فرار جنگل‌های برزیل از گرما!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد درختان حساس به گرما تحت عنوان یک استراتژی بقا در برابر گرمایش جهانی به ارتفاعات سردتر و بالاتر حرکت می‌کنند.

 بر اساس مطالعه جدیدی که در این ماه منتشر شد، گونه‌هایی از درخت‌های حساس به گرما در برزیل در تلاش برای فرار از اثرات تشدیدشونده تغییرات آب و هوایی به ارتفاعات بالاتر مهاجرت می‌کنند. این پدیده نشان دهنده واکنش تطبیقی ‌به افزایش دما است و تاثیرات آب و هوا بر اکوسیستم‌های منطقه را پیچیده می‌کند.

به نقل از آی‌ای، محققان دانشگاه بیرمنگام و سایر موسسات این مهاجرت سربالایی را که در مجله علوم گیاهی منتشر شده است، مستند کرده‌اند و خاطرنشان می‌کنند که این مهاجرت الگوهای تاریخی مشاهده شده در تغییرات آب و هوایی قبلی را منعکس می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که گونه‌های مختلف درخت، به سمت زمین‌های سردتر و مرتفع‌تر حرکت می‌کنند و به دنبال شرایط بهتر برای رشد و بقا هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر رودریگو برگامین(Rodrigo Bergamin)، پژوهشگر در بخش جغرافیا، زمین و علوم محیطی بیرمنگام می‌گوید: ما دریافتیم که گونه‌های مختلف در جهات مختلف حرکت می‌کنند و در جنگل‌هایی در ارتفاعات پایین‌تر، درختان بیشتر از سربالایی به سمت پایین حرکت می‌کنند که احتمالا به دلیل عواملی علاوه بر دما، مانند رقابت بین گونه‌ها است.

با این حال، در جنگل‌های بالاتر از کوه‌ها، بیشتر گونه‌ها با افزایش دما در حال حرکت به سمت سربالایی هستند و مناطق پایین‌تر برای درختانی که هوای گرم را دوست دارند مناسب‌تر می‌شوند. این می‌تواند به این معنا باشد که گونه‌هایی که به دماهای سردتر نیاز دارند، با ادامه گرم شدن جهان در معرض خطر مرگ هستند.

این مطالعه به بررسی 627 گونه درخت در 96 مکان در جنگل اقیانوس اطلس برزیل پرداخته است.

پیامدهای الگوهای مهاجرت در جنگل

یافته‌ها پیامدهای عمیقی برای مدیریت جنگل و استراتژی‌های حفاظت از آن دارند. با جابجایی درختان، ترکیب جنگل‌ها تغییر می‌کند و به طور بالقوه بر تنوع زیستی و سلامت جنگل تأثیر می‌گذارد.

از نظر تاریخی، درختان در پاسخ به نوسانات آب و هوایی، محدوده خود را تغییر داده‌اند. با این حال، سرعت تغییرات فعلی شتاب گرفته است و نگرانی‌هایی را در مورد توانایی اکوسیستم‌ها برای انطباق سریع افزایش می‌دهد. این حرکت سریع می‌تواند روابط اکولوژیکی ایجاد شده را مختل کند و منجر به عواقب غیر قابل پیش‌بینی شود.

حرکت درختان در سربالایی همچنین توجه را به تأثیرات گسترده‌تر گرمایش جهانی بر گیاهان و جانوران جلب می‌کند. با پیش‌بینی افزایش مداوم دما، دانشمندان هشدار می‌دهند که احتمالا گونه‌های بیشتری از این روش پیروی می‌کنند و به ارتفاعات یا عرض‌های جغرافیایی بالاتر می‌روند.

این تحقیق ضرورت شیوه‌های مدیریت جنگلی سازگار را که می‌تواند توزیع‌های متغیر گونه‌های درختی را ممکن کند، نشان می‌دهد. علاوه بر این، این سازمان خواستار افزایش تلاش‌ها برای کاهش تغییرات آب و هوایی برای کاهش سرعت این مهاجرت‌ها و حفظ تعادل اکولوژیکی است.

از آنجایی که جهان با تغییرات آب و هوایی دست و پنجه نرم می‌کند، مهاجرت درختان به عنوان یک یادآوری از تأثیرات گسترده آن بر اکوسیستم‌های طبیعی است. این امر بر ضرورت اقدام جهانی آب و هوایی و راهبردهای حفاظتی نوآورانه برای حفاظت از این اجزای حیاتی محیط زیست ما تاکید می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر