دلار آمریکا در شیب صعودی ارزش/ ارزهای بریکس در پایین ترین ارزش تاریخی

دلار آمریکا در ماه جاری میلادی در برابر ارزهای دیگر جهانی، بالاترین ارزش تاریخی خود را به ثبت رساند.

دلار آمریکا به رغم تلاش های جدی رقیبان و حتی برخی کشورهای متحد آمریکا در دلارزدایی از اقتصاد جهانی، در ماه جاری میلادی در برابر ارزهای دیگر بالاترین ارزش تاریخی خود را به ثبت رساند.

به گزارش عصرایران به نقل از وبگاه "واچر"، در جولای 2024 ارزهای برجسته بریکس در برابر دلار آمریکا شاهد سقوط ارزشی تاریخی بودند. 
یوان چین، روپیه هند، و حتی ارز اصلی آسیا یعنی ین ژاپن که همه آنها به نوعی در تلاش برای مقابله با تسلط دلار آمریکا هستند، شدیدترین سقوط ارزش را در برابر دلار تجربه کردند.

بر اساس این گزارش: این تحول نشان می‌دهد که طرح "دلارزدایی" بریکس در برابر دلار آمریکا با چالش های جدی مواجه است و راه آسانی در پیش ندارد.

در مقابل این دلار آمریکا است که ارزهای کشورهای بریکس را در بازار فارکس (بزرگ ترین بازار مالی جهان) چکش کاری می کند. در روز جمعه گذشته، روپیه هند (عضو بریکس) در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح تاریخی خود یعنی 83.73 در برابر یک دلار آمریکا سقوط کرد.

چین، که رهبری کارزار دلارزدایی بریکس را بر عهده دارد، شاهد کاهش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد در 7  ماه گذشته است. 

دلار آمریکا در شیب صعودی ارزش/ ارزهای بریکس در پایین ترین ارزش تاریخی

ین ژاپن نیز به پایین ترین سطح خود در 34 سال گذشته رسیده است و در حال تلاش برای رشد و بالا کشیدن خود است. این سقوط ها نشان می دهد دلار آمریکا همچنان در صندلی راننده و دیگر ارزهای جهانی در صندلی های پشت خودرو اقتصاد جهانی نشسته اند. 

بازدهی قوی تر خزانه داری ایالات متحده به دلار کمک کرده تا روند را در برابر ارزهای محلی پیشرو در بازارها تغییر دهد. 

شاخص DXY که عملکرد دلار را ردیابی می کند (شاخص تعیین کننده قدرت یا ضعف دلار) با خیال راحت عدد بالای 104.30 را نشان می دهد. در حالی که دلار همچنان در حال حفظ شتاب روند ارزشی خود است، نمی توان همین را در مورد ارزهای کشورهای بریکس گفت.

تقویت دلار آمریکا علیرغم تلاش برای به چالش کشیدن وضعیت ذخایر بالفعل آن، ارزش ارزهای بریکس را پایین می آورد. 

علاوه بر این، سرمایه‌گذاران ارزی که دلار آمریکا را در زمان های کاهش ارزش می‌خرند، سطح مقاومت آن را تثبیت کرده و آن را با ارزش بیشتری به بازار تزریق می کنند.

"شان آزبورن" استراتژیست ارشد ارز خارجی در این باره گفت: "بازارها کمی بیش از حد گسترش یافتند و بازدهی قوی تر به دلار کمک کرد. اکنون که دوره ریاست جمهوری بایدن به پایان می رسد، چشم انداز دلار آمریکا توسط رئیس جمهوری بعدی تعیین خواهد شد.

با این حال استفاده ایالات متحده آمریکا از دلار به عنوان سلاح تحریمی طی سال های گذشته، بسیاری از کشورها را به صرافت دلارزدایی انداخته است؛ چون حتی بسیاری از متحدان آمریکا نیز نگران تسلیحاتی شدن دلار و تبعات آن روی اقتنصاد خود هستند.

بر همین اساس بسیاری از کارشناسان در آمریکا معتقدند دولت واشنگتن نباید بیش از حد از دلار به عنوان سلاحی تحریمی در جنگ اقتصادی علیه رقبا و دشمنان و بعضا متحدان خود استفاده کند؛ چون این کار واکنش اقتصادهای دیگر را در پی خواهد داشت تا برای تامین امنیت اقتصادی شان به سمت دلارزدایی بروند.

دلارزدایی هرچند در کوتاه و میان مدت نخواهد توانست هژمونی دلار را بر اقتصاد جهانی به چالش بکشد، اما در دراز مدت محققا منجر به تضعیف دلار خواهد شد؛ کما اینکه از هم اکنون بسیاری از اقتصادهای رقیب و حتی برخی متحدان آمریکا در حال متنوع سازی سبد ارزی خزانه خود و نیز فروش اوراق دلاری خود و سرمایه گذاری روی ارزهای دیگر ( یوان، ین، یورو و..) و طلا هستند.

برای مثال و بر اساس گزارش بلومبرگ، طی 3 ماه ابتدایی سال جاری میلادی دولت چین در اقدامی بی سابقه مجموعا 53.3 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه داری و آژانس‌های فدرال ایالات متحده را از سبد دارایی‌های خود حذف کرده است. ( به فروش رسانده است.)

پیش بینی می شود با تشدید جنگ تجاری آمریکا علیه چین با ورود ترامپ به کاخ سفید، دولت پکن فروش اوراق بهادار آمریکا را سرعت بیشتری داده و به جای آن به ذخائر طلای خزانه خود بیفزاید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر