اتمام روزهای کاهشی دلار؟

شماره روزنامه: ۶۰۶۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۳ ...

نمودار نرخ ارز غیر‌رسمی تغییر فاز داد. پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری و روی‌ کار آمدن دولتی با دیدگاه مثبت نسبت به روابط خارجی، ریسک‌های موجود در میان معامله‌گران کاهش یافت و نرخ ارز به‌صورت انتظاراتی دچار افت قیمت شد. اما این افت قیمت در چند روز گذشته به شکل محسوسی تشدید شد؛ به‌صورتی‌که نرخ دلار در هسته سخت کانال 57هزار تومانی قرار گرفت. تحلیلگران و فعالان ارزی معتقد بودند این افت قیمت بدون تقویت عرضه از طرف بازارساز به سختی صورت می‌پذیرد در نتیجه از حمایت‌های بازارساز سخن به میان می‌آوردند. اما اکنون به‌نظر می‌رسد که از فشار کاهشی موجود در بازار کاسته شده است. روز گذشته نرخ دلار کانال 57هزار تومانی را بدرود گفت و به کانال بالاتر بازگشت. بررسی اخبار داخلی و خارجی در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که ریسک منفی مهمی به بازار اضافه نشده است.

به بیان دیگر رشد قیمت بازار در روز گذشته را نمی‌توان به گردن سیگنال‌های منفی انداخت. برخی فعالان بازار از اتمام روزهای حمایتی بانک مرکزی سخن گفته و برخی دیگر نیز معتقدند که نرخ دلار به کانال‌های 58 و 59هزار تومانی کشش بیشتری دارد. از سوی دیگر در بازار سال جاری بیشتر شاخص‌های اقتصادی روندی مثبت را تجربه کرده‌اند. روند افزایشی بازار فلز طلا در کنار رشد شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم و نرخ رشد نقدینگی سیگنالی افزایشی برای نرخ ارز صادر می‌کند. اما محاسبات حاکی از آن است که شاخص بازدهی دلار آزاد در 4ماه گذشته منفی ثبت شده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که بهتر است نرخ ارز نسبت به نرخ تورم تعدیل شود.

دیروز سه‌شنبه 2مرداد ماه روند نرخ بازارهای ارز و طلا افزایشی بود. دلار آزاد که در روز دوشنبه به پله پنجم کانال 57هزار تومانی رسیده بود با رشد نرخ 750تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 58هزار و 150تومان به فروش رسید. یورو نیز رشد 650تومانی را تجربه کرد و در رقم 63هزار و 300تومان معامله شد. نرخ قطعات مختلف سکه طلا نیز در روز گذشته افزایشی بود. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در عصر روز گذشته با حدود 550هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 40میلیون و 850هزار تومان معامله شد. نرخ نیم و ربع سکه نیز به ترتیب 300 و 100هزار تومان رشد کرد و در ارقام 22میلیون و 600هزار تومان و 14میلیون و 600هزار تومان معامله شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر