بیت کوین در کدام کشورها استفاده می‌ شود؟ آشنایی با کشورهای پذیرنده بیت کوین

کشورهای پذیرنده بیت کوین و دوست‌دار ارز دیجیتال ویژگی‌های مشترکی دارند؛ اغلب آنها محیط نظارتی تعریف‌شده‌‌ای دارند که موجب شفافیت قانونی و حمایت از سرمایه‌گذارن می‌شود

دولت‌ها در برابر ظهور و گسترش بیت کوین همواره با پرسش‌ها و ابهام‌هایی روبه‌رو هستند که وضعیت قانونی بیت کوین متأثر از این ابهام‌ها است؛ ازجمله این که با یک دارایی دیجیتال و غیرمتمرکز جهانی که قرار نیست هیچ حزب یا سازمانی آن را کنترل کند، چگونه برخورد کنند. یا این که شکل جدیدی از ارزهای مقاوم در برابر سانسور، چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد. برخی دیگر مانند السالوادور نیز از ابتدا در زمرهٔ کشورهای پذیرنده بیت کوین قرار گرفته‌اند.

به گزارش ارز دیجیتال، در این مقاله از وضعیت قانونی بیت کوین در کشورها و حتی شرکت‌های مختلف خواهیم گفت و با مواردی آشنا خواهیم شد که بیت کوین در آن‌ها به‌شکلی قانونی استفاده می‌شود.

کدام کشورها بیت کوین را پذیرفته‌اند؟

کشورهای پذیرنده بیت کوین و دوست‌دار ارز دیجیتال ویژگی‌های مشترکی دارند؛ اغلب آنها محیط نظارتی تعریف‌شده‌‌ای دارند که موجب شفافیت قانونی و حمایت از سرمایه‌گذارن می‌شود. وضعیت قانونی بیت کوین در این کشورهای پذیرنده بیت کوین، با طبقه‌بندی ارزهای دیجیتال به‌عنوان دارایی‌های مشمول مالیات بر سرمایه همراه است یا معافیت‌های مالیاتی برای فعالیت‌های خاص مرتبط با ارز دیجیتال در مسیر رفع مشکلات قانونی در نظر گرفته‌‌اند.

همچنین هرکدام از کشورهای پذیرنده بیت کوین در چهارچوب‌های روشن قانونی خود توانسته‌اند در زمینه‌های مختلف ارز دیجیتال توسعه پیدا کنند؛ مثلاً مالت خود را به‌عنوان مرکز جامع بلاک چین تثبیت کرده است؛ یا استونی با برنامه اقامت الکترونیکی و پشتیبانی از تجارت دیجیتال شناخته شده است.

به‌علاوه، این کشورها به ارتقای نوآوری بلاک چین و جذب شرکت‌ها در صنعت ارزهای دیجیتال علاقه نشان می‌دهند. آنها اغلب زیرساخت‌های داخلی مطلوبی مانند شتاب‌دهنده‌ها و انجمن‌های حمایت از استارتاپ‌ها دارند. در ادامه به موقعیت بیت کوین در کشورهای پذیرنده بیت کوین می‌پردازیم که دوست‌دار حوزهٔ ارزهای دیجیتال هستند.

السالوادور

السالوادور یکی از دو کشوری است که تاکنون بیت کوین را به‌عنوان ارز قانونی به رسمیت شناخته است. کنگره السالوادور در سال 2021 لایحه‌ای را دراین‌باره تصویب کرد و خرید کالاها و خدمات با ارز دیجیتال به‌شکل قانونی در این کشور امکان‌پذیر شد.

ایالات متحده آمریکا

شبکه اجرای جرایم مالی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (FinCEN) از سال 2013 دستورالعملی را درباره بیت کوین صادر کرده است. وزارت خزانه‌داری، بیت کوین را به‌عنوان ارز قابل تبدیلی تعریف کرده است که ارزش آن معادل با ارز واقعی است.

وضعیت قانونی بیت کوین در ایالات متحده، به این صورت است که هر نهادی که بیت کوین را مدیریت یا مبادله می‌کند، مانند صرافی‌های ارز دیجیتال، تحت تعریف کسب و کار خدمات پولی (MSB) قرار می‌گیرد؛ به‌این‌ترتیب، تابع قانون رازداری بانکی است، باید در خزانه‌داری ایالات متحده ثبت‌نام کرده و درباره تراکنش‌های بیش از 10 هزار دلار گزارش ارائه کند.

علاوه‌براین، خزانه‌داری ایالات متحده استراتژی‌هایی برای کمک به فرایندهای قانونی برای توسعه مقررات، همراه با تعیین اولویت‌های ملی برای ردیابی و گزارش ارزهای دیجیتال ایجاد کرده‌ است.

مالت

مالت با ایجاد فضای نوآوری و رشد، خود را به‌عنوان یک مرکز جهانی برای شرکت‌های بلاک چین و ارزهای دیجیتال تثبیت کرده است. قانون دارایی‌های مالی مجازی (VFA)، یکی از ابتکارات این کشور در این حوزه و در واقع یک چارچوب قانونی جامع است که در این کشور برای صنعت ارزهای دیجیتال طراحی شده است.

این کشور ساختار مالیاتی مطلوبی را برای مشاغل درگیر در صنایع بلاک چین و ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند و به آنها امکان رشد و سرمایه‌گذاری می‌دهد؛ از جمله شامل مشوق‌های مالی است به شرکت‌ها کمک می‌کند بیشتر سود خود را حفظ کنند و با معافیت‌های مالیاتی و نرخ‌های مالیات پایین‌تر گسترش پیدا کنند.

آلمان

آلمان در زمینه ارزهای دیجیتال به مدرن‌بودن و آینده‌نگر بودن شهرت دارد. این کشور بیت کوین را به‌عنوان وسیله مبادله قانونی برای تراکنش‌ها به رسمیت شناخته است. آلمان مقررات سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از کلاهبرداری و پول‌شویی و حفظ یکپارچگی ارزهای دیجیتال وضع کرده است. این کشور تعهد خود را به حمایت از صنعت ارزدیجیتال امن با بررسی و رسیدگی به خطرات احتمالی و اجرای استانداردهای دقیق نشان می‌دهد.

دولت آلمان ارزهای دیجیتال را به‌عنوان پول خصوصی به‌جای یک ارز یا دارایی خارجی در نظر می‌گیرد و به افراد و شرکت‌هایی که در تراکنش‌های رمزنگاری مشغول هستند، شفافیت و چارچوب مالیاتی مشخصی ارائه می‌دهد. این روش الزامات گزارش مالیاتی را ساده می‌کند و راهنمایی برای محاسبه سود یا زیان سرمایه ناشی از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را امکان‌پذیر می‌کند.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به‌عنوان دارایی‌های دیجیتال به رسمیت می‌شناسد. استفاده از بیت کوین در اتحادیه اروپا غیرقانونی نیست؛ با این حال، سازمان بانکداری اروپا که مرجع تنظیم‌کننده ارز در اتحادیه است، اعلام کرده که فعالیت‌های دارایی‌های دیجیتال خارج از کنترل است و همچنان به مردم و مشاغل در مورد خطرات ارزهای دیجیتال هشدار می‌دهد.

در سال 2020، کمیسیون اروپا پیشنهاد قانونی برای تنظیم مقررات دارایی‌های دیجیتال را نهایی کرد که مورد تأیید قرار گرفت. این پیشنهاد طی دو سال بعد اصلاح شد و در سال 2023، پارلمان اروپا مقررات بازار دارایی‌های دیجیتال (MiCA) را تصویب کرد. همچنین مقررات مربوط به دارایی‌های دیجیتال و استیبل‌ کوین‌ها تا اوایل سال 2025 اجرایی خواهد شد.

کانادا

آژانس درآمد کانادا (CRA)، بیت کوین ایالات متحده را به‌عنوان یک ارز برای اهداف مالیات بر درآمد در نظر می‌گیرد. هر گونه درآمد حاصل از تراکنش با استفاده از بیت کوین، درآمد کسب‌وکار یا سود سرمایه محسوب می‌شود و باید گزارش شود.

کانادا خود را به‌عنوان مرکزی برای پیشرفت‌های تکنولوژیکی در تجارت تثبیت کرده است و به یک رهبر جهانی در توسعه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. ساختار نظارتی کاملاً تعریف‌شده کانادا بین حفاظت از منافع سرمایه‌گذاران و تقویت نوآوری تعادل ایجاد کرده است.

استرالیا

اداره مالیات استرالیا، مانند کانادا، بیت کوین را دارایی مالی باارزشی می‌داند که ممکن است در صورت وقوع رویدادهای خاص مشمول مالیات شود؛ مثلاً در معامله، مبادله، فروش، هدیه و تبدیل آن به ارز فیات یا استفاده از بیت کوین برای خرید، مالیات بر سود سرمایه اعمال می‌شود.

همچنین سوابق هر تراکنش با استفاده از بیت کوین برای مقاصد مالیاتی باید ثبت و نگهداری شود. در استرالیا برای بیت‌کوین‌های شخصی مالیاتی در نظر گرفته نمی‌شود.

فرانسه

فرانسه مقرراتی را برای ارزها و دارایی‌های دیجیتال با کد پولی و مالی (MFC) مشخص و اجرا کرده‌ است. دولت فرانسه دارایی‌های دیجیتال را به‌عنوان توکن‌های کاربردی، توکن‌های پرداخت و توکن‌های امنیتی (توکن اوراق بهادار) تعریف کرده است. خدمات دارایی دیجیتال، مانند مراکز خرید و فروش یا مشاوره ارز دیجیتال هم باید طبق مقررات این کد عمل کنند.

سنگاپور

سنگاپور با یک چهارچوب قانونی قوی، از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین استقبال کرده است. قوانین مالیاتی سنگاپور معافیت‌های مالیاتی را برای انواع خاصی از توکن‌های دیجیتالی امکان‌پذیر می‌کند و به سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها ساختار شفافی برای پرداخت مالیات ارائه می‌دهد.

هلند

محیط نظارتی برای فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در هلند درحال ‌توسعه است. برای اطمینان از انطباق، کشور قانون «مشتری خود را بشناسید» (KYC) و قانون مبارزه با پولشویی (AML) را وضع کرده است. هلند قوانین مالیاتی سودمندی دارد که ارزهای دیجیتال را به‌عنوان دارایی‌های مشمول مالیات بر سود سرمایه در نظر‌می‌گیرد.

استونی

استونی خود را به‌عنوان مروج ارز دیجیتال معرفی کرده است؛ شرکت‌های دیجیتال و نوآوری را تقویت می‌کند. این کشور برنامه اقامت الکترونیکی را راه‌اندازی کرد که به مردم و کسب‌وکارها امکان می‌دهد از خدمات دیجیتال از راه دور استفاده کنند.

مقررات مالیاتی استونی در زمینه ارز دیجیتال سودمند است و معافیت‌های مالیاتی را برای عملیات‌های خاص مرتبط با آن ارائه می‌کند. همچنین محیط نظارتی آن وضوح و اطمینان قانونی را برای ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد.‍

 پرتغال

پرتغال مکان مناسبی برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال است و محیطی مالیاتی به سود ارزهای دیجیتال ایجاد کرده‌است. این کشور افراد را از مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌کند و نرخ‌های مالیاتی مطلوبی برای عملیات مربوط به ارزهای دیجیتال دارد.

علاوه‌براین، پرتغال حمایت خود را از نوآوری بلاک چین نشان داده است و چارچوب نظارتی واضحی برای دارایی‌های دیجیتال ارائه داده است.

لوکزامبورگ

لوکزامبورگ فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال را پذیرفته است. این کشور خود را به‌عنوان مرکز مالی بزرگی معرفی کرده است که به سرمایه‌گذاران محیط نظارتی ارائه می‌‌دهد؛ به‌این‌ترتیب امنیت و ایمنی قانونی را تضمین می‌کند.

آفریقای جنوبی

دومین کشوری که بیت کوین را به‌عنوان ارز رسمی پذیرفته است، آفریقای جنوبی است. اولی السالوادور و دومی جمهوری آفریقای مرکزی است که بیت کوین را در سه ماهه دوم سال 2022 به‌عنوان یک ارز قانونی پذیرفت.

رژیم صهیونیستی

در اسرائیل استفاده از ارزهای دیجیتال آزاد است و بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال و بازرگانان در سراسر کشور بیت کوین را به‌عنوان پرداخت می‌پذیرند.

مقامات مالیاتی در اسرائیل در حال حاضر بیت کوین را یک ارز، اوراق بهادار یا دارایی نمی‌دانند؛ با‌این‌حال، زمانی که فروشنده بیت کوین را می‌فروشد، 25 درصد مالیات بر سود سرمایه بدهکار می‌شود.

شرکت‌هایی که بیت کوین را به‌عنوان روش پرداخت قبول می‌کنند

تعداد زیادی از شرکت‌های شناخته‌شده، از غول‌های تجارت الکترونیک گرفته تا رستوران‌های زنجیره‌ای، شرکت‌های فناوری و ارائه‌دهندگان خدمات مالی بیت کوین را به‌عنوان روش پرداخت پذیرفته‌اند. در ادامه به پنج شرکت بزرگی می‌پردازیم که بیت کوین را به‌عنوان روش پرداخت پذیرفته‌اند.

گوچی (Gucci)

از اواسط سال 2022، گوچی پرداخت‌های ارز دیجیتال در فروشگاه‌های منتخب در سراسر ایالات متحده را شروع کرد. این ابتکار به‌تدریج درطول تابستان همان سال گسترش یافت و در تمام بوتیک‌های گوچی در آمریکای شمالی اعمال شد.

این برند لوکس و مشهور ایتالیایی بیش از 10 ارز دیجیتال از جمله بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم، لایت کوین، دوج کوین، شیبا اینو و پنج استیبل کوین را می‌پذیرد.

پی پال (PayPal)

در سال 2021، این غول پرداخت، امکان خرید، فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال منتخب را مستقیماً از طریق پلتفرم خود معرفی کرد. این ویژگی درابتدا فقط برای کاربران مقیم ایالات متحده در دسترس بود.

در دسامبر 2022، با اعلام شراکت با متامسک (Metamask)، در این زمینه پیشرفت چشمگیری کرد. این همکاری به کاربران این امکان را می‌دهد که با استفاده از کیف پول متامسک به حساب‌های پی‌پال خود دسترسی داشته باشند و ارزهای دیجیتال را مستقیماً خریداری کنند.

مسترکارت (Mastercard)

مسترکارت مدت‌هاست استفاده از ارزهای دیجیتال را به‌عنوان روش پرداخت از طریق پلتفرم خود تسهیل کرده است و با بازیگران برجسته این صنعت مانند متامسک و مون‌پی (MoonPay) همکاری می‌کند. این شرکت ارزش ارزهای دیجیتال را به‌عنوان ارزهای قانونی و ملموس می‌شناسد. در ماه‌های پایانی سال 2022، این شرکت پیشرو در شبکه‌های پرداخت با هشت استارت‌آپ با هدف افزایش دسترسی به ارزهای دیجیتال همکاری کرد.

توییچ (Twitch)

محبوب‌ترین پلتفرم استریم در جهان، به کاربران اجازه می‌دهد از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای کمک‌های مالی و اشتراک استفاده کنند. با عضویت یا مشارکت سابس (Subs)، کاربران می‌توانند ماهانه از تولیدکننده‌های موردعلاقه خود حمایت کنند و با طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و لایت کوین پرداخت انجام دهند.

ویزا (Visa)

از سال 2020، ویزا با چندین صرافی ارزهای دیجیتال همکاری کرده است. ویزا به کاربران این امکان را می‌دهد که با استفاده از کارت‌های نقدی از ویزا به‌عنوان شبکه پرداخت استفاده کنند و با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال پرداخت انجام دهند. این ابتکار فرصت‌های جدیدی را برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است و به آن‌ها اجازه می‌دهد از دارایی‌های دیجیتال خود برای تراکنش‌های روزمره به‌طور یکپارچه استفاده کنند.

از فروشگاه‌های فیزیکی در کشورهای پذیرنده بیت کوین و دوستدار ارز دیجیتال می‌توان به برگرکینگ در ونزوئلا، ماشین‌های فروش کوکاکولا در استرالیا و نیوزلند اشاره کرد.

کشورهایی که استفاده از بیت کوین در آن‌ها محدود یا غیرقانونی است

همان‌طور که گفتیم بسیاری از کشورها هنوز تردیدهای جدی درباره استفاده از ارز دیجیتال به‌عنوان ارز قانونی دارند؛ نتیجه این تردیدها طیف وسیعی از تصمیم‌ها را در پی داشته است از جمله کاملاً غیرقانونی اعلام کردن تا وضع قوانین سخت‌گیرانه درباره استفاده از آن.

  • بحرین: برای استفاده از خدمات ارز دیجیتال در بحرین به مجوز نیاز دارید.
  • چین: چین سال‌ها درباره ارزهای دیجیتال تحقیق کرده است؛ اما با احتیاط در این بازار حرکت می‌کند و طیف وسیعی از قوانین را دراین‌باره وضع کرده است.
  • هنگ کنگ: این کشور در حال تدوین قانونی است که ممکن است تجارت کریپتو را محدود به افرادی کند که بیش از 1 میلیون دلار سرمایه‌گذاری دارند.
  • ایران: موسسه‌های مالی در ایران اجازه مدیریت ارزهای دیجیتال را ندارند؛ اما استفاده از آن آزاد است.
  • قزاقستان: بانک ملی این کشور محدودیت‌های سنگینی برای ارزهای دیجیتال تعیین کرده است و استفاده از آن کاملاٌ ممنوع است.
  • روسیه: استفاده از بیت کوین در روسیه، قانونی اما محدود است. بانک‌ها و صرافی ها باید در بانک مرکزی ثبت شوند و ارز دیجیتال به‌عنوان روش پرداخت شناخته نمی‌شود.
  • عربستان سعودی: زمانی بیت کوین در این کشور ممنوع بود. امروزه قانونی اعلام شده است؛ اما بانک‌ها اجازه ندارند در آن مشارکت کنند.
  • ترکیه: در ترکیه ارزهای دیجیتال در بانک‌ها به‌عنوان دارایی مالی اعتبار ندارند و به‌عنوان روش پرداخت شناخته نمی‌شوند.
  • ویتنام: بیت کوین هنوز در روابط تجاری بانک دولتی ویتنام ممنوع است. مالکیت و تجارت ارز دیجیتال برای مردم آزاد است.
  • الجزایر: این کشور با این استدلال که ارز دیجیتال هیچ پشتوانه فیزیکی ندارد آن را ممنوع کرده است.
  • بولیوی: بانک مرکزی بولیوی استفاده از ارز دیجیتال را به‌دلیل ماهیت غیرقانونی آن ممنوع کرده است.
  • بنگلادش: این کشور به‌دلیل احتمال پول‌شویی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را غیرقانونی می‌داند.
  • جمهوری دومینیکن: این کشور با استناد به اینکه ارزهای دیجیتال پول نیستند، آنها را غیرقانونی اعلام کرده است.
  • غنا: ارزهای دیجیتال در غنا غیرقانونی است؛ باابن‌حال بانک غنا پتانسیل بلاک چین را می‌بیند و درحال ارزیابی نحوه تطبیق آن با ساختار مالی این کشور است.
  • نپال: بانک مرکزی نپال بیت کوین را به‌دلیل اینکه آن را ارز قانونی نمی‌داند، ممنوع کرده‌ است.
  • جمهوری مقدونیه: در این کشور به شهروندان هشدار داده‌اند که نمی‌توانند اوراق بهادار ارز دیجیتال در خارج از کشور داشته باشند و ارز دیجیتال غیرقانونی است.

کشورهایی که پتانسیل استفاده از بیت کوین را در آینده دارند

در برخی از کشورها ارز دیجیتال به‌عنوان روش پرداخت پذیرفته شده است. همچنین در این کشورها مقرراتی در حال تدوین است که ارز دیجیتال را به‌عنوان بخشی از سیستم مالی تعریف می‌کند.

هند

موضع هند در قبال ارزهای دیجیتال پیچیده است و با گذشت زمان تکامل یافته است. وزیر دارایی هند متعهد شد که استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را برای مقاصد غیرقانونی در هند حذف کند و از فناوری بلاک چین در سیستم‌های پرداخت پشتیبانی کند.

بانک مرکزی هند در ابتدا ممنوعیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال را برای نهادهای تحت مقررات خود اعمال کرده بود که این ممنوعیت بعدها لغو شد.

ژاپن

در ژاپن، استفاده از بیت کوین قانونی است، اما نوعی دارایی ذخیره‌شده در یک سیستم مجازی شناخته می‌شود نه یک ارز قانونی. دولت ژاپن در مصوبه مجلس در سال 2014 بیت کوین را به رسمیت نشناخت و معامله بانک‌ها و شرکت‌های اوراق بهادار را با ارزهای دیجیتال غیرقانونی اعلام کرد. همچنین در این مصوبه، کسب‌وکارهایی که از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند به رعایت قواعد و مقررات خاصی الزام شدند.

مکزیک

بیت کوین از سال 2017 در مکزیک قانونی شده است. این کشور قصد دارد آن را به عنوان یک دارایی مجازی تحت قانون فین‌تک (تکنولوژی مالی) تنظیم کند.

امارات متحده عربی

بانک مرکزی امارات متحده عربی، هنوز ارز دیجیتال را به‌عنوان نوعی پرداخت به رسمیت نمی‌شناسد؛ اما درحال تدوین مقررات جدیدی برای بسیاری از خدمات پرداخت با استفاده از توکن‌ها است.

مزایا و ریسک‌های قانونی‌شدن استفاده از بیت کوین

استفاده از ارزهای دیجیتال به‌عنوان ارز قانونی در هر کشوری همان‌قدر که ممکن است سودمند باشد، نگرانی‌هایی هم برای دولت‌ها در پی دارد. در حالی که بیت کوین در بسیاری از نقاط جهان مورداستقبال قرار می‌گیرد، چندین کشور به‌دلیل ماهیت غیرمتمرکز ارز دیجیتال، آن را تهدیدی برای سیستم‌های مالی فعلی خود می‌دانند. همچنین نگران استفاده از آن برای فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر، پول‌شویی و تروریسم هستند.

از طرف دیگر فناوری بلاک چین و نوآوری در پدیده ارزهای دیجیتال، به‌عنوان وسیله پرداخت، شرکت‌ها و کارآفرینان را به سرمایه‌گذاری در این زمینه و درنتیجه ایجاد شغل و توسعه اقتصادی ترغیب می‌کند.

همچنین افزایش شفافیت با استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند فساد و پولشویی را کاهش دهد. تمرکززدایی ممکن است باعث بهبود ثبات مالی شود و نیاز به واسطه‌های متمرکز در سیستم مالی را کاهش دهد. همچنین ارز دیجیتال به مردم اجازه می‌دهد تا به‌سرعت و به‌راحتی تراکنش مالی انجام دهند. این ویژگی برای کسانی که نمی‌توانند از خدمات بانکی استفاده کنند، بسیار سودمند است. افزایش مشارکت مالی درنهایت به جوامع جدید قدرت می‌دهد تا ارزش تجاری ایجاد کنند.

چرا وضعیت قانونی بیت کوین در همه کشورها شفاف نیست؟

این که آیا می‌توانید از بیت‌کوین استفاده کنید یا نه، بستگی به کشوری دارد که در آن هستید. مقام‌های مالیاتی و سازمان‌های اجرایی هنوز به نتایج قطعی و مشترکی درباره کنترل ارز های دیجیتال نرسیده‌اند. همچنین بسیاری از مصرف‌کنندگان هنوز به‌صورت دقیق نمی‌دانند که می‌توانند به‌راحتی از این نوع ارز در معامله‌های خود استفاده کنند یا خیر.

ابهام در عملکرد بیت کوین

بی‌ثباتی و ابهام یکی از دلایل این سردرگمی درباره وضعیت قانونی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین است. پدیده بیت کوین لایه‌های و جنبه‌های متعددی دارد که به شکل‌های مختلف در مقابل سرمایه‌گذاری‌های سنتی قرار می‌گیرند.

هر فعالیتی به مقررات خاص خود نیاز دارد؛ به‌همین‌دلیل درک عمیق از عملکرد بیت کوین، نحوه تنظیم آن و چگونگی تعیین مالیات بر سود آن از جمله مشکلاتی است که وضعیت قانونی بیت کوین را در جهان نامشخص می‌کند.

پیچیدگی در مدیریت

احزاب قانونی نمی‌توانند به اشخاص غیرمجاز اجازه مدیریت ارزهای دیجیتال را بدهند؛ همان‌طور که نمی‌توانند به هر کسی اجازه دهند که ارزهای فیات آن‌ها را مدیریت کند.

هدف تنظیم‌کننده‌ها ایجاد دستورالعمل‌های جدید برای کسب‌وکارهایی است که ارزهای دیجیتال را نگهداری و مدیریت می‌کنند که کار بسیار پیچیده‌ای است.

محدودیت مقررات

مقررات ممکن است درنهایت بتواند بر نحوه عملکرد ماینینگ برای هر شبکه نظارت کند. شاید بتوان این مقررات را با توجه به دلایل داخلی یا تجاری استفاده از بیت کوین و سطح درآمد سالانه افراد و شرکت‌ها از آن تنظیم کرد؛ یا اینکه ممکن است برخی از شرکت‌ها درآمدهای حاصل از بیت کوین را به کارکنان پرداخت کنند که این موضوع هم مقررات خاص خود را می‌طلبد.

کمبود دانش ارز دیجیتال

از طرف دیگر انواع مختلفی از مفاهیم، عملکردها و درآمدهای ارزدیجیتال وجود دارد که شهروندان عادی درک نمی‌کنند. دانش و تکنولوژی در حوزه ارزهای دیجیتال به‌سرعت در حال رشد است و وضع قوانین دولتی برای این فناوری فرایندی پیچیده و زمان‌بر است.

علاوه‌ بر این‌ها، جهانی‌شدن و آزادی شهروندان برای استفاده از بیت کوین در همه جای دنیا همزمان با توسعه آن یکی از مسائل مهم کشورها در این زمینه است. با‌این‌حال کشورهایی در این زمینه توانسته‌اند که چارچوب‌ها و قوانین مورد نیاز را تنظیم و اجرا کنند.

چطور وضعیت قانونی بیت کوین در کشورها را ببینیم؟

اگر از ارز دیجیتال برای استفاده‌های شخصی و تجاری قانونی استفاده می‌کنید، دلیلی ندارد نگران باشید. هیچ‌کس شما را به‌دلیل استفاده از ارزدیجیتال زندانی نمی‌کند. بااین‌حال اگر از وضعیت قانونی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین در جهان مطلع نباشید ممکن است استفاده از آن در موقعیت‌های مختلف مشکلاتی برای شما به‌وجود بیاورد.

مقررات ارزهای دیجیتال در سرتاسر جهان در حال تحول هستند؛ زیرا همچنان کشورها در زمینه پذیرش ارز دیجیتال در شرایط و مراحل متفاوتی قرار دارند. از این بخش از وب سایت کوین مارکت کپ می‌توانید آخرین وضعیت ارزهای دیجیتال را از نظر قانونی در جهان مشاهده کنید.

سوالات متداول (FAQ)

کدام کشور بیت کوین را قانونی کرده است؟

تنها کشورى که بیت کوین را به عنوان پول رایج پذیرفته است، السالوادور است.

بیت کوین در کجا پذیرفته می‌شود؟

برخی شرکت‌های بزرگ مثل ساب‌وِی، برگر کینگ، اکسپرس وی‌پی‌ان و نیواِگ بیت کوین را قبول می‌کنند. شرکت‌هایی مثل آمازون و پلی استیشن نیز به کاربران اجازه می‌دهند بیت کوین را به کارت هدیه تبدیل کنند.

کدام کشور برای بیت کوین بهترین است؟

مالتا، سنگاپور، پرتغال، سوئیس، استونی، آلمان، اسلوونی و کانادا از جمله بهترین کشورها برای فعالیت با بیت کوین هستند.

کدام کشور بیت کوین را نمی‌پذیرد؟

چین و عربستان سعودی از جمله کشورهایی هستند که استفاده از بیت کوین در آن‌ها غیرقانونی است.

آیا بیت کوین در آلمان پذیرفته می‌شود؟

بله، خرید و فروش بیت کوین در آلمان قانونی است و دولت دخالتی در آن ندارد.

نتیجه‌گیری

به‌دلیل ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، ممنوع‌کردن آنها غیرممکن است. بسیاری از افراد در دنیا در آن از سایت‌ها و پلت‌فرم‌هایی مانند لوکال بیت کوین (Local Bitcoins)، پَکس‌فول (Paxful) یا بیسک (Bisq) برای تجارت به‌وسیله بیت کوین استفاده می‌کنند.

حجم چشمگیر معامله‌ها در این سایت‌ها نشان می‌دهد هیچ دولتی قدرت ممنوع‌کردن واقعی بیت کوین را ندارد؛ مگر اینکه استفاده از اینترنت را برای کل کشور ممنوع کند؛ بنابراین کشورهای پذیرنده بیت کوین، سایر ارزهای دیجیتال و فناوری‌های مرتبط، رهبران جهانی این پدیده انقلابی خواهند بود.

بااین‌حال قانونی‌کردن ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک روش پرداخت می‌تواند منافع و خطراتی را هم برای برخی کشورها به همراه داشته باشد. زمان نشان خواهد داد که کدام کشورها می‌توانند با موفقیت با چالش‌های ارز دیجیتال مقابله کنند و از پتانسیل‌های آن برای رشد و توسعه استفاده کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر