هشدار درباره تشدید آلودگی هوای اصفهان

تشدید آلایندگی هوای اصفهان علاوه بر وجود ذرات pm ۱۰ (ریزگردها) ناشی از افزایش غلظت ازن در محیط به عنوان آلاینده ثانویه است که بر اثر افزایش دما و تابش اشعه ماورای بنفش خورشید در ساعاتی از روز در شهر اصفهان روند صعودی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری نسبت به اوج گیری آلودگی هوا به ویژه مناطق مرکزی و کلانشهر اصفهان طی 48 ساعت پیش رو هشدار داد.‌

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش آلایندگی ناشی از نفوذ گرد و خاک از مناطق شرق و شمال استان اصفهان طی روز چهارشنبه، اظهار داشت: شهروندان به ویژه افراد آسیب پذیر جامعه (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان‌باردار و کودکان) ضمن رعایت الزامات بهداشتی و سلامت در برابر گرد و خاک، از تردد غیر ضرور و فعالیت بدنی در فضاهای باز طی پایان هفته بپرهیزند.

وی خاطرنشان کرد: تشدید آلایندگی هوای اصفهان علاوه بر وجود ذرات pm10 (ریزگردها) ناشی از افزایش غلظت ازن در محیط به عنوان آلاینده ثانویه است که بر اثر افزایش دما و تابش اشعه ماورای بنفش خورشید در ساعاتی از روز در شهر اصفهان روند صعودی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه وزش باد گرد و خاک و کاهش میدان دید در مناطق شمال، شرق و مرکز استان تا پنجشنبه ادامه دارد، اضافه کرد: افزایش سرعت وزش باد در مناطق کویری در مرز بین استان اصفهان و سمنان و مرز بین اصفهان و یزد و نیز کویر مشترک بین استان قم و اصفهان باعث خیزش گرد و خاک و نفود آن به مناطق شرق شمال و مرکز استان به ویژه شهرستان‌های اردستان، کاشان، آران و بیدگل، ورزنه، اصفهان و دیگر شده است.

شیشه فروش با اشاره به اینکه امروز شاخص هوای اصفهان و برخی شهرهای مناطق مرکزی در شرایط قرمز و ناسالم برای عموم افراد جامعه قرار داشت، افزود: این شرایط روز چهارشنبه و طی پایان هفته هفته ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، با افزایش دما سرعت تند بادها در مناطق کویری افزایش یافته است و با توجه به وسعت پهنه‌های خشکسالی به علت کمبود بارش و پایین بودن رطوبت خاک با اندک وزش باد گرد و خاک از زمین متصاعد می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش شعاع میدان دید به علت خیزش کانون‌های گرد و غبار و فرسایش بادی درون و برون استانی در مناطق شمال و شرق استان، کاشان، آران و بیدگل، نائین، چوپانان، بادرود، خورو بیابانک، اردستان، مهاباد، زواره، ورزنه، جرقویه، کوهپایه، سجزی، هرند، انارک و کویرهای مجاور سمنان و نیز کانون‌های نقطه‌ای در شرق اصفهان و تالاب گاوخونی است ضمن اینکه شاهد استقرار الگوی گرم تابستانی با افزایش دمای کمینه ها در طول روز نسبت به نرمال هستیم.

شیشه فروش تاکید کرد: هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها شود از جمله فعالیت‌های خاک ورزی، خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک و گچ … ممنوع است.

وی از کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست طی پایان هفته خبرداد و گفت: به دستگاه‌های اجرایی ذی ربط مطابق با شیوه نامه وضعیت اضطرار گرد و خاک ابلاغ شده نسبت به انجام مأموریت‌های مرتبط با این شرایط با اعمال نظارت‌های میدانی در جهت کاهش انتشار منابع آلاینده، خودرویی و صنعتی اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ابراز داشت: این استان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر