جریمه سرعت غیرمجاز تا ۵ برابر افزایش یافت

در پی ابلاغ دولت، جریمه‌های جدید برای متخلفان رانندگی از جمله رانندگان پرخطر که از سرعت مجاز عبور می‌کنند، تا ۵ برابر افزایش یافت.

بر اساس ابلاغ دولت، نرخ جدید جریمه «تجاوز از سرعت مجاز» از 100 هزار تومان تا 500 هزار تومان متفاوت است.

به گزارش ایسنا، از 23 تیرماه امسال و با ابلاغ محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، جریمه‌های راهنمایی و رانندگی با نرخ جدید برای متخلفان اعمال شد. در برخی از جریمه‌ها، مبالغ جریمه افزایش چشم‌گیری داشت که هدف از آن نه جریمه بلکه بازدارندگی از وقوع حوادث بوده است. در این میان یکی از تخلفاتی که در گروه تخلفات حادثه ساز قرار دارد و دارای سهم بالا در وقوع تصادفات منجر به فوت شده است، سرعت غیرمجاز است.

تخلف «تجاوز از سرعت مجاز» در شش گروه طبقه‌بندی شده که در هر کدام میزان تجاوز از سرعت مجاز و محل ارتکاب جرم سبب شده تا مبالغ جرائم متفاوت باشد.

بر این اساس تجاوز از سرعت مجاز تا سقف 10 کیلومتر، در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی 100 هزار تومان جریمه دارد. در سایر شهرها و روستاها نیز به ترتیب 70 و 50 هزار تومان جریمه درپی خواهد داشت.

تجاوز از سرعت مجاز بین 10 تا 20 کیلومتر بیشتر از سقف مجاز سرعت، در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی150 هزار تومان، در سایر شهرها 110 هزار تومان و در روستاها 70 هزار تومان جریمه دارد.

همچنین تجاوز از سرعت مجاز از 20 تا 30 کیلومتر بیشتر از سقف مجاز نیز در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی 200 هزار تومان جریمه دارد. این تخلف در سایر شهرها 150 هزار تومان و در روستاها نیز 100 هزار تومان جریمه در پی دارد.

تجاوز از سرعت مجاز از 30 تا 40 کیلومتر بیشتر از سقف مجاز نیز در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی 250 هزار تومان، در سایر شهرها 220 هزار تومان و در روستاها 120 هزار تومان جریمه خواهد داشت.

این تخلف در صورتی که سرعت غیرمجاز 40 تا 50 کیلومتر بیشتر از سقف سرعت مجاز باشد، در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی 300 هزار تومان جریمه برای متخلفان خواهد داشت. همچنین مبلغ جریمه آن در سایر شهرها 270 هزار تومان و در روستاها 150هزار تومان است.

در نهایت نیز تجاوز از سرعت مجاز از 50 کیلومتر بیشتر از سقف سرعت مجاز نیز نیز در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی500 هزار تومان، در سایر شهرها 450هزار تومان و در روستاها نیز 250 هزار تومان جریمه دارد.

پیش از این، برای تجاوز از سرعت مجاز بیش از 30 کیلومتر، در کلانشهرها 200 هزار تومان جریمه پیش بینی شده بود. همچنین این مبلغ در سایرشهرها 180 و در روستاها 100 هزار تومان بود. 

سرعت غیرمجاز از جمله تخلفات رانندگی است که به دلیل حادثه‌ساز بودن می‌تواند منجر به توقیف خودرو و همچنین درج نمره منفی در گواهینامه رانندگان متخلف نیز بشود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر