روستای دو هزار ساله البرز را بشناسید(+عکس)

روستای آتشگاه کرج یکی از مناطق تاریخی و خوش‌آب‌وهوا در استان البرز است.

این روستا از دوره اشکانیان و ساسانیان با طبیعت بکر و زیبا، آب‌وهوای مطبوع کوهستانی، آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است که از جا‌های دیدنی کرج برای گذران اوقات فراغت گردشگران در روز‌های آخر هفته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این روستا دارای جاده‌ای کوهستانی است که تا چالوس امتداد می‌یابد؛ جاده‌ای که چشم‌انداز زیبایی را پدید آورده و برای علاقه‌مندان به موتورسواری و آفرود بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. آتشگاه از شمال با نوجان و دوروان، از جنوب با باغستان، از شرق با سیاه کلان و ازغرب با روستای برغان مجاورت دارد. 

آتشگاه کرج از دوره اشکانیان و ساسانیان محل سکونت بوده است که به نام‌های آتش‌کوه و آتشکده نیز شناخته می‌شد. تل مهدیخانی و نشانه‌های آتشکده روی این تپه، دژ دو برار (دو برادر) از یادگار‌های دوران ساسانی، گورستان قدیمی، سنگ‌های سرخ آتش‌زنه، آرامگاه پیر پیران و درخت کهن‌سال و سرسبز سماگاد با عمر دو تا سه هزار ساله از نشانه‌های قدمت و دیرینگی این روستا است و مردم آتشگاه به زبان تاتی صحبت می‌کنند.

در شمالی‌ترین نقطه روستای آتشگاه، تپه‌ای باستانی وجود دارد که تپه مهدیخانی یا تل مهدیخانی نامیده می‌شود. سنگ‌های سرخ و آتش‌زنه اطراف این تپه زیبایی خاصی به منطقه بخشیده است. تل مهدیخانی از جاذبه‌های تاریخی آتشگاه به شمار می‌رود. به گفته برخی از اهالی محله، در گذشته آتشکده‌ای روی این تپه وجود داشت که مکانی مقدس به شمار می‌رفت؛ نام این روستا نیز برگرفته از آن است.
 
در گذشته یک قلعه برای نگهبانی از روستا بالای قله دو برار وجود داشت، زمانی که به قله این کوه بروید، حفره‌هایی را می‌بینید که با دست کنده شده‌اند. به اعتقاد برخی‌ها این حفره‌ها در گذشته برای دود و علامت استفاده می‌شدند.
 
روستای دو هزار ساله البرز را بشناسید
روستای دو هزار ساله البرز را بشناسید
روستای دو هزار ساله البرز را بشناسید
روستای دو هزار ساله البرز را بشناسید
روستای دو هزار ساله البرز را بشناسید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر