ویژه‌های مشرق/

جبهه اصلاحات در دولت پزشکیان به دنبال چیست؟/ انتقاد چپ‌ها از توهم رئیس‌جمهور سازی توسط رئیس جبهه اصلاحات!

آذر منصوری از پزشکیان خواسته به منظور تحقق جامعه مدنی قدرتمند، رکنی را در دولت به این موضوع اختصاص دهند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز چهارشنبه سوم مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که وفاق ملی رکن نخست کابینه دولت، تفهیم اتهام وزیر سابق کشاورزی در پرونده چای دبش، دولت آینده آمریکا و برجام و ادامه گمانه زنی‌ها و حواشی انتخاب اعضای دولت چهاردهم در صفحات نخست روزنامه‌ها برجسته شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که جبهه اصلاحات که با مدیریت آذر منصوری عملا مدیریت طیف رادیکال جریان اصلاحات را نمایندگی می کنند درصدد جهت دهی و بهره گیری از ظرفیت دولت پزشکیان برای برکشیدن دوباره مطالبات هدف گذاری خود می باشند.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد اعضای جبهه اصلاحات طوری برخورد نکنند که گویا آن ها پزشکیان را رئیس جمهور و آن ها قرار است دولت تشکیل دهند، مهدی شیرزاد در گفتگویی با روزنامه هم میهن با اشاره به اینکه پزشکیان چالش بزرگی در تعامل با مجلس دوازدهم نخواهد داشت، اظهار داشت:

حمایت رهبری و رهنمودهایی که به مجلس و دولت کردند، شرایط را برای تعامل تسهیل می‌کند به شکلی که تعامل بین این قوه در پیش گرفته شود. وی با باین اینکه تا وقتی که کابینه معرفی نشده، خیلی نمی‌توان قضاوت کرد که دولت اصلاح‌طلب است یا نیست و رویکرد پزشکیان در انتخاب کابینه چه بوده است، تاکید کرد: نکته این است که آقای پزشکیان با شعار کارکردن با همه نیروها روی کار آمده، دنبال توافق‌سازی است و اینکه فارغ از خط و ربط‌های سیاسی و بر مبنای کارشناسی از نیروها استفاده کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد:

شاید خیلی محکم نتوان گفت که دولت آقای پزشکیان حتماً یک دولت اصلاح‌طلب خواهد بود، شاید بهتر باشد که دولت آقای پزشکیان را یک دولت میانه‌ توافق‌سازِ حتی ائتلافی بدانیم و پیشنهادم به دوستان اصلاح‌طلب به خصوص اعضای جبهه اصلاحات این است که سطح انتظارات و توقعات را بالا نبرند و طوری برخورد نکنند که گویا آنها پزشکیان را رئیس‌جمهور کرده‌اند و آنها قرار است دولت تشکیل دهند.

جبهه اصلاحات در دولت پزشکیان به دنبال چیست؟/ انتقاد چپ‌ها از توهم رئیس‌جمهور سازی توسط رئیس جبهه اصلاحات!

در حالی که روزنامه هم‌میهن از سهم خواهی سنگین جبهه اصلاحات خبر داده آن سو تر روزنامه آرمان امروز به نقل از آذر منصوری از عدم دخالت اصلاح‌طلبان در چینش کابینه خبر داده و نوشته است:

پیرو تماسهای مکرر دوستان و همراهان طی روزهای اخیر و طرح برخی از شبهه ها به اطلاع می رساند: جبهه اصلاحات ایران بنای دخالت در تصمیم گیری های دکتر پزشکیان را نداشته و نخواهد داشت. موضع ما در برابر دولت ایشان حمایت، نظارت و پرسشگری و مبنای قضاوت ما، تحقق خواست مردم ایران است.

جبهه اصلاحات در دولت پزشکیان به دنبال چیست؟/ انتقاد چپ‌ها از توهم رئیس‌جمهور سازی توسط رئیس جبهه اصلاحات!

روزنامه شرق نیز در یادداشتی از تلاش اصلاح‌طلبان تندرو برای تسخیر دولت پزشکیان پرده برداشته و می‌نویسد:

انتساب رویکرد و تفکر سیاسی مسعود پزشکیان به جبهه اصلاحات، بهانه منتقدان و رقبا بود تا در مقام کنایه و نقد، دولت وی را دولت سوم خاتمی معرفی کنند. آنچه را در جریان تبلیغات انتخاباتی از سوی مخالفان و رقبای مسعود پزشکیان با هدف ریزش آرای وی مطرح شد، می‌توان مصداق ضرب‌المثل «خمیرمایه دکان شیشه‌گر سنگ است... عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» دانست، به شرطی که رئیس‌جمهور منتخب جزء به جزء اتفاقات و حوادث دوره هشت‌ساله ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی را با هدف شناسایی و تحلیل دلایل عدم تحقق ایده‌های دولت اصلاحات رصد کرده و با انطباق و همسان‌سازی شرایط امروز جامعه با وضعیت حاکم بر دولت اصلاحات، هجمه‌ها و چالش‌های تحمیلی بر دولت خاتمی را که مانع توفیق دولت اصلاحات در عملیاتی‌کردن وعده‌های انتخاباتی شد، شناسایی کرده و برای پیشگیری از تکرار چنین موانعی اندیشه کند.

جبهه اصلاحات در دولت پزشکیان به دنبال چیست؟/ انتقاد چپ‌ها از توهم رئیس‌جمهور سازی توسط رئیس جبهه اصلاحات!

اصلاح طلبان ساختاری حاضر در جبهه اصلاحات این روزها علاوه بر آنکه فشار سنگینی را برای سهم خواهی بر مسعود پزشکیان وارد می سازند از سوی دیگر می کوشند تا ایده های قدیمی خود را نیز به رئیس جمهور منتخب دیکته سازند.

در همین راستا در پی جلسه روزگذشته جبهه اصلاحات با مسعود پزشکیان، آذر منصوری تاکید کرد که دو پیشنهاد به رئیس جمهور منتخب مطرح شده استاول آنکه پیش از شروع به‌کار، گزارشی از وضعیت موجود دولت در همه شاخص ها به مردم ارائه کنند.

منصوری همچنین از پزشکیان خواسته به منظور تحقق جامعه مدنی قدرتمند، رکنی را در دولت به این موضوع اختصاص دهند.

گفته می شود پیشنهاد اول جبهه اصلاحات در گام اول در راستای آنچه که آنان ضرورت تقدس زدایی از دولت سیزدهم مطرح می شود، بوده و در گام دوم، در راستای تولید گریز برای عدم موفقیت‌های دولت چهاردهم می‌باشد.

از جانب دیگر نیز پیشنهاد دوم برگردانی از شعار اتحاد ملتی مبنی بر «دولت توانا- جامعه توانا» می باشد و اصلاح طلبان رادیکال می‌کوشند به موجب این شعار احیای سرمایه اجتماعی و فرصت سازی برای خود خود را از دل دولت پزشکیان دنبال نمایند.

گفتنی است این تلاش های رادیکال های جبهه اصلاحات در شرایطی صورت می‌گیرد که برخی از چهره های موثر این جبهه نسبت به کنش‌ها و اقداماتی برخی افراد همچون آذر منصوری انتقاد داشته و بر این باورند کلیات جبهه اصلاحات فدای سهم خواهی آنان از دولت پزشکیان شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر