دستور کار نتانیاهو در واشنگتن چه خواهد بود؟

دم همه را ببین!

شماره روزنامه: ۶۰۶۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۳ ...

«مزال معالم»، مفسر سیاسی اسرائیلی و زندگی‌نامه‌نویس نتانیاهو می‌گوید: «البته، نتانیاهو از یک بایدن ضعیف از نظر سیاسی سود می‌برد که راست اسرائیل او را به خاطر مهار اسرائیل سرزنش می‌کند.» وی افزود: «اما بایدن هنوز رئیس‌جمهور است و نتانیاهو به او نیاز دارد.»نتانیاهو با دولت بایدن بر سر میزان بمباران غزه توسط اسرائیل، ارسال کمک به غیرنظامیان فلسطینی و ناکامی اسرائیل در ارائه چشم‌‌‌انداز روشنی برای حکومت پس از جنگ در این منطقه درگیر شده است. تحت فشار ایالات‌متحده، اسرائیل از ژانویه عملیات نظامی خود را در غزه کند کرده و تاکنون از جنگ زمینی در امتداد مرز اسرائیل با لبنان اجتناب کرده است؛ اگرچه چند ماهی می‌شود که حملات موشکی طرفین به یکدیگر ادامه دارد. در مقابل، دونالد ترامپ اشاره کرده است که به اسرائیل اجازه می‌دهد از نیروی بیشتری در غزه استفاده کند و استدلال می‌کند که نیروهای اسرائیلی «باید کاری را که شروع کرده‌‌‌اند به پایان برسانند و باید آن را سریع به پایان برسانند.»

ترامپ همچنین از اتخاذ مواضع تهاجمی‌تر علیه ایران حمایت می‌کند و انتخاب مجدد او ممکن است به نتانیاهو اجازه دهد تا حملات بیشتری به شبه‌نظامیان نیابتی ایران مانند حزب‌الله و همچنین حوثی‌ها در یمن انجام دهد.با این حال، با بیش از سه‌ماه مانده به انتخابات ایالات‌متحده، برای نتانیاهو خیلی زود است که روی بازگشت ترامپ سرمایه‌گذاری کند. نتانیاهو صبح روز دوشنبه عازم واشنگتن شد و قرار است روز چهارشنبه (امروز) در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند. او قبل از پرواز گفت که از این سخنرانی استفاده خواهد کرد «تا به دوستانم در هر دو طرف بگویم که صرف‌نظر از اینکه مردم آمریکا چه کسی را به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی خود انتخاب می‌کنند، اسرائیل متحد ضروری و قوی آمریکا در خاورمیانه باقی می‌ماند.»

«دیوید منسر»، سخنگوی کابینه اسرائیل، در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم بایدن روی رویکرد نتانیاهو در قبال غزه تاثیر می‌‌‌گذارد، گفت: «پاسخ کوتاه، خیر است.» منسر افزود: «ما هر تهدیدی را که در آینده از غزه متوجه اسرائیل می‌شود خنثی می‌‌‌کنیم و همه گروگان‌‌‌های خود را به خانه بازمی‌‌‌گردانیم. هیچ‌کدام از اینها تغییر نمی‌کند.»کامالا هریس، معاون رئیس‌‌‌جمهور، در تصویری از وضعیتی که نتانیاهو در آن قرار دارد، از نشستن پشت سر او در هنگام سخنرانی در روز چهارشنبه خودداری کرد، زیرا به گفته یکی از دستیاران، هریس یک رویداد از قبل برنامه‌‌‌ریزی‌شده در جای دیگری دارد. اما تا ژانویه، او می‌تواند به عنوان جانشین بایدن در دفتر بیضی‌شکل بنشیند. تحلیلگران می‌گویند که نتانیاهو احتمالا تلاش می‌کند تا رابطه‌ای کاربردی با بایدن و هریس را حفظ کند؛ در عین حال که از توهین به ترامپ اجتناب می‌کند.

نتانیاهو زمانی روابط محکمی با ترامپ داشت که به او در برقراری روابط دیپلماتیک با چند کشور عربی کمک کرد و سفارت ایالات‌متحده را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل کرد؛ همه این اقدامات به نفع میراث نتانیاهو بود. اما نتانیاهو در سال 2020 با تبریک به بایدن به خاطر بازگشت به قدرت، خشم ترامپ را برانگیخت و روابط آنها هنوز شکننده است.نتانیاهو در مورد خروج بایدن اظهارنظری نکرد و از او به خاطر چند دهه حمایتش از اسرائیل تشکر نکرد. این حسن دیپلماتیک به «اسحاق هرتزوگ»، رئیس اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر جنگ، واگذار شد که هر دو از روابط بایدن با دولت یهود استقبال کردند. اما نتانیاهو به‌سرعت اعلام کرد که اسرائیل به مذاکره برای آتش‌‌‌بس در غزه ادامه خواهد داد؛ اقدامی که احتمالا بایدن را که شخصا چند ماه برای آتش‌‌‌بس فشار آورده، خشنود خواهد کرد. او گفت که دیدار با بایدن «فرصتی برای تشکر از او به خاطر کارهایی بود که برای اسرائیل در جنگ انجام داد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر