بازیگر برنده اسکار: هالیوود برتری سیاهان را نمی‌پذیرد

فارست ویتاکر بازیگر برنده اسکار درباره سریال «امپراطور اوشن پارک» و این که چطور اقتباس تلویزیونی می‌تواند از شرایط سیاسی کنونی جلوگیری کند، حرف زد.

مهر نوشت: فارست ویتاکر درباره سریال «امپراطور اوشن پارک» و این که چطور اقتباس تلویزیونی می‌تواند از شرایط سیاسی کنونی جلوگیری کند، حرف زد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، ویتاکر در سریالی که با اقتباس از رمان معمایی استیون ال. کارتر ساخته شده، نقش یک نامزد شکست‌خورده محافظه‌کار سیاهپوست برای دادگاه عالی را به تصویر می‌کشد. وی درباره شباهت‌های این نقش با اوضاع فعلی می‌گوید: اگر فکر را برانگیزد، پس من راضی هستم.

استفن ال.کارتر، استاد دانشکده حقوق ییل و نویسنده این رمان، امتیاز کتابش را سال 2002 به مبلغ 4.2 میلیون دلار فروخت و آن زمان دیوید گیتس روزنامه‌نگار پرداخت چنین رقم بزرگی را به سخره گرفت و در یادداشتی برای نیوزویک نوشت: بیش از 4 میلیون دلار برای یک کتاب؟ خب، ممکن است راهی وجود داشته باشد که مثلاً فیلمی با بازی دنزل واشینگتن از آن ساخته شود و مقداری از ارزش رفته، بازگردد.

حالا 22 سال بعد پیش‌بینی گیتس تقریباً محقق شده و اقتباس از این کتاب برای یک سریال تلویزیونی با بازی فارست ویتاکر به جای واشینگتن عملی شده است. در این داستان مهیج، ویتاکر در نقش قاضی الیور گارلند، یک نامزد شکست خورده محافظه‌کار سیاهپوست برای دادگاه عالی بازی می‌کند که بر اثر حمله قلبی از دنیا می‌رود، اما مرگ وی به عنوان بخشی از یک توطئه بزرگتر توسط دخترش ماریا (با بازی تیفانی مک) که پیشتر روزنامه‌نگار بود و برادرش تالکوت (با بازی گرانتهام کلمن) که پروفسور حقوق است، زیر سوال می‌رود.

فکر اقتباس از «امپراطور اوشن پارک» بلافاصله پس از انتشار رمان در 2 ژوئن 2002 وجود داشت و فیلمنامه نویسان متفاوتی از استفن شیف، آتیکا لاک و کاتوری هال در طول سال‌ها برای این کار در قالب پروژه‌های متفاوتی انتخاب شدند.

ویتاکر هم این تلاش ها را به یاد می‌آورد: من از کتاب آگاه بودم، زیرا یادم می‌آید زمانی که جوان‌تر بودم، برای این کار داشتند بازیگر انتخاب می‌کردند. آن موقع حواسم به این پروژه بود و حالا جالب است که خودم با آن همراه شدم.

شرمن پین نویسنده «شرمنده»، در نهایت این مجموعه 10 قسمتی را برای تلویزیون برادران وارنر نوشت. نخستین قسمت این سریال هفته پیش در 14 جولای پخش شد و قسمت‌های جدید به صورت هفتگی به نمایش در می‌آید. شباهت بین سیستم دیپلماتیکی که قاضی گارلند در آن غوطه‌ور است و مسایل واقعی دولتی که هر روز در رسانه‌ها آشکار می‌شود کاملاً واضح است، ولی سریال از جانبداری از هر یک از شخصیت‌ها خودداری می‌کند.

ویتاکر در مصاحبه‌ای با هالیوود ریپورتر درباره اینکه چه نگاهی به قاضی گارلند دارد و اینکه چرا نخبگان سیاه‌پوست در برنامه‌های تلویزیون نادر هستند، صحبت کرده است. است. توضیح اینکه این مصاحبه پیش از انتشار خبر کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری 2024 و حمایت از معاون وی کامالا هریس انجام شده است.

چه چیزی در شخصیت الیور گارلند بیشتر از همه توجه شما را برانگیخت؟

او مرد بسیار پیچیده‌ای است. من همیشه به نقل قول‌های او در مورد رمزها و تاثیر آنها در زندگی گوش می‌دهم. او شرافت و وظیفه‌اش به عنوان عدالت را باور دارد و این رمزی است که او باید بر اساس آن زندگی کند. فکر می‌کردم محافظه‌کاری او جالب است و باید سعی کرد تا بهتر درک شود. این فرصتی است تا مردم را در معرض دنیایی متفاوت قرار دهیم. و من حدس می‌زنم، نه لزوماً به شیوه‌ای خوب، این شخصیت نشان‌دهنده برتری سیاه‌پوستان از نظر دستاوردهایشان و نحوه اداره زندگی است. اگر تجزیه و تحلیل کنید، او جنبه‌های متفاوتی دارد.

صحبت‌های اولیه شما با پین در مورد شکل دادن به شخصیت رمان برای رفتن روی صفحه چگونه بود؟

نکته مهیج در مورد شرمن این بود که او یک فرصت واقعاً ویژه داشت، زیرا او فیلمنامه هر 10 اپیزود را نوشت و فیلمنامه‌ها از قبل آماده بود. به طور معمول، همانطور که روند سریال پیش می‌رود، یک نویسنده وجود دارد که تا آخر راه به نوشتن ادامه می‌دهد. اما در این مورد کاملاً متفاوت بود. اینکه بتوانی روند ماجرا را ببینی و درباره چیزهای خاصی با او صحبت کنی، مفید است. او بسیار باز بود و در تمام طول این فرآیند در برابر هرگونه تغییر یا سوالی منعطف ماند تا سعی کند شخصیت را به روشی خاص‌تر شکل دهد.

آیا با کارتر هم صحبتی داشتید؟

نه من صحبتی نکردم؛ هیچ صحبتی با او نداشتم، فقط با شکری [تیلگمن]، دکتر شرمن و سایر تهیه کنندگان حرف زدم و احتمالاً کار درست هم همین بود (می‌خندد).

خوب، شما متخصص هستید.

بستگی به کاری دارد که انجام می‌دهم. اگر یک قطعه تخیلی باشد، گاهی اوقات من به شخصیت‌ها به عنوان واقعی نگاه می‌کنم تا بفهمم چگونه لایه‌های شخصیت را از واقعیت دریافت کنم. در مواقع دیگر، با افراد خاصی برای ایفای نقش یک شخصیت ملاقات می‌کنم. این واقعاً به شخصیت بستگی دارد.

شطرنج عنصر بزرگی از رابطه تالکوت و قاضی و در نتیجه معمایی است که او و خواهرش سعی در حل آن دارند. در زندگی واقعی چقدر در بازی مهارت دارید؟

من شطرنج را از زمانی شروع کردم که شاید 10 ساله بودم. سال‌ها شطرنج بازی می‌کردم. با استادان شطرنج تمرین داشتم. خودم استاد نیستم، اما با آنها تمرین کردم. این مولفه‌ای است که به نظر می‌رسد همیشه با من است. در «پدرخوانده هارلم» هم شطرنج بازی می‌کنم و این به نوعی بیانیه یک ذهن استراتژیک است. فکر می‌کنم این توانایی استعاره‌ای است که در نمایش به کار گرفته شده است.

زمانی که این رمان برای اولین بار منتشر شد، کارتر گفت: «اگر موفقیت این کتاب به این معنی است که ناشران یا فیلمسازان بیشتر به این سبک علاقه‌مند خواهند شد، خوب است». در فاصله‌ای کوتاه بین سال‌های 2021 تا 2022 موج کوچکی ایجاد شد و برنامه‌هایی خلق شد که بر نخبگان سیاه‌پوست متمرکز بود از «ثروت» (2022)، «نوع مردم ما» (2021)، «پادشاهان ناپا» (2022)؛ اما همه آنها فقط یک فصل داشتند. آیا احساس می‌کنید داستان‌هایی که طبقه بالای سیاه‌پوستان را در بر می‌گیرند، فرصتی نادیده گرفته شده در هالیوود است؟

فکر نمی‌کنم آن بخش جامعه سیاه‌پوستان را چندان در تلویزیون یا فیلم ببینیم. فرهنگ به طور کامل توجه به برتری سیاه‌پوستان در بازار را نپذیرفته، همه این افرادی که اداره کنندگان امور مختلف هستند؛ امریکن اکسپرس را اداره می‌کنند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری را اداره می‌کنند، آنها هنوز کشف نشده‌اند و من فکر می‌کنم همچنین این تصور وجود دارد که می‌خواهند بخشی از این جامعه را که شامل خشونت و جنایت است، کشف کنند. بنابراین هنوز راه داریم تا وسعت کامل تجربه سیاه نشان داده شود.

با توجه به اینکه سال انتخاباتی است، زمان پخش سریال مهم است. این نمایش آشکارا بیشتر یک داستان رازآلود-هیجان‌انگیز است تا یک درام سیاسی، اما آیا امید دارید که علاقه‌مندی به سیاست با این سریال تجدید شود؟

بدیهی است که او یک قاضی است، اما یک سیاستمدار هم هست و یک کارشناس. بخشی از آنچه در نمایش بررسی شده محافظه کاری اوست. فکر نمی‌کنم با تماشای سریال بگویید: «خب، من بروم به این طرف رأی بدهم. من می‌روم آن‌طرف رأی بدهم.» اما اگر فکری را برانگیزد، من راضی هستم. از نظر سیاسی دوران سختی است. بدیهی است که این دوران فوق‌العاده‌ای در تاریخ کشور است، خود انتخابات خاص است. من فکر می‌کنم ما از پرداختن به آن اجتناب می‌کنیم و فقط با مسایلی سر و کار داریم که همیشه به نوعی مورد توجه عموم باشد.

این دومین سریال شما در MGM+ است. آیا کار دیگری با شما و شبکه در دست انجام است؟

ما یک مستند سیاه درباره هالیوود ساختیم که به زودی اکران می‌شود، اما در حال حاضر برنامه دیگری جز تکمیل آن مستند نداریم. من وسط فیلمبرداری «پدرخوانده» هستم. ما در نیمه راه این فصل جدید، یعنی فصل چهارم هستیم. بنابراین من ابتدا آن را تمام می‌کنم و سپس خواهیم دید کار بعدی چیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر