کاهش نسبی دمای هوای برخی مناطق کشور از اواسط هفته آینده

از اواسط هفته آینده تا دو هفته بعد هوا در شمال غرب و سواحل شمالی و تا حدودی غرب کشور خنک‌تر می‌شود ولی همچنان ماندگاری توده هوای بسیار گرم در نیمه جنوبی و غربی پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: تا اواسط هفته آینده دمای هوای کشور افزایش می‌یابد و در اواسط آن با گذر موجی، هوای شمال غرب و دامنه‌های جنوب البرز اندکی خنک می‌شود اما دمای هوای بقیه نقاط گرم‌تر از نرمال خواهد شد.
 
احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: هفته جاری به‌ویژه نیمه جنوبی، نوار غربی و جنوب شرق کشور با بی‌هنجاری مثبت دما مواجه است، به‌گونه‌ای که در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، جنوب اصفهان، بخش‌های شرقی فارس و یزد دما به‌طور میانگین بین 3 تا 6 درجه بیش از نرمال است و در سایر مناطق کشور مانند تهران 1 تا 3 درجه آنومالی مثبت دما پیش‌بینی می‌شود.
 
وی  اضافه کرد: از پنجشنبه تا یکشنبه (4 تا 7 مرداد) با توده هوای گرم مواجه هستیم، به‌طوری که احتمالاً دمای هوای پایتخت حتی به 41 تا 42 درجه سلسیوس می‌رسد، به‌ویژه شنبه و یکشنبه (6 تا 7 مرداد) گرم‌تر می‌شود البته این دما برای تهران رکورد محسوب نمی‌شود چرا که رکورد بیشینه دمای پایتخت 43 درجه سلسیوس است.
 
وظیفه تاکید کرد: از اواسط هفته آینده تا دو هفته بعد هوا در شمال غرب و سواحل شمالی و تا حدودی غرب کشور خنک‌تر می‌شود ولی همچنان ماندگاری توده هوای بسیار گرم در نیمه جنوبی و غربی پیش‌بینی می‌شود.
 
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:  طی هفته منتهی به 31 خرداد در استان‌های نیمه جنوبی و نوار غربی کشور شامل جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، خراسان جنوبی، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان تا حدی بوشهر بی‌هنجاری قابل ملاحظه دما از 1.5 تا بیش از 4 درجه سلسیوس رخ داد. دما به‌ویژه در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان بالاتر از حد نرمال بود.
 
وی اضافه کرد: طی این مدت  دمای هوا در نیمه شمالی کشور شامل استان‌های خراسان رضوی، سمنان، سواحل شمالی کشور، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین و تهران تقریبا در حد نرمال ثبت شده است البته دمای هوا در نوار غربی اندکی با وضعیت نرمال فاصله داشت.
 
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره علت دمای بالای جنوب کشورطی هفته گذشته اظهارکرد: طی سال‌های گذشته در این بازه زمانی جنوب شرق کشور درگیر بارش‌های مونسونی به‌ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، جنوب کرمان بود که تا حدی دمای روز را تعدیل می‌کرد اما امسال مونسون مقداری ضعیف است بنابراین این بارش‌ها کم‌تر از نرمال است و اثر ضعف مونسون را با افزایش گرما مشاهده می‌کنیم البته مونسون حتی در کشورهای هند و پاکستانی ضعیف‌تر از نرمال بوده است.
 
 وظیفه درباره وضعیت دمای هوای کشور طی تیرماه گفت: طی این مدت میانگین دمای نیمه جنوبی کشور و نوار غربی یعنی استان‌های آذربایجان غربی، کرستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان،‌ کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، یزد، خراسان جنوبی، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و بوشهر با بی‌هنجاری مثبت قابل ملاحظه دما بین 0.5 تا 3.5 درجه سلسیوس مواجه بود.
 
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: طی تیرماه استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، بخش‌های شرقی فارس، نیمه شرقی هرمزگان با بی‌هنجاری مثبت دمایی نسبتا شدید با 2.5 تا 3.5 درجه سلسیوس مواجه بودند.
 
وظیفه در پایان درباره وضعیت بارش طی تیرماه نیز اظهارکرد: بارش‌ها  در تابستان معمولاً به شکل رگبار و رعد و برق در جنوب شرق است و از نظر میزان قابل ملاحظه نیست تنها می‌تواند اثر تخریبی محلی داشته باشد و در نیمه دوم تابستان در سواحل شمالی بارش اندکی رخ می‌دهد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر