیم؟

این سوالی است که هرکسی می پرسد و جواب درستی آن را نمی داند. شما در حال رانندگی هستید و دارید به محل کار و یا خانه می روید. ناگهان در ترافیک هستید و ماشین خاموش می شود. اولین کاری که هر راننده ای ممکن است انجام بدهد استارت زدن است. که اگر روشن شود به حرکت خود ادامه بدهیم، اما اگر روشن نشد به کنار خیابان هول میدهیم و بعد شروع به بررسی و یا بردن به یک مکانیکی می کنیم.

با پاره شدن تسمه تایم، اکثر خودرو ها به موتور آسیب زیادی وارد می شود.به اصطلاح سوپاپ کج می شود و باید سرسیلندر باز شود و به تراشکاری شود و مجدد قطعات نو خریداری کند.

پس بهتر است راه هایی بشناسیم که اگر پارگی تسمه تایم برای ماشینمان اتفاق افتاد هزینه ی بیشتر با هربار استارت زدن به ما وارد نشود. ابتدا کلید ماشین رو باز می کنیم تا برق به کیلومتر بیاد و صدای پمپ بنزین را بشنویم. دنده ی 1 یا 2 میذاریم و بعد شروع به هول دادن می کنیم.

اگر اتومبیل حرکت کرد حتما تسمه تایم پاره کردید. بهتر است بکسل کنید به نزدیک ترین مکانیکی شهر یا منطقه اتان.اما اگر دیدی اتومبیلتان حرکت نکرد احتمالا از پمپ بنزین می باشد که دیگر بنزین به موتور نمیرسد که می توانید نفس راحت بکشید و به فکر تعویض مغزی پمپ بنزین نیز باشید.

بهترین زمان برای تعویض کردن تسمه تایم

تاریخ مشخصی در مورد زمان تعویض تسمه تایم وجود نداشته؛ در واقع اقدام برای این کار به میزان کارکرد خودرو، برند و مدل وسیله نقلیه بستگی دارد. فواصل توصیه شده جهت تعویض تسمه تایم را می‌توان در کتابچه راهنمای سازنده مطالعه کرد. این فواصل معمولاً براساس مسافت پیموده شده یا سال‌های عمر خودرو تعیین می‌شوند.

استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه تایم

در وهله اول نیاز است بدانید که چگونه می‌توان از پارگی تسمه تایم آگاه شد. خودرو هرگز نمی‌تواند بدون تسمه تایم کار کند. اگر تسمه در حالی که شما در جاده هستید پاره شود، خودرو به سرعت دچار خرابی شده و به موتور آسیب جدی وارد می‌شود.

در نتیجه نیاز است تا از علائم و نشانه‌های ضعیف شدن تسمه تایم آگاه باشید تا بتوانید در اسرع وقت جهت تعویض آن اقدام نمایید. این عوامل شامل صداهای کلیک بلندی می‌شوند که از موتور به گوش می‌رسند؛ صداهای مانند جیغ‌جیغ که در این صورت موتور روشن نخواهد شد. سه ​​نشانه از رایج‌ترین علائمی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید در زیر بیان شده‌اند؛ در صورت آگاهی از هر یک، خودرو خود را در اسرع وقت نزد یک متخصص تعمیر خودرو ببرید.

صدای تیک تیک

هنگامی که فرآیند فرسوده شدن تسمه آغاز می‌گردد، صدای مانند تیک‌تیک از آن به گوش خواهد رسید. این صدا می‌تواند معانی دیگری نیز داشته باشد. در هر صورت اگر فوراً به بررسی آن نپردازید، موتور شما ممکن است دچار مشکل شود.

موتور روشن نمی شود.

وقتی کلید را در استارت بچرخانید و تسمه تایم شکسته باشد، صدای استارت را می‌شنوید؛ اما بدون تسمه برای حرکت میل لنگ، موتور قادر به روشن شدن نخواهد بود.

آیا می توانید با تسمه تایم پاره رانندگی کنید؟

خودرو نمی‌تواند با تسمه تایم پاره حرکت کند؛ در واقع تا زمانی که تسمه چفت شود، آسیب به خودرو وارد شده و شما هرگز قادر به رانندگی نخواهید بود.

در این مواقع باید خودرو را به یک تعمیرگاه ببرید. سوال اینجاست که با تسمه تایم نامناسب چقدر می‌توان رانندگی کرد؟ یا در هنگامی که متوجه معیوب بودن تسمه تایم شده‌اید؛ اما هنوز به‌طور کامل پاره نشده، آیا هنوز هم می‌توانید رانندگی کنید؟ ادامه رانندگی با خودرو در این حالت امکان‌پذیر است، اگرچه خطر پارگی تسمه در هر زمان وجود دارد. توصیه می‌گردد در زمانی که به وجود این مشکل پی برده‌اید از حرکت دادن خودرو پرهیز نمایید.

آیا پاره شدن تسمه تایم سبب خرابی موتور می شود؟

برخی از اجزای موتور می‌توانند بدون ایجاد هیچ آسیب جدی، دچار شکستگی شوند. در این صورت می‌توانید به تعمیرگاه رفته و جهت تعویض قطعه اقدام نمایید؛ اما در مورد تسمه تایم این مورد صدق نمی‌کند. هنگامی که تسمه تایم پاره می شود، میل لنگ به چرخش ادامه می‌دهد، در حالی که میل بادامک از چرخش باز می‌ایستد.

در نتیجه پیستون‌ها در سیلندرهای خود به بالا و پایین شدن خود ادامه می‌دهند و در برخی از موارد می‌توانند به سوپاپ‌ها ضربه وارد کنند. هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد، پیستون‌ها، سوپاپ‌ها و سرسیلندرها دچار آسیب دیدگی شده و به این دلیل که این رخداد به سرعت اتفاق می‌افتد، می‌توان گفت که این آسیب عملاً آنی بوده است.

علت خراب شدن تسمه تایم

در برخی از مواقع ممکن است تسمه تایم به دلایل مختلفی خراب شود.

ناهماهنگی

ناهماهنگی قطعات می‌تواند عامل اصلی خرابی درایو تسمه تایم باشد. سایش بیش از حد یا ناهموار دندان، ردیابی تسمه و شکست کششی همگی می‌توانند به ناهماهنگی نسبت داده شوند. با بررسی و تراز کردن شفت‌ها و قرقره‌های تسمه تایم می‌توانید عمر این قطعه را افزایش داده و از زمان خرابی لوازم یدکی خودرو خود بکاهید.

بار بیش از حد

اگر دندان‌های تسمه تایم در حال برش هستند، به احتمال زیاد بار بیش از حد علت، خرابی آن است. شکست کششی و حتی سایش بیش از حد دندان نیز می‌تواند ناشی از بار زیاد یا بارهای ضربه‌ای باشد؛ اگرچه احتمال رخداد دوم به مراتب کمتر است.

ساختار ضعیف درایو

اگر درایو بیش از حد می‌لرزد یا تسمه تایم از کشش ظاهری تسمه رنج می‌برد، ممکن است ساختار درایو ضعیف باشد. سعی کنید که ساختار درایو را تقویت نمایید؛ در این صورت است که می‌توانید مشکل را متوقف سازید.

قرقره های آسیب دیده یا فرسوده

قرقره‌های زمان‌بندی آسیب دیده یا فرسوده به‌طور قابل توجهی از عمر تسمه می‌کاهند. دندان‌های فرسوده باعث ساییدگی و آسیب رسیدن به کمربند می‌شوند. بریدگی‌ها یا گیره‌ها می‌توانند کمربند را برش دهند. بهتر است قرقره‌هایی که علائم سایش را نشان می‌دهند را بررسی و تعویض نمایید.

وجود زباله و آلودگی در قرقره تایم یا درایو

این مورد بیش از همه نادیده گرفته می‌شود؛ اما زباله‌ها می‌توانند مشکلات زیادی را برای تسمه تایم و قرقره به وجود آورد. کثیفی روی دندان‌ها می‌تواند باعث ساییدگی تسمه شود و روغن نیز می‌تواند به مواد تسمه حمله کند.

از یک برس سفت برای تمیز کردن زنگ‌زدگی و آلودگی‌ها استفاده نمایید و همچنین روغن و گریس را پاک کنید. وجود زباله‌ می‌تواند عاملی برای بروز هرگونه خرابی در تسمه تایم باشد، در نتیجه قرقره‌ها را تمیز کرده و یک سپر روی آن درایو قرار دهید.

اگر تسمه تایم رد کند چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر به دلیل استفاده ی بیش از حد از تسمه تایم، دندانه های تسمه تایم خورده شود و یا بین دندانه ها آشغال باشد و یا همچنین روغنی باشد و تسمه تایم رد کند باعث می‌شود سوپاپ کج شود و به پیستون ها خط بندازد. این اتفاق زمانی که صورت بگیرد صدا از داخل موتور شنیده می شود و یا حتی ممکن است ماشین درجا خاموش شود و دیگر حرکت نکند.

بهترین اقدامی که می توان برای جلوگیری از رد کردن تسمه تایم انجام داد تعویض به موقع تسمه تایم می باشد. البته باید موقع تعویض یا تمیز کردن موتور آشغال یا گرد و خاک به داخل چرخ دنده هایی که با تسمه تایم درگیر هستند نرود. مورد دیگر این است که مکانیک تسمه تایم را شل ببندد ممکن است تسمه تایم رد کند و باعث کج شدن سوپاپ ها شود.

تاریخ انقضای تسمه تایم

معمولا تاریخ انقضای تسمه تایم 2 سال پس از تولید است. اما با توجه به واردات و ماندن درانبار و گمرک و بسته بندی ها و آماده سازی قبل از فروش ممکن است یک پروسه ی زمانی طول بکشد. پس به همین دلیل ما 1 سال را به هر مشتری و خریدار تسمه تایم توضیه می کنیم. تاریخ انقضا بسار اهمیت دارد که اگر گذشته شده باشد حتی اگر بهترین جنس و بهترین مارک باشد، متاسفانه به راحتی پاره می شود.

خرید تسمه تایم اصلی

در بازار ایران تسمه تایم های اصلی و تقلبی وجود دارد که تشخیص آن برای هرکسی سخت و دشوار است. امروزه حتی مکانیک ها و لوازم یدکی ها نیز تفاوت جنس درجه 1 و طرح یا تقلبی رانمی شناسند و مشتری ها ندانسته تسمه تایم تقلبی را خرید کرده و بسته اند و بعد از مدت کوتاهی با پاره شدن تسمه تایم مواجه می شوند و یا از دندانه رد میکند و باعث خسارت به موتور ماشین می شود.

چند نکته ی مهم را باید خریدار رعایت کند تا دچار ضرر مالی زیادی نشود. نکات مهم زیر را حتما بخاطر بسپارید:

  • جنس تسمه تایم آن بهتر است اچ ان بی آر باشد
  • هنگامی که تسمه تایم را از بسته اش باز میکنیم بوی تیز ندهد
  • زمانی که تسمه تایم را مثل یویو بالا پایین میکنیم حرکات نوسانی وکشسانی بالایی داشته باشد
  • به دندانه های تسمه تایم با دقت نگاه کنیم و گام ها یک اندازه باشند
  • بسته بندی تسمه ها مرتب و دارای لیبل باشند
  • از فروشگاه مطمئن خرید کنید

زمان تعویض تسمه تایم خودرو

زمان تعویض تسمه تایم حدود 60 هزار کیلومتر می باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر