۳۵ کشته به دلیل تیراندازی در مراسم‌های عزا و عروسی در کشور/ پلیس: اسلحه‌های غیرمجاز را تحویل دهید

سخنگوی فراجا: کماکان میزانِ و حجم تیراندازی‌های بی‌هدف در مراسمات بالا بوده و قربانیان زیادی می‌گیرد؛ گا‌ها آمار‌ها حاکی از بیش از ۳ هزار مورد تیراندازیِ سالیانه در مراسمات مختلف است.

سخنگوی فراجا تاکید کرد که تیراندازی در مراسم‌های عزا و عروسی نه تنها فضیلت نیست، بلکه جرم است.

به گزارش ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی به رسم تیراندازی در مراسم‌های عزا و عروسی از سوی برخی از طوایف اشاره کرد و نوشت:‌ « می‌خواهم در خصوص رسم تیراندازی در مراسم مختلفِ عروسی و سوگواری‌ با شما صحبت کنم؛ رسمِ نامتعارفی که در واقع  نوعی بدعت است که گاه فوت عروس،  داماد یا کودکی را رقم می‌زند یا منجر به مرگ مغزی و ضرب و جرح‌های شدید و جبران ناپذیر می‌شود. بی‌شک یکی از مهم‌ترین جلوه‌های بصریِ ناامنی در یک جامعه، صحنه تیراندازی در میان جمعیت است و البته این معضلی عمومی در دنیاست و حتی در برخی کشورها منجر به فجایع تلخی شده، به عنوان مثال در آمریکا به چنین رفتارِ مجرمانه‌ای mass shooting یا تیراندازی بی هدف می‌گویند. اقدامی که به قصدِ آزار یا حتی در برخی مواقع به قصد جشن، شادی و سرور است که  بحرانی فراگیر در جوامع پیشرفته است.»

وی در ادامه با بیان اینکه « انجام مشابه چنین رفتارهایی در برخی نقاط کشور، معضلی تاریخی  است که عمدتا به بهانه جشن و شادی و تاحدی در عزاداری‌ها رخ می‌دهد.» نوشت: «اما با توجه به سابقه مدنیّتِ چندین هزارساله ایرانیان، از مردم عزیزمان انتظار می‌رود این رسم غلط و دلهره‌آور را از بُن بَرکَنند. برخی از این تیراندازی‌ها که حتی با سلاح‌های شکاری مجاز،  به صورت شلیک هوایی صورت گرفته و به ظاهر کم خطر است اما علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان به ویژه کودکان، باعث اخلال امنیتی در روند پرواز فرودگاه‌ها و گاها باعث لغو برخی از پروازها می‌شود. تاسف‌آورتر اینکه اعلام کنم از سال 1401 تاکنون 35 تن از شهروندان عزیزمان را در همین تیراندازی‌های نامتعارفِ رعب‌آور از دست‌داده‌ایم و ده‌ها تن نیز نقص عضو شده‌اند که بسیار دل خراش است.»

منتظرالمهدی در ادامه نوشت:‌ « پلیس همواره در این مقوله مهم نگاه پیشگیرانه و هشداری داشته و با بسیج امکانات تحت اختیار خود نسبت به آموزش و فرهنگ‌سازی اقدام  و طی دو دهه اخیر تلاش کرده تا از فضیلت بی‌منطق چنین کاری کاسته و به قبح آن بیافزاید. با وجود تلاش پلیس و برگزاری برنامه‌های آموزشی در نقاط حادثه خیز و ایجاد پویش‌های متنوع در قالب‌هایی چون «تیربَس» یا  «تفنگ بَس» ؛ کماکان میزانِ و حجم تیراندازی‌های بی‌هدف در مراسمات بالا بوده و قربانیان زیادی می‌گیرد. گاها آمارها حاکی از بیش از 3 هزار مورد تیراندازیِ سالیانه در مراسمات مختلف است.»

سخنگوی فراجا ادامه داد:‌ «هر چند در جوامعِ هدفی که عمدتا قربانی چنین رفتار نابخردانه ای هستند؛ ورود آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت و آموزشِ عالی به همراه سَمَن ها بیشترین بازدهی را خواهد داشت، اما چند نکته حائز اهمیت را  از یاد نبریم، در قوانین کشور ما در اختیار داشتن و استفاده از سلاح گرم ممنوع و جرم است و مالکان و صاحبان سلاح‌های شکاری مجاز نیز خود را در قبال این وسیله خطرزا مسئول بدانند.»

وی در پایان نوشت:‌ « تدبیر و سیاست‌های پلیس در مواجهه با این جرمِ مشهود، غیرقابل اغماض است و قطعا و حتما با دارندگان سلاح‌های غیرمجاز برخورد قانونی صورت می‌گیرد و اگر افرادی به صورت داوطلبانه سلاح‌ها و فشنگ‌های غیرمجاز خود را تحویل  دهند از ارفاق قانونی برخوردار می‌شوند. مشارکت آگاهانه مردم می‌تواند سنت‌های زیبا و مفرحِ ایرانی- اسلامی را جایگزین این رسم خطرآفرین کند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر