تاثیر مولفه های قومی و مذهبی در انتخابات

میهن ما رنگین کمانی از اقوام ایرانی است و هر یک طراوت و شادابی خاصی ایجاد کرده اند و راز و رمز ماندگاری این دیار باستانی بوده اند! آنچه استنباط می شود تاثیر مولفه قومی-زبانی در انتخابات اخیر نسبت به انتخابات های پیشین پررنگ تر شده است و تاثیر مولفه مذهبی در استانهای سنی نشین در انتخابات ۹۶ پررنگ تر بوده است!

دکتر حجت اله عباسی در کانال مطالعات رسانه و ارتباطات نوشت: دکتر پزشکیان از مادری کرد و پدری آذری زبان در مهاباد متولد شده است. در انتخابات ریاست جمهوری سال 1403 تفسیرهای غیرعلمی از شیوه رای دهی اقوام ایرانی ترک و کرد شده است. 

یکی از شاخص هایی که می توان در این باره مورد توجه قرار گیرد، مقایسه آرا حسن روحانی به عنوان نامزد اصلاح طلبان در انتخابات سال 96 و آرا مسعود پزشکیان به عنوان نامزد اصلاح طلبان در مرحله دوم انتخابات 15 تیر 1403 است.
 
جمع آرا روحانی در 5 استان آذری زبان و کردزبان کشور یعنی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی ، اردبیل و زنجان به عنوان استانهای محوری آذری زبانان  و استان کردستان به عنوان استان محوری کرد زبانان رویهم 3 میلیون 450هزار رای بوده است. جمع آرا پزشکیان در این 5 استان 3 میلیون و 950 هزار رای بوده است. یعنی حدود 500 هزار رای بیشتر بوده است.
 
آیا این میزان تفاوت که حدود 3 درصد آرا در مقایسه با 16 میلیون 380 هزار رای او هست باید پایه و اساسی برای تفسیر قومیتی از انتخابات شود؟!. در همین راستا دو استان محوری اهل سنت یعنی کردستان و سیستان و بلوچستان جمع آرا دکتر پزشکیان حدود 940 هزار رای بوده است این در حالی است که جمع آرا حسن روحانی در این دو استان سنی نشین یک میلیون و 343 هزار رای یعنی افزون بر 400 هزار بیشتر از پزشکیان بوده است.  
 
میهن ما رنگین کمانی از اقوام ایرانی است و هر یک طراوت و شادابی خاصی ایجاد کرده اند و راز و رمز ماندگاری این دیار باستانی بوده اند! آنچه استنباط می شود تاثیر مولفه قومی-زبانی در انتخابات اخیر نسبت به انتخابات های پیشین پررنگ تر شده است و تاثیر مولفه مذهبی در استانهای سنی نشین در انتخابات 96 پررنگ تر بوده است!
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر