قطار تزانزیتی تهران- چین در پل سفید مازندران ایستاد؛ برای تست ایمنی

این قطار به طول تقریبی ۷۰۰ متر از مسیر ریلی گردنه های سوادکوه سرازیر که در روند بررسی واگن‌ها به ۲ قسمت و با چهار دیزل از فیروزکوه به سوادکوه جا به جا شد و پس از بررسی کامل بخش های ایمنی و سیر حرکت، مسیر خود را به سمت بندر امیر آباد ادامه داد.

روابط عمومی راه آهن شمال شامگاه دوشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قطار تهران- چین با توقف در ایستگاه پل‌سفید بررسی ایمنی شد.
 
به گزارش ایرنا؛ نخستین قطار ترانزیتی ایران به مقصد چین که یکشنبه 31 تیر از تهران به سمت اینچه برون حرکت کرده است، برای انجام آزمایش ایمنی در بررسی ترمز و صدور مجوز به علت متراژ بالای این قطار باری امروز دوشنبه حدود 2 ساعت در ایستگاه پل سفید توقف کرد.
 
این اطلاعیه می افزاید: این قطار به طول تقریبی 700 متر از مسیر ریلی گردنه های سوادکوه سرازیر که در روند بررسی واگن‌ها به 2 قسمت و با چهار دیزل از فیروزکوه به سوادکوه جا به جا شد و پس از بررسی کامل بخش های ایمنی و سیر حرکت، مسیر خود را به سمت بندر امیر آباد ادامه داد.
 
به گزارش ایرنا، فعالیت راه‌آهن شمال به عنوان بخشی از راه‌آهن سراسری ایران از سال 1316 آغاز شد و از همان زمان به عنوان عنصری برجسته از مدرنیته در زندگی مردم منطقه جا باز کرد.
 
جاذبه‌های معماری و صنعتی این مسیر ریلی از یک سو و پیوند عمیق آن با فضای اجتماعی، اقتصاد و صنعت در مازندران از سوی دیگر سبب شد که راه‌آهن و قطار به جزئی جدانشدنی و کاملا پررنگ از زندگی روزمره تبدیل شود.
 
سوم مرداد 1400 برابر با 25 جولای 2021 در چهل‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو رای نهایی برای پرونده ثبت جهانی راه‌آهن سراسری ایران صادر شد و این زیرساخت مهم حمل‌ونقلی ایران و منطقه، به عنوان نخستین اثر صنعتی ایران و بیست‌وپنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس کشور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. مسیری با طول تقریبی یک‌هزار و 400 کیلومتر که اکنون طولانی‌ترین راه‌آهن تاریخی جهان و پنجمین مسیر ریلی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.
 
زیباترین و منحصربه‌فردترین قسمت این مسیر یک‌هزار و 400 کیلومتری تاریخی و جهانی که از بندرترکمن در استان گلستان تا بندر امام خمینی(ره) ادامه دارد، از مازندران و دل رشته‌کوه‌های البرز می‌گذرد.
 
پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن سراسری شمال - جنوب ایران در یونسکو به هشت ناحیه با ویژگی‌های مشترک اقلیمی در داخل هر ناحیه و متمایز با سایر نواحی تقسیم شده و 89 ایستگاه منتخب نیز به‌دلیل اهمیت ارزش‌های تاریخی و کارکردی مورد مطالعه و مستندنگاری قرار گرفت.
 
بر همین اساس نیز مقرر شد در هشت استان پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران تاسیس و فعال شود که مازندران با توجه به جذابیت‌های تاریخی و طبیعی مسیر راه‌اهن شمال در این زمینه پیشگام و آبان سال گذشته با معرفی سرپرست پایگاه، نخستین واحد از پایگاه‌های استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران در این استان راه‌اندازی شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر