فوتبال المپیک؛ نبردی بدون غول‌ها

در حالی که فوتبال المپیک امروز آغاز می‌شود، این رقابت‌ها از غیبت ستارگان بزرگ فوتبال رنج می‌برد. قوانین المپیک که حضور تیم‌های زیر ۲۳ سال را الزام‌آور می‌کند، در کنار سیاست‌های فیفا برای حفظ جذابیت جام جهانی، مانع از حضور بسیاری از چهره‌های سرشناس در این تورنمنت می‌شود.

مسابقات فوتبال المپیک در حالی امروز آغاز می‌شود که پاریس خالی از ستارگان نامدار جهان است.

به گزارش ایرنا، فوتبال در بازی‌های المپیک شرایط متفاوتی دارد. کشورها اجازه دارند تیم‌های زیر 23 سال خود را در بخش مردان به این رقابت ها اعزام کنند اما در بخش بانوان می‌توانند با ستارگان نامدار خود راهی بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان شوند.

فوتبال همیشه هیجان لازم را برای هر تورنمنتی ایجاد می‌کند اما در المپیک که وعده‌گاه رقابت ستارگان بزرگ ورزشی است نامی از نامداران فوتبال دیده نمی‌شود. اگر در المپیک مدعیان طراز اول رشته‌ها حضور دارند اما کمتر دیده می‌شود که یک ابر ستاره فوتبال در چند دوره بتواند در المپیک حاضر شود. زیرا کشورها موظف به اعزام تیم امید هستند و تنها سهیمه سه بازیکن بزرگسال برای آنان در نظر گرفته می‌شود.

استفاده از این سه سهمیه نیز برای کشورهایی که در فوتبال المپیک نماینده دارند کار راحتی نیست زیرا این مسابقات در تقویم فیفا ثبت نشده و باشگاه‌ها می‌توانند به راحتی مانع حضور ستارگان خود در تیم‌های زیر 23 سال شوند. در چند روز گذشته بحث حضور کلیلیان امباپه در المپیک مطرح شد اما رئال مادرید با حضور این فوق ستاره مخالفت کرد.

یکی دیگر از مهمترین دلایل جذاب نبودن فوتبال المپیک سیاست فیفا برای مهیج نگه داشتن جام جهانی فوتبال است. فیفا نمی‌خواهد فوتبال المپیک به عنوان یک تورنمنت پر از ستاره رقیب جام جهانی شود زیرا هم میزان تماشاگر و هم اسپانسرهای جام جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در سوی دیگر ستارگان فوتبال نیز انگیزه زیادی برای حضور در المپیک ندارند زیرا این رقابت‌ها در قیاس با یورو، جام جهانی و قهرمانی قاره‌های مختلف در سطح پائینی قرار دارد.

فوتبال یکی از رشته‌های قدیمی المپیک به شمار می‌رود که تنها در المپیک‌های سال 1986 و 1932 حضور نداشته است. البته فوتبال بانوان از المپیک 1996 آتلانتا به بازی‌ها اضافه شد.

تیم فوتبال ایران در المپیک‌های 1964 توکیو، 1972 مونیخ و 1976 مونترال حضور داشته است.

تیم فوتبال ایران در المپیک 1976 مونترال از مرحله گروهی صعود کرد اما با باخت برابر اتحاد جماهیر شوروی سابق حذف شد.

امروز ساعت 16:30 دو دیدار فوتبال میان تیم‌های آرژانتین با مراکش در گروه B و ازبکستان با اسپانیا در گروه C برگزار خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر