عربستان می‌گوید هیچ نقشی در حمله اسرائیل به یمن نداشته است / به هیچ طرفی اجازه استفاده از حریم هوایی نداده و نمی دهم

در پی حمله پهپادی کم‌سابقه حوثی‌های یمن به تل‌آویو در روز جمعه ۱۹ ژوئیه / ۲۹ تیر،‌ جنگنده‌های اسرائیل روز شنبه ۲۰ ژوئیه تاسیسات حوثی‌ها را در بندر حدیده را هدف قرار دادند.

 عربستان سعودی گفت هیچ دخالت یا ارتباطی با حمله اسرائیل به تاسیسات حوثی‌ها در بندر حدیده ندارد و به هیچ طرفی اجازه استفاده از حریم هوایی‌اش را نمی‌دهد. به گفته مقام‌های حوثی‌، در حمله روز شنبه 30 تیر اسرائیل به بندر حدیده در این کشور، شش نفر کشته و 83 زخمی شدند.
 
به گزارش بی بی سی؛ با بالاگرفتن درگیری‌ اسرائیل و حوثی‌ها، حساب کاربری رسمی وزارت دفاع عربستان سعودی در شبکه اجتماعی ایکس به نقل از ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع، گفت که عربستان هیچ ارتباط یا نقشی در حمله به بندر حدیده ندارد.
 
سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی همچنین تاکید کرد که این کشور به هیچ طرفی اجازه استفاده از حریم هوایی‌اش را نمی‌دهد.
 
عربستان سعودی از پیوستن به ائتلاف دریایی که به رهبری آمریکا علیه حوثی‌ها تشکیل شده، خودداری کرده است.
 
حمله اسرائیل به حدیده
 
در پی حمله پهپادی کم‌سابقه حوثی‌های یمن به تل‌آویو در روز جمعه 19 ژوئیه،‌ جنگنده‌های اسرائیل روز شنبه 20 ژوئیه تاسیسات حوثی‌ها را در بندر حدیده را هدف قرار دادند.
 
رسانه‌های خبری مرتبط با حوثی‌ها گفتند که در حملات اسرائیل یک انبار سوخت آتش گرفته است.
 
حوثی‌ها گفته بودند که به حملات اسرائیل پاسخ خواهند داد و دیروز اعلام کردند چند موشک بالستیک به بندر ایلات شلیک کرده‌اند.
 
در ادامه درگیری‌ها،‌ ارتش اسرائیل صبح یکشنبه 21 ژوئیه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور موشکی را که از یمن شلیک شده بود،‌ قبل از ورود به حریم هوایی اسرائیل رهگیری و دفع کرده است.
 
در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که آژیرهای هوایی در بندر ایلات در دریای سرخ «به دنبال احتمال اصابت ترکش» فعال شده است.
 
حمله اسرائیل به یمن
 
پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از هر دو طرف خواسته بود تا «حداکثر خویشتنداری» را به خرج دهند.
 
وزارت خارجه ایران حملات اسرائیل به یمن را محکوم کرده است.
 
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، با تایید این حمله گفته که اسرائیل به حوثی‌ها در یمن حمله کرده است تا پس از کشته شدن شهروند اسرائیلی پیامی به آنها بدهد.
 
وزیر دفاع اسرائیل گفت: «آتشی که در حال حاضر در حدیده است، در سراسر خاورمیانه دیده می‌شود و معنای آن واضح است. حوثی‌ها بیش از 200 بار به ما حمله کرده‌اند. اولین باری که آنها یک شهروند اسرائیل را کشتند، ما به آنها حمله کردیم. و این کار را در هر جایی که لازم باشد، انجام خواهیم داد.»
 
مقام‌های حوثی‌ها گفته‌اند که اسرائیل به تأسیسات ذخیره نفت و یک نیروگاه برق حمله کرده است.
 
ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «بعد از 9 ماه حملات مستمر هوایی از طرف حوثی‌های یمن به سوی اسرائیل، جنگنده‌های نیروی هوایی عملیاتی گسترده در فاصله 1800 کیلومتری علیه اهداف نظامی گروه تروریستی حوثی‌ها انجام داد.»
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر