مشاوران املاک تا چه زمانی باید به سامانه ثبت الکترونیک متصل شوند؟

معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد کشور: تا ۱۵ مردادماه ۱۴۰۳ مشاوران املاک سراسر کشور به سامانه ثبت الکترونیک اسناد متصل خواهند شد.

طبق قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول مشاورین املاک در کشور باید پس از انجام مذاکره مقدماتی طرفین معامله، نسبت به درج پیش‌نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام کنند.

به گزارش مهر، طبق قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول، ایجاد و راه‌اندازی «سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی» و «سامانه ثبت الکترونیک اسناد» بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته است.

الزام قانونی مشاورین املاک به درج پیش‌نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد

با توجه به ماده 3 قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید دسترسی مشاوران املاک را به سامانه ثبت الکترونیکی اسناد فراهم کند.

این ماده مقرر داشته است: دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی نسبت به درج پیش‌نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش‌نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس نمایند. این امر مانع مراجعه مستقیم مردم به دفاتر اسناد رسمی نیست. چگونگی اتصال به سامانه مذکور و ارتباط دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی با دفاتر اسناد رسمی و تقسیم اسناد بین دفاتر مذکور به موجب آئین‌نامه‌ای است که ظرف سه ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی تهیه می‌شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.

بنابراین مشاوران املاک پس از تفاهمی که میان خریدار و فروشنده انجام می‌گیرد مفاد قرارداد در سامانه‌ای که به آن‌ها دسترسی داده می‌شود ثبت می‌کنند و طرفین معامله را برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی راهنمایی می‌کنند.

زمان اتصال مشاورین املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد

طبق گفته مسؤولان سازمان ثبت، در حال حاضر سامانه ثبت الکترونیکی اسناد در شهر تهران راه‌اندازی شده و به تعدادی از مشاوران املاک نیز دسترسی داده شده است تا نواقص و ایرادات آن برطرف شود و تا تاریخ 15 مردادماه 1403 در تمام مشاوران املاک کشور که دارای پروانه تخصصی و مجوز کسب هستند راه‌اندازی می‌شود و مشاوران املاک می‌توانند مفاد قرارداد را در سامانه‌ای که به آن‌ها دسترسی داده می‌شود، وارد کنند.

فردی که برای خرید و فروش به مشاوران املاک مراجعه می‌کند زمانی که تفاهم انجام گرفت و پیش‌نویس قرارداد توسط مشاور املاک وارد سامانه ثبت الکترونیک شد مطابق تعرفه‌ای که اعلام خواهد شد، حق‌الزحمه مشاور را پرداخت می‌کند و مشاور املاک قرارداد را برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی ارسال می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر