احتمال جیره بندی گاز در زمستان ؛ نفت به خانه ها برمی‌گردد؟

و باتوجه به مشکلات و محدودیت‌های تحریم نتوانسته‌ایم جذب سرمایه خارجی و تکنولوژی روز شرکت‌های بزرگ دنیا را داشته باشیم و متناسب با ذخایر نفت و گاز کشور تولید کنیم، در چند سال گذشته به جایی رسیده‌ایم که در فصل تابستان هم توان تامین گاز مورد نیاز کشورمان را نداریم.

یک کارشناس حوره انرژی گفت: اگر مشکلات‌مان را با دنیا حل نکنیم ناترازی در تمامی حوزه‌ها لحظه به لحظه بیشتر می‌شود، زیرا با تداوم تحریم حتی برای واردات بنزین ، گازوئیل و گاز دچار چالش خواهیم شد.
 
به گزارش ایلنا، مرتضی بهروزی‌فر اظهار داشت: اگر تحریم به طور کامل لغو نشود در 2 تا 3 سال آینده حتی برای تامین حداقلی گاز، بنزین، برق، گازوئیل و حتی آب دچار مشکل خواهیم شد، یعنی حاکمیت اگر بخواهد واقع‌بینانه نگاه کند؛ چاره‌ای جز این ندارد که مسئله تحریم و FATF را حل کند.
 
وی درباره اینکه صنعت گاز در چه شرایطی به دولت چهاردهم سپرده می‌شود، گفت: متاسفانه با توجه به شرایطی که طی 15 سال گذشته و از اواخر دولت احمدی‌نژاد کشور داشتیم و آن اینکه تحریم‌ها هرچند که کاغذپاره خوانده شدند، پیچ‌شان سفت‌تر و آغازی برای رکود در جذب سرمایه، تکنولوژی، تجهیزات و مدیریت فنی در صنعت نفت و گاز کشور شد.
 
وی افزود: طبیعی است که نفت و گاز برای اینکه سرپا بماند و توسعه داشته باشد همواره نیاز به سرمایه و تکنولوژی روز دارد و این مسئله گریزناپذیر است.
 
عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: در حال حاضر ما به دلیل تحریم‌ها هم طرف عرضه و هم در سمت تقاضای نفت و گاز دچار مشکل هستیم، به این ترتیب که نتوانسته‌ایم در بهینه‌سازی و مصرف سوخت و انرژی در بخش خانگی، صنایع و نیروگاه‌ها موفق عمل کنیم.
 
وی ادامه داد: از دیگر سو باتوجه به مشکلات و محدودیت‌های تحریم نتوانسته‌ایم جذب سرمایه خارجی و تکنولوژی روز شرکت‌های بزرگ دنیا را داشته باشیم و متناسب با ذخایر نفت و گاز کشور تولید کنیم، در چند سال گذشته به جایی رسیده‌ایم که در فصل تابستان هم توان تامین گاز مورد نیاز کشورمان را نداریم.
 
بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: مشکلات صنعت گاز به حدی افزایش یافته که در تابستان هم برخی نیروگاه‌ها با سوخت مایع کار می‌کنند، حل این مسائل راهی جز رفع تحریم ندارد یعنی اگر بخواهیم همین سیاست چند سال اخیر را ادامه دهیم نه تنها نمی‌توانیم وضعیت‌مان را بهبود ببخشیم بلکه مسلما باید منتظر روز‌های خیلی بدتری هم باشیم.
 
وی ادامه داد: اگر نتوانیم سرمایه، تکنولوژی، دانش فنی وارد کشور کنیم، اگر نتوانیم از کمک شرکت‌های بزرگ دنیا در بخش تولید و توسعه میادین استفاده کنیم، نه تنها نمی‌توانیم وضعیت فعلی را حتی تثبیت کنیم بلکه نباید دنبال افزایش تولید هم برویم.
 
این کارشناس حوزه انرژی یادآور شد: ما در بخش مصرف هم نیازمند سرمایه، تکنولوژی و هم مدیریت جدید هستیم که بتواند بهینه‌سازی در مصرف را دنبال کند و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه سایه تحریم از سر کشور کنار برود.
 
وی تاکید کرد: تا ارتباط‌مان با دنیا روبراه نشود و نتوانیم شرکت‌های بزرگ را در کشور بپذیریم نه مسئله افزایش و نه حفظ تولید با ارقام فعلی میسر نخواهد بود و در مسئله بهینه‌سازی مصرف هم حرف چندانی برای ارائه نخواهیم داشت.
 
بهروزی‌فر اظهار داشت: ما دومین دارنده بزرگ ذخایر گاز دنیا هستیم، اگر بتوانیم در گام اول مصرف را بهینه کنیم و متناسب با ذخایر تولیدمان را افزایش دهیم، می‌توانیم یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز دنیا شویم، به شرطی که بتوانیم تحریم‌ها را بطور کامل رفع کنیم، زیرا حتی اگر به نحوی تحریم لغو شود که امکان بازگشت مجدد آن‌ها وجود داشته باشد سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ به کشور ما نخواهند آمد، بعبارت دیگر باید سایه تحریم بطور کامل از سر کشور، اقتصاد و صنعت نفت و گاز کنار برود، سپس انتظار داشته باشیم شرکت‌های بزرگ دنیا به صنعت نفت ما ورود کنند.
 
وی متذکر شد: اگر تحریم به طور کامل لغو نشود در 2 تا 3 سال آینده حتی برای تامین حداقلی گاز، بنزین، برق، گازوئیل و حتی آب دچار مشکل خواهیم شد، یعنی حاکمیت اگر بخواهد واقع‌بینانه نگاه کند؛ چاره‌ای جز این ندارد که مسئله تحریم و FATF را حل کند.
 
این کارشناس حوره انرژی بیان داشت: اگر تحریم حل نشود و بخواهیم به همین روال کنونی حوزه انرژی را اداره کنیم تا کمتر از 5 سال آینده گاز، برق و بنزین جیره‌بندی خواهد شد و حداقل اینکه قطعی منطقه‌ای خواهیم داشت، یعنی قطعی و محدودیت گازی که در زمستان‌ها در نیروگاه‌ها و صنایع اعمال می‌کنیم از این پس مجبور می‌شویم در بخش خانگی اجرا کنیم و نفت سفید را به خانه‌ها برگردانیم و بسوزانیم البته به شرطی که نفت سفید هم داشته باشیم، بنابراین حتی نباید انتظار داشته باشیم در فصل زمستان بتوانیم گاز مورد نیاز بخش خانگی را تامین کنیم. نتیجه اینکه در حوزه برق، گازوئیل و بنزین دچار ناترازی بیشتر خواهیم شد.
 
وی با بیان اینکه تولید سال به سال کم و مصرف هر لحظه در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: اگر مشکلات‌مان را با دنیا حل نکنیم ناترازی در تمامی حوزه‌ها لحظه به لحظه بیشتر می‌شود، زیرا با تداوم تحریم حتی برای واردات بنزین، گازوئیل و گاز دچار چالش خواهیم شد، این‌ها مسائلی است که نمی‌توان نادیده گرفت و راه جایگزینی جز رفع تحریم وجود ندارد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر