وضعیت نگران کننده درمان در ایران در آینده

تا قبل از این بیشتر کسانی که از سازمان نظام پزشکی گواهی حسن سابقه می‌گرفتند تا برای مهاجرت اقدام کنند، پزشک عمومی بودند اما حالا تعداد متخصص‌ها و فوق تخصص‌ها هم زیاد شده است. گفته می‌شود تعداد ماماهایی که در این سال‌ها درخواست گواهی حسن سابقه کرده‌اند، بیشتر از ده برابر شده.

عصر ایران ــ ایران یکی از کشورهایی است که حداقل تا حالا در خاورمیانه وضعیت بدی در امکانات درمانی نداشته اما حالا کم کم دارد با بحران‌های جدید روبه‌رو می‌شود. بحران‌هایی که می‌تواند در آینده درمان در ایران را سخت کند. یکی از هشدارها درباره کمبود پزشک و پرستار است. پزشک‌ها و پرستارهایی که در سال‌های گذشته بیشتر از همیشه چمدان‌هایشان را می‌بندند، مدرک خود را برمی‌دارند و به هوای یک زندگی بهتر از ایران می‌روند. آماری که احتمالا هر سال بیشتر خواهد شد. سخنگوی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با ما اعلام کرد که مهاجرت پزشکان بعد از دوران کرونا تا 200 درصد زیاد شده است. 

گزارش را این‌جا ببینید

تا قبل از این بیشتر کسانی که از سازمان نظام پزشکی گواهی حسن سابقه می‌گرفتند تا برای مهاجرت اقدام کنند، پزشک عمومی بودند اما حالا تعداد متخصص‌ها و فوق تخصص‌ها هم زیاد شده است. گفته می‌شود تعداد ماماهایی که در این سال‌ها درخواست گواهی حسن سابقه کرده‌اند، بیشتر از ده برابر شده. وضع درباره پرستارها هم خیلی خوب نیست، هر سال حدود 3 هزار پرستار برای مهاجرت از سازمان نظام پرستاری گواهی می‌گیرند، در حالی که تعداد کل دانشجویان پرستاری 10 هزار نفر است. جالب است اگر بدانید برای هر تخت بیمارستان در دنیا 3 پرستار هست، اما در ایران همین حالا این عدد از یک کمتر است، یعنی همین الان هم نسبت به دنیا کمبود پرستار داریم، حالا تصور کنید با این آمار مهاجرت چه وضعی پیش روی بیمارستان‌های ایران خواهد بود. علاوه بر آن، بسیاری از رشته‌ها به دلیل سختی کار یا درآمد کم، داوطلب ندارند و کنکوری‌ها ترجیح می‌دهند آنها را در لیست انتخاب رشته خود وارد نکنند.

اما چرا پزشک‌ها و پرستارها از ایران می‌روند؟ کسی که می‌خواهد پزشک شود، باید سال‌ها درس بخواند. حالا سازمان نظام پزشکی می‌گوید خیلی از پزشکان بعد از سال‌ها درآمد بالایی ندارند و این خلاف انتظاری است که جامعه از آنها دارد. حالا آمار خودکشی هم میان پزشکان و پرستاران زیاد شده و به طور کلی سختی شرایط کار می‌تواند دلیل بسیاری از این خودکشی‌ها باشد. وضعیت درمان در ایران روی سکه دیگری هم دارد. تعداد پزشک و پرستار در حالی دارد کم می‌شود که تجهیزات اورژانس و بیمارستان‌ها نیاز به نوسازی دارند. همین الان هم تعداد تخت کافی در بیمارستان‌ها وجود ندارد.

این گزارش را در این باره ببینید.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران 👇👇👇 کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر