تجهیز یکی از ارتش های دنیا با تن‌پوش‌های پیشرفته‌؛ سربازان با ساعت هوشمند و چشمی‌های جدید می‌آیند

سر کی‌یر استارمر در اوایل ماه جاری میلادی و اندکی پس از تصدی مقام نخست‌وزیری بریتانیا از لزوم بازنگری در «سند راهبرد دفاعی» این کشور خبر داد و متعهد شد که بر روی قابلیت‌های پیشرفته سرمایه‌گذاری کند. تعداد سربازان بریتانیایی هم اکنون در پایین‌ترین سطح خود از دوران ناپلئون رسیده است.

وزارت دفاع بریتانیا روز یکشنبه 21 ژوئیه (31 تیر 1403) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پیشرفت‌های عمده‌ای در حوزه فن‌آوری‌های تن‌پوش برای سربازان این کشور حاصل شده که مزیت عملیاتی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

به گزارش یورونیوز، بر اساس این اطلاعیه، آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی بریتانیا (Dstl) با هدف افزایش هوشیاری سربازان بریتانیایی در میدان جنگ و تسریع در تصمیم‌گیری تاکتیکی این افراد، در چند روز گذشته طرحی آزمایشی برای ادغام و به کارگیری فناوری‌های پیشرفته در تجهیزات پوشیدنی سربازان را به سرانجام رسانده است.

براین اساس، سربازان گردان دوم هنگ سلطنتی بریتانیا مستقر در لسترشایر، انواع و اقسام ابزارهای پیشرفته تن‌پوش را آزمایش کردند.

ساعت هوشمندی که پهپاها را کنترل می‌کند

فناوری‌های اصلی که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفت عبارتند از یک ساعت هوشمند که می‌تواند امکان کنترل پهپادها را به کاربر خود ارائه دهد.

فناوری دیگری که قرار است پس از اتمام مرحله آزمایشی، به طور گسترده‌تری توسط ارتش بریتانیا به کار گرفته شود، شامل یک سیستم هشدار چشمک‌زن در کلاه‌خود سربازان است که به گفته وزارت دفاع به «شناسایی دوست یا دشمن» کمک می‌کند.

فناوری تشخیص لیزری نیز در صورت هدف قرار گرفتن توسط دشمنان به سربازان هشدار می‌دهند. این در حالی است که سیستم دیگری به نام مسافت‌یاب لیزری برای محاسبه برد اهداف استفاده خواهد شد.

آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی، آژانسی زیر نظر وزارت دفاع بریتانیا فعالیت می‌کند و حدود 5 هزار کارمند در سه سایت مختلف دارد.

ابتکار جداگانه‌ای نیز که در ماه سپتامبر از سوی وزارت دفاع برتانیا آغاز شد که امکانات تازه‌ای را در اختیار سربازان بریتانیایی قرار میدهد. این تجهیزات شامل پهپادهایی می‌شود در عرض چند دقیقه مدل‌های سه بعدی یک منطقه را تهیه می‌کند.

روزنامه تلگراف نیز پیش‌تر فاش کرده بود که نیروهای ویژه بریتانیا همین حالا هم از فناوری واقعیت مجازی استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا برای عملیات های مخفی در سراسر جهان آماده شوند

سایر تجهیزات مورد آزمایش کدامند؟

سایر فناوری‌های پوشیدنی سربازان بریتانیایی که در اطلاعیه روز یکشنبه به آن‌ها اشاره شد شامل موار زیر می‌شود.

  • دستگاه تشخیص حرارتی پهپاد: دشمنان را با استفاده از ردپای حرارتی آن‌ها شناسایی می‌کند.
  • حسگرهای زمینی: حرکت دشمن را شناسایی کرده و هشدارهای لازم را به تجهیزات تن‌پوش سربازان ارسال می‌کند.
  • چشمی‌های دیجیتال پیشرفته روز و شب برای اسلحه‌ها: دید را در شرایط مختلف افزایش می‌دهد.
  • هاب هوشمند: به عنوان مخزن انرژی و مغز داده‌های یکپارچه برای همه دستگاه‌های دیجیتال عمل می‌کند.

مزیت این فناوری برای سربازان چیست؟

مزایای برجسته‌ای که در این بیانیه مطبوعاتی برای این تجهیزات تن‌پوش ذکر شده عبارتند از:

  • افزایش ضرب‌آهنگ نبرد: این مزیت منجر به تصمیم‌گیری سریعتر در میدان نبرد می‌شود؛
  • آگاهی بیشتر از موقعیت نبرد: اطلاعات بلادرنگ در مورد مواضع دوست و دشمن ارائه می دهد؛
  • بهبود تصمیم‌گیری: به اشتراک‌گذاری داده‌ها، تصاویر و ویدیوها را با تیم‌های گسترده‌تر تسهیل می‌کند.

در مرحله بعدی از طرم «سربازان آینده» باید منتظر چه پدیده‌ای باشیم؟

ماریا ایگل، مسئول تدارکات و صنایع در وزارت دفاع بریتانیا حمایت خود را از این ابتکار اعلام کرد و گفت: «این دولت در تعهد خود برای به کارگیری پیشرفت‌های فناوری که موجب ایمنی و برتری نیروهای مسلح بریتانیا شود مصمم است. این فناوری پیشرفته مرگ‌بار بودن عملیات را تقویت می‌کند و آگاهی میدان جنگ را بالا می‌برد.»

دکتر پل هالینزهد، مدیر اجرایی آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی بریتانیا، بر همکاری با بخش صنعت برای توسعه این فناوری‌های متحول‌کننده تاکید کرد.

مرحله بعدی این آزمایش شامل فناوری‌های پیشرفته‌ای خواهد بود که بر روی خودروهای نظامی نصب خواهد شد.

انتظار می‌رود این آزمایش‌ها که در قالب طرح «سرباز آینده» انجام می‌شود در پنج سال آینده ادامه یابد و با در دسترس بودن فناوری‌های جدید تکامل یابد.

جان راسل، کارشناس ارشد این آزمایشگاه بیشتر پتانسیل نجات‌بخش بودن این پیشرفت‌ها را برجسته کرد. وی گفت: «این فناوری با بهبود توانایی عملیاتی و برتری دادن به آن‌ها نسبت به دشمن، از جان نیروهای مسلح ما محافظت می‌کند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر