وبلاگ مشرق

لطفا دوباره شروع نکنید آقای ظریف! / انتظار عجیب عضو جبهه پایداری از پزشکیان

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: در کشورهای کاپیتالیستی هم دولت به فرادستان نمی‌گوید که هرطور خواستید مدرسه، معلم و محتوای آموزشی داشته باشید.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

یک بی‌عدالتی بزرگ در آموزش و پرورش

لطفا دوباره شروع نکنید آقای ظریف! / انتظار عجیب عضو جبهه پایداری از پزشکیان

سیدمحمد بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درواکنش به اینکه اکنون برای فرادستان جامعه _و قشر برخوردار_ مدارس و امکاناتی بسیار ممتاز وجود دارد، در حالی که مابقی مردم باید به مدرسه‌های دولتی با امکانات کم بروند، گفت:

"حتما این برداشت که دهک‌های بالای اقتصادی کاملا مختار باشند که محیط ممتاز و سراپا متفاوتی برای خود بسازند، برداشت ناصحیحی‌ است و حتی در کشورهای کاپیتالیستی نیز مقبول نیست. در آن کشورها هم دوران مدرسه و آموزش عمومی طبقه‌بندی نمی‌شود. ممکن است در آموزش عالی چنین باشد، اما در آموزش عمومی چنین نیست. در دوره‌ی آموزش عمومی چه برای ثروتنمدان و چه برای تهی‌دستان این دولت‌ها هستند که امر آموزش را راهبری می‌کنند. با اطمینان می‌گویم که در کشورهای کاپیتالیستی هم دولت به فرادستان نمی‌گوید که هرطور خواستید مدرسه، معلم و محتوای آموزشی داشته باشید. مجددا تاکید می‌کنم که نه در مورد کشورهای سوسیالیستی بلکه در مورد کشورهای کاپیتالیستی صحبت می‌کنم. من پیش‌تر هم اشاره کردم، معنی عدالت این نیست که امکانات را از مناطق برخودار بگیریم و به مناطق محروم بدهیم، بلکه در توزیع منابع باید به سمت کاهش تبعیض برویم. "[1]

*این بسیار دردآور است که دانش آموزی به صرف امکانات خانواده اش بتواند از تحصیلات عمومی با کیفیت تری برخوردار باشد و بقیه مجبور باشند به کیفیت معمولی یا کم بسنده کنند.

این امر صراحتا مغایر عدالت و حکمرانی پیشرفته اسلامی است و صحبت های آقای بطحایی در این زمینه کاملا صحیح است.

از آسیب های مسئله مذکور همین بس که شاهدیم پذیرفته شدگان دانشگاه و سطوح عالی به مرور صرفا برخاسته از یک طبقه خاص اجتماعی هستند و در جمع آنها جایی برای بچه های متعلق به خانوارهای معمولی جامعه و یا خانواده های فقیر نیست.

دقت شود که پذیرفته شدن افراد متعلق به دهک های بالای جامعه در مقاطع آموزش عالی لزوما نشان استعداد نیست و این بچه ها به صرف داشتن امکانات آموزشی بیشتر است که رموز و آموزش های لازم برای قبول در کنکور را در می یابند. امکاناتی که البته سایر طبقات جامعه عموما از آن برخوردار نیستند.

وزارت آموزش و پرورش و کلیت دولت حتما بایستی نسبت به این مسئله اهتمام ویژه ای داشته باشند و بدانند که "مدارس ویژه" با اصل عدالت در تضاد است.

***

لطفا دوباره شروع نکنید آقای ظریف!

لطفا دوباره شروع نکنید آقای ظریف! / انتظار عجیب عضو جبهه پایداری از پزشکیان

محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم عصر یکشنبه گذشته طی سخنانی در نشست «واکاوی گفتمان دولت چهاردهم» که در محل فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، گفته است:

"با شکستن سد اف ای تی اف و هسته‌ای می‌توانیم موفق باشیم. "

به گزارش اعتمادآنلاین، او تصریح می کند: آنهایی که از مذاکره می‌ترسند خودشان را باور ندارد. نگاه تهدید محور ناشی از عدم خودباوری است. دولت آقای پزشکیان دولت صلح و دولت فرصت محور است نه دولت تهدید محور. [2]

*آقای ظریف در 64 سالگی اما مثل جوانان سیاست ورزی می کنند و این اصلا خوب نیست!

ما ملتمسانه از دکتر ظریف می خواهیم که تجربیات شکست خورده دولت اعتدال و آنهمه گره زدن معیشت مردم و اقتصاد کشور به FATF و برجام و... را از یاد نبرند.

گره زدن هایی که موجب خلل در کار کشور و معطل گذاشتن ظرفیت ها شد و دست آخر هم به جز "خسارت محض" هیچ آورده ای برای روحانی و ظریف نداشت.

واقعا چرا آقای ظریف آن تجربه سترگ و البته تلخ 8 ساله را به یکسو نهاده و دوباره حرفی را بر زبان می آورد که حتی نوجوانان دبیرستانی هم می دانند درست نیست!

ما بعنوان رقیب، حتما تلاش و تقلای آقایان پزشکیان و ظریف برای رفع تحریم ها را ارج می نهیم و به راهکارهای انتخابی آنان که برای 4 سال مورد تأیید مردم هم قرار گرفته است احترام می گذاریم. ولی هیچیک از این رخدادها نمی تواند رافع عقلانیت باشد.

و عقلانیت حکم می کند که آقایان در کنار پیگیری راهکارهای خود برای بهبود بیشتر اوضاع کشور اما تجربه تلخ 8 ساله دولت اعتدال در بحث تحریم و برجام و... را از یاد نبرند و اقلا تز "گره زدن همه امورات کشور به برجام و FATF" را دیگر پی نگیرند.

ما حرف های منتقدان معقول آن 8 سال را مجددا به آقای ظریف یادآوری می کنیم که مشکل کشور ما سوء مدیریت است و کمتر از 20 درصد مشکلات کشور به تحریم ها ربط دارد.

به دیگر سخن اینکه دولت تازه استقرار یافته باید بخش اعظم همّ و غمّ خود را به جای مذاکره و... بر بهبود مدیریت و به کارگیری رجال کارآمد متمرکز کند.

***

انتظار عجیب عضو جبهه پایداری از پزشکیان!

لطفا دوباره شروع نکنید آقای ظریف! / انتظار عجیب عضو جبهه پایداری از پزشکیان

قاسم روانبخش، از اعضای جبهه پایداری در مصاحبه با خبرگزاری رسا با طرح انتقاداتی نسبت به طرح پزشکیان برای تشکیل شورای راهبری تشکیل کابینه و نیز با تحسین دولت آیت‌ا... رئیسی گفت: همین دولتی که الان هست را می‌بینیم؛ آیا هیچ کدام از وزرای این دولت به درد نمی‌خورند؟ باید از وزرای این دولت را که کارا و توانمند هستند استفاده شود؛ شعار فراجناحی، عدالت، حکومت عدل علوی برای دکتر پزشکیان است که چنین استفاده‌ای از وزرای پیشین با این شعارها سازگارتر است. [3]

*طبعا به همان میزانی که رئیس جمهور مرحوم از وزرای اصلاح طلب و یا حتی از چهره های منتقد خود در سمت های کلیدی کابینه استفاده می کرد؛ باید انتظار داشت که آقای پزشکیان هم استفاده کند!

لذاست که به نظر می رسد هنوز زمان زیادی مانده تا امثال روانبخش با واقعیت های سیاست و عرصه ملموس آن آشنا شوند.

اگرچه تأکید می شود که اگر دکتر پزشکیان بتوانند یک رجل کارآمد را در دولت سابق بیابند و از آن استفاده کنند؛ یک اقدام قابل تحسین انجام داده اند.

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1507557

2_https://www.etemadonline.com/tiny/news-668111

3_https://rasanews.ir/003CEP

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر