تصویر مرموز شیاطین سرخ در جو زمین!

این تصویر حیرت‌انگیز که توسط متیو دومینیک، فرمانده ماموریت SpaceX Crew-۸ ناسا، در تاریخ ۳ ژوئن گرفته شده، نمایی گذرا از پدیده‌ای جوی موسوم به آذرخش «شیطان سرخ» را نشان می‌دهد.

یک فضانورد ناسا از درون ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) موفق به ثبت تصاویری خیره‌کننده از نور‌های قرمز عجیب معلق در جو زمین شده است که برخی آن را به شیطان تشبیه کرده‌اند.

این تصویر حیرت‌انگیز که توسط متیو دومینیک، فرمانده ماموریت SpaceX Crew-8 ناسا، در تاریخ 3 ژوئن گرفته شده، نمایی گذرا از پدیده‌ای جوی موسوم به آذرخش «شیطان سرخ» را نشان می‌دهد.

شیاطین سرخ معمولاً در ارتفاعات بالاتر از ابر‌های رعد و برق در بخشی از جو فوقانی به نام مزوسفر که تا 85 کیلومتری سطح زمین گسترش دارد، مشاهده می‌شوند.

ناسا امیدوار است این تصویر، ناظران آسمان را تشویق کند تا "تصاویر خود از شیاطین و سایر رویداد‌های نورانی" را به پروژه علوم شهروندی ناسا به نام "Spritacular" ارسال کنند.

دومینیک که پیش از پیوستن به ناسا به عنوان خلبان آزمایشی نیروی دریایی و خلبان جنگنده فعالیت می‌کرد، در پستی در شبکه اجتماعی X نوشت: چند هفته پیش بسیار خوش‌شانس بودم که توانستم تصاویر متوالی از یک طوفان رعد و برق در سواحل جنوب آفریقا بگیرم. یکی از فریم‌ها در این توالی زمانی حاوی یک شیء قرمز رنگ بود.

دکتر بورکو کوسار، فیزیکدان فضایی و محقق ارشد پروژه Spritacular، اظهار داشت که این پروژه امیدوار است بتواند عکاسان آماتور پدیده‌هایی مانند شیاطین سرخ را با دانشمندانی که آن‌ها را مطالعه می‌کنند، مرتبط سازد.

او افزود: مردم تصاویر شگفت‌انگیزی از شیاطین می‌گیرند، اما این تصاویر به صورت پراکنده در اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شوند و اکثر جامعه علمی از وجود این عکس‌ها بی‌اطلاع هستند. Spritacular این شکاف را پر خواهد کرد.

تصاویر مرموز «شیاطین سرخ» در جو زمین!

دومینیک این تصویر خاص از شیاطین سرخ را از نقطه‌ای در مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاع حدود 400 کیلومتری سطح زمین ثبت کرده است. ناسا در بیانیه‌ای مطبوعاتی درباره این تصویر جدید توضیح داد: رویداد‌های نورانی گذرا (TLEs)، از جمله شیاطین سرخ، انفجار‌های رنگارنگی از انرژی هستند که در بالای طوفان‌ها ظاهر می‌شوند و نتیجه فعالیت آذرخش درون و زیر طوفان‌ها روی زمین هستند.

این پدیده نادر و جذاب همچنان موضوع مطالعات گسترده دانشمندان است و تصاویری مانند آنچه دومینیک ثبت کرده، می‌تواند به درک بهتر این پدیده‌های جوی کمک شایانی کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر