آیا واقعا تلویزیون همانطور است که ایرج طهماسب گفت؟

ایرج طهماسب: تلویزیون الان خوب شده است کافی است ذوق و سلیقه داشته باشید و راه‌های خوبی از نظر اجرایی در کار شما وجود داشته باشد.

عصر ایران ؛ نهال موسوی - ایرج طهماسب نویسنده و خالق آثار مهمی برای کودکان در تلویزیون چند رو قبل در گفتگویی با اکبر نبوی در مجله تصویری «قاف» نکات جالب توجهی درباره همکاری اخیر خودش با تلویزیون در این روزها گفت.

 ایرج طهماسب گفت: «در پلتفرم‌ها کسی که ممیز است کمی می‌ترسد. به آنها می‌گفتیم تلویزیون اینها را پخش کرده ولی قدری با تردید کار می‌شد. اما تلویزیون الان بهتر است. نمی‌دانم چرا اینقدر خوب شدند.

[...]غیر از مساله مالی که پدیده عجیبی در جهان هستیم، تلویزیون الان خوب شده است. بقیه چیزها خیلی خوب است و کافی است ذوق و سلیقه داشته باشید و راه‌های خوبی از نظر اجرایی در کار شما وجود داشته باشد. آنها هم می‌پسندند. بعید می‌دانم مدیران تلویزیون بخواهند سریال بد بسازند.

[...] چرا باید دروغ بگویم؟ با برخی هم به‌شدت مشکل دارم و خود آنها نیز می‌دانند ولی موقع کار کردن آدم حرفه‌ای هستم و شوخی ندارم. درباره حرفه نمی‌توان دروغ گفت. من از این دروغ‌ها زیاد شنیدم که می‌گویند اجازه نمی‌دهند کار کنیم. من می‌گویم خیلی وقت‌ها شما بلد نیستید کار کنید.»

در بخشی دیگر ایرج طهماسب به قطع همکاری تلویزیون با عادل فردوسی پور هم اشاره کرده و آن را حاصل حضور مدیران سیاسی به جای مدیران فرهنگی خواند: «تلویزیون یکسری منابع تصویری صوتی فرهنگی دارد که سرمایه‌هایش هستند، مثل عادل فردوسی‌پور؛ سرمایه غریبی بود که از دستش دادیم و تلویزیون با سعه صدر می‌توانست نگهش دارد.

مدیر فرهنگی نفری است که بلد است با هنرمند چطور صحبت کند که متاسفانه مدیران سیاسی آمدند. منابع تلویزیون که توسط مردم و هنرمندانش درست شدند باید این سرمایه‌ها را نگه دارد؛ هر چقدر ناز کنند ایراد ندارد. این‌ها سرمایه‌اند و خیلی با ارزش‌اند. چرا باید این‌ها را از دست بدهیم؟!»

پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم به این سخنان ایرج طهماسب  واکنش نشان داد و گفت: «آقای طهماسب جزو سرمایه‌های تلویزیون است و جزو بزرگان تولید آثار نمایشی در حوزه کودک به حساب می‌آیند. همچنان که مجموعه «مهمونی» نوروز امسال با استقبال خوبی روبرو شد. آقای طهماسب در تلویزیون صاحب‌خانه‌اند و ما به امثال این دوستان خدمت خواهیم کرد تا کارهای خوبی همچون "مهمونی" تولید شود.

[...] از قبل اعلام کردم در دو سه سال اخیر در تلویزیون هیچ وقت دری بسته نبوده و نیست. در سازمان صداوسیما به روی همه هنرمندانی باز است که بخواهند کارهای فاخر، جذاب و خوبی که با توجه به خواست و نیاز مخاطبین باشد، انجام بدهند. ما از حضورشان استقبال می‌کنیم و آنها را یاری خواهیم کرد و در خدمتشان هستیم. کما اینکه کسانی از همین چهره‌ها در حال تولید هستند و در خدمت‌شان خواهیم بود. امیدواریم از ظرفیت رسانه ملی و ابزار ارتباطی فرهنگی هنرمندان‌مان استفاده کنند.»

طهماسب

ولی واقعیت این است که اوضاع در تلویزیون به این گل و بلبلی هم که جبلی می‌گوید نیست و اتفاقا بعد از دو سال سراشیبی و رسیدن به نقطه سقوط کامل به این نتیجه رسیدند که هر گردی گردو نیست واوضاع به این منوال نمی‌تواند ادامه یابد.

با صراحت بگوییم ما که حافظه ماهی نداریم و یادمان است تیم جبلی - جلیلی (وحید جلیلی) 2 سال با تمام نیروی که داشتند سعی کردند برای هر شخص یا برنامه ساز مهم تلویزیون جایگزین پیدا کنند یا معادل سازی کنند ولی این اتفاق رخ نداد و نتیجه این بود که حتی شبکه جذاب و مهمی چون نسیم که برای برنامه‌هایش زمانی پای ثابت خانواده‌ها بود کاملا از یاد برود.

اثبات این ادعا هم آمارهای خود تلویزیون در این دو سال اخیر از کاهش شدید مخاطبان است. بنابر این سعی کردند به شکل مویرگی و آرام آرام دوباره تلویزیون را احیا کنند. 

حال که ایرج طهماسب چنین به صراحت از تغییر رویه در تلویزیون گفته است و حتی می‌گوید که در برخی موارد آزادی عمل در تلویزیون بیشتر است باید این نکته را به فال نیک گرفت و از سازمان صداوسیما برای تداوم این رویه حمایت کرد. امیدواریم که مدیران تلویزیون از این باند بازی و گروه سازی‌ها هم فاصله بگیرند و مثل ایرج طهماسب بسیاری از افراد تلویزیونی را به تلویزیون برگردانند. 

این اقدام برد دو طرفه برای مخاطب و سازمان صداوسیما است، سازمانی که  تمام بودجه آن از بیت المال و در واقع از جیب مردم ایران است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر